Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Ciao op diesel

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Vespa Ciao op diesel

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Anoniem

Hallo,

Ik zat even met een ideetje, en wou graag jullie ideeën hierover horen.

Mijn idee was om een membraamgestuurde cilinder te fabriceren, met het membraam op de cilinder zelf dus. Geen spoelpoorten e.d.

Ook heb je een mix-blok, inclusief pompje, zodat je lagers nog wel gesmeerd worden, alleen de inlaat is afgesloten.

Ook moet de cilinderkop afgevlakt moeten worden om een hogere compressie te krijgen.

Mijn vraag is:

Is dit mogelijk? Zijn er mensen met ervaring met het ombouwen van 2-takt naar diesel?

tvmierlo
      Donateur

Ik denk dat je je beter kunt bezig houden met iets anders. Maar om toch aanvullend te zijn: hierbij een link van een exploded view van een lohmann diesel blokje, voor zover de enigste diesel/petroleum zelfontbrander welke onder een brommer gemonteerd zit(in dit geval een hulpmotor voor een fiets).

http://www.practica.org/wp-content/uploads/products/under%20development/micro%20diesel/lohmann%20exploded%20view%202.jpg?1262683082

ERIKJAN1984
        Donateur

ik denk dat het echt heel erg lastig is, behalve de hogere compressie, moet je gloeispiraaltje hebben die je brommer trekt, voorgloeiers etc. ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dit met een NORMAAL budget te realiseren, en dan tevens vermogen te hebben. Alle nieuwe diesels hebben niet voor niks allemaal een turbo, dus zal je ook hiervoor een oplossing moeten zoeken wil je een beetje snelheid houden, dus of een hele kleine turbo vinden, of een kleine laten maken, wat weer erg duur is.

speedbuxy
          Bijdrager

Als je zoiets wil doen kan je beter voor een 2takt diesel gaan.
            Dan zou je in theorie alleen je spoelpoorten dicht hoeven te maken en een injectie inspuiting op de kop te maken.
            Maar dit alles heb je een zeer dik budget voor nodig.

dieseltank
            Bijdrager

en een brandstof pomp….
              ’t is moeilijker als je denkt. ( ook al denk je dat het al heel moeilijk is:P)

maar je moet je eens verdiepen in 2 en 4takt diesel motoren.
              50cc diesel presteerd gewoon niet veel.
              en ciao blokje is gewooh al verkeert opgebouwd voor diesel.

Anoniem

Ik zie het al 😉 Dit gaat ‘m niet worden denk ik. Ik leg dit idee op de plank voor later.

Bedankt iedereen voor de meningen/ideeën.

beun_ciao
                Bijdrager

Ik had ook zulke ideen, maar dan met een compleet dieselblokje van een generator of zo, maar dat word ook veel te duur. Is meer iets voor als ik er een keer goedkoop tegenaanloop.

Steven
                  Donateur

probeer anders eerst een standaard carter te tunen voor een Dr, kijken we daarna verder :thumb

dieseltank
                    Bijdrager

ik had eerst ook een citta gezien met electro motor en accu’s achterop… goed voor 50 km rijplezier.

je kunt er wel een ander blok in leggen, maar pobeer maar eens iets te vinden wat onder de kappen past ( groot en deels dan)

Anoniem

Hehe Steven, scherp 😉

Nee maar serieus, het lijkt me wel zeer vet om op diesel te rijden.

pepko
                        Donateur

als je gewoon injector neemt van een SR-ditech bijvoorbeeld, dan is het wel mogelijk. alleen vraag ik me af hoe je het met de koeling gaat doen? Jij scheet al 7 kleuren voor een warmloper terwijl alle kapjes erop zaten :P]

Ik zou het gewoon eerst ff op de plank leggen, en gaandeweg de benodigde onderdelen verzamelen.

succes ermee!

max-0481
                          Bijdrager

ik ben bang dat dit idee op de plank kan met het kopje: `gekke ideeen waarvoor je teveel moeite doet voor wat je terug krijgt) of (voor mensen met een gat in de portemonnee zo groot als een zwembad)

en ik zal het ook toelichten,
                            een dieselblok hoort in de eerste instantie heel veel sterker te zijn dan een benzineblok (neem even de auto als voorbeeld)
                            als je een benzine ottomotor ombouwt naar een diesel, heb je er heel weinig plezier van omdat het niet sterk genoeg is, dus laat staan een vespa blokje. (á la papier maché) dit blokje gaat denk ik alleen de compressie al niet houden, en dan de veel hogere temperaturen die vrijkomen bij een dieselblok. En hoe ga je een goede lucht toevoer maken, want spoelpoorten zijn geen optie. of je moet een viertakt kopje gaan gebruiken, al met al een beetje teveel van het goede?

ik denk dat je het beste een ander idee kan bedenken, of heel veel geld sparen om zelf een carter te laten draaien.
                            maar alsnog, het zou wel een leuk ding zijn, een vespa op diesel=)

dieseltank
                            Bijdrager

verwacht niet dat hij sneller zou zijn, kijk maar naar de ouderwetse diesel auto’s….

Vespa Si
                              Bijdrager

Daarnaast werkt de smering van de krukas goed juist omdat de druppeltjes met het benzine/lucht mengesel meegevoerd worden en compleet verspreid door het carter worden. Zonder die inlaat drupt er af en toe een beetje olie in je inlaat, maar die komt verder nergens zonder mee gevroerd te kunnen worden door de benzine…

’t is maar een klein detail en het minste probleem mocht je het gaan uitvoeren maar des al niet te min nog een reden om je even uit je diesel-droom te halen 😉

PS. Er zijn genoeg oude invalide karretjes (van die gekke 4wielertjes, je weet wel) die op diesel reden, vriend van mn broertje had er een op diesel. Die karretjes zijn voor een eurotje of 200 wel te scoren, misschien kan je daar eens mee beginnen om te orienteren op de (on)mogelijkheden =)

ritze
                                Bijdrager

2-takt diesel 😐

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                                  Link naar Mijn collectie / Projecten.
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.