Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Vespa Ciao op diesel
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 12 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 9 maanden geleden door Ben Citta.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
6 mei 2011 om 15:47 #203464
AnoniemHallo,
Ik zat even met een ideetje, en wou graag jullie ideeën hierover horen.
Mijn idee was om een membraamgestuurde cilinder te fabriceren, met het membraam op de cilinder zelf dus. Geen spoelpoorten e.d.
Ook heb je een mix-blok, inclusief pompje, zodat je lagers nog wel gesmeerd worden, alleen de inlaat is afgesloten.
Ook moet de cilinderkop afgevlakt moeten worden om een hogere compressie te krijgen.
Mijn vraag is:
Is dit mogelijk? Zijn er mensen met ervaring met het ombouwen van 2-takt naar diesel?
6 mei 2011 om 15:50 #207835Ik denk dat je je beter kunt bezig houden met iets anders. Maar om toch aanvullend te zijn: hierbij een link van een exploded view van een lohmann diesel blokje, voor zover de enigste diesel/petroleum zelfontbrander welke onder een brommer gemonteerd zit(in dit geval een hulpmotor voor een fiets).
6 mei 2011 om 16:01 #207837ik denk dat het echt heel erg lastig is, behalve de hogere compressie, moet je gloeispiraaltje hebben die je brommer trekt, voorgloeiers etc. ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dit met een NORMAAL budget te realiseren, en dan tevens vermogen te hebben. Alle nieuwe diesels hebben niet voor niks allemaal een turbo, dus zal je ook hiervoor een oplossing moeten zoeken wil je een beetje snelheid houden, dus of een hele kleine turbo vinden, of een kleine laten maken, wat weer erg duur is.
6 mei 2011 om 16:21 #207452Als je zoiets wil doen kan je beter voor een 2takt diesel gaan.
Dan zou je in theorie alleen je spoelpoorten dicht hoeven te maken en een injectie inspuiting op de kop te maken.
Maar dit alles heb je een zeer dik budget voor nodig.6 mei 2011 om 17:57 #207838en een brandstof pomp….
’t is moeilijker als je denkt. ( ook al denk je dat het al heel moeilijk is:P)maar je moet je eens verdiepen in 2 en 4takt diesel motoren.
50cc diesel presteerd gewoon niet veel.
en ciao blokje is gewooh al verkeert opgebouwd voor diesel.6 mei 2011 om 18:02 #207839
AnoniemIk zie het al 😉 Dit gaat ‘m niet worden denk ik. Ik leg dit idee op de plank voor later.
Bedankt iedereen voor de meningen/ideeën.
6 mei 2011 om 19:22 #207840Ik had ook zulke ideen, maar dan met een compleet dieselblokje van een generator of zo, maar dat word ook veel te duur. Is meer iets voor als ik er een keer goedkoop tegenaanloop.
6 mei 2011 om 19:29 #207841probeer anders eerst een standaard carter te tunen voor een Dr, kijken we daarna verder
6 mei 2011 om 19:51 #207842ik had eerst ook een citta gezien met electro motor en accu’s achterop… goed voor 50 km rijplezier.
je kunt er wel een ander blok in leggen, maar pobeer maar eens iets te vinden wat onder de kappen past ( groot en deels dan)
6 mei 2011 om 19:53 #207843
AnoniemHehe Steven, scherp 😉
Nee maar serieus, het lijkt me wel zeer vet om op diesel te rijden.
7 mei 2011 om 09:46 #207844als je gewoon injector neemt van een SR-ditech bijvoorbeeld, dan is het wel mogelijk. alleen vraag ik me af hoe je het met de koeling gaat doen? Jij scheet al 7 kleuren voor een warmloper terwijl alle kapjes erop zaten :P]
Ik zou het gewoon eerst ff op de plank leggen, en gaandeweg de benodigde onderdelen verzamelen.
succes ermee!
31 mei 2011 om 19:49 #207869ik ben bang dat dit idee op de plank kan met het kopje: `gekke ideeen waarvoor je teveel moeite doet voor wat je terug krijgt) of (voor mensen met een gat in de portemonnee zo groot als een zwembad)
en ik zal het ook toelichten,
een dieselblok hoort in de eerste instantie heel veel sterker te zijn dan een benzineblok (neem even de auto als voorbeeld)
als je een benzine ottomotor ombouwt naar een diesel, heb je er heel weinig plezier van omdat het niet sterk genoeg is, dus laat staan een vespa blokje. (á la papier maché) dit blokje gaat denk ik alleen de compressie al niet houden, en dan de veel hogere temperaturen die vrijkomen bij een dieselblok. En hoe ga je een goede lucht toevoer maken, want spoelpoorten zijn geen optie. of je moet een viertakt kopje gaan gebruiken, al met al een beetje teveel van het goede?ik denk dat je het beste een ander idee kan bedenken, of heel veel geld sparen om zelf een carter te laten draaien.
maar alsnog, het zou wel een leuk ding zijn, een vespa op diesel=)1 juni 2011 om 09:25 #207870verwacht niet dat hij sneller zou zijn, kijk maar naar de ouderwetse diesel auto’s….
17 juni 2011 om 08:16 #207881Daarnaast werkt de smering van de krukas goed juist omdat de druppeltjes met het benzine/lucht mengesel meegevoerd worden en compleet verspreid door het carter worden. Zonder die inlaat drupt er af en toe een beetje olie in je inlaat, maar die komt verder nergens zonder mee gevroerd te kunnen worden door de benzine…
’t is maar een klein detail en het minste probleem mocht je het gaan uitvoeren maar des al niet te min nog een reden om je even uit je diesel-droom te halen 😉
PS. Er zijn genoeg oude invalide karretjes (van die gekke 4wielertjes, je weet wel) die op diesel reden, vriend van mn broertje had er een op diesel. Die karretjes zijn voor een eurotje of 200 wel te scoren, misschien kan je daar eens mee beginnen om te orienteren op de (on)mogelijkheden =)
17 juni 2011 om 12:17 #2078822-takt diesel 😐
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.