Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Ciao Mix > is deze combinatie wat?

Home Forums Techniek Opvoeren Vespa Ciao Mix > is deze combinatie wat?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TomCiao
    Topic starter

Hallo,

Helaas heb ik een vastloper gehad. Cilinder en zuiger zijn rijp voor de prullenbak. Eigenlijk niet erg, want wou toch wat harder. 8)
      Ik wil het niet te gek doen. Als hij ergens rond de 45 rijdt is dat hard zat. Ik heb een boel gelezen op het forum en ben wel wat mogelijke beperkingen tegengekomen maar in hoeverre die van toepassing zijn? Onderstaand wat gegevens van wat er nu op zit/zat:

Vespa Ciao Mix snor
      Standaard cilinder, 38,4mm inwendig en kraag is ongeveer 45mm evenals de passing in het carter (begrenzing??)
      Standaard carb, 12/7. Deze wil ik eventueel opboren naar 13/13 of 12/10 wanneer nodig. Begrijp dat de spraybar dan wel een beperking blijft, maar wil graag voor zo min mogelijk geld klaar zijn. Heb het op dit moment niet zo ruim.
      Uitlaat durf ik niet te zeggen. Volgens mij is het zo’n Citypower pijp.
      Poulie is 83mm. Vreemde maat als je het mij vraagt, maar ga ervan uit dat dit te beschouwen is als 80mm.

Ik moet dus op zoek naar een andere cilinder en zoals eerder gezegd wil ik graag zo min mogelijk besteden. Zou dit wat zijn (50 snel)? En past deze cilinder überhaupt? Anders is deze 43mm DR of deze 38.4mm DR er ook nog? Ik heb te weinig ervaring om te kunnen inschatten welke cilinder voldoet voor de snelheid van 45 km/u.

Daarbij ervan uitgaande dat ik de carb opboor naar 13/13 of 12/10 en uiteraard juiste sproeiers en eventueel wat strakkere veren. Carter wil ik graag onbewerkt laten en oliepompje zou ik ook graag blijven gebruiken. Graag jullie hulp!

Wilk1985
      Moderator

Hallo Tom!

Een 43mm past standaard niet op een Ciao mix blok door de begrenzing, die andere cilinders zijn goede keuzes als je wat harder wil. Je zal er een paar kilometer mee winnen als je je carter verder laat zoals het is. Ik weet niet welke uitlaat je nu hebt, maar met een citypower en een 12-10/13-13 zou 45 km/h zonder moeite haalbaar moeten zijn.

Een 80 poulie is inderdaad 83mm.

Hoe is je standaard cilinder vastgelopen? Als het zonder duidelijk aanwijsbare reden is is het wel een goed idee om eerst eens te gaan kijken hoe dat kan gebeuren voordat het nog een keer gebeurt. Een standaard 38,4mm cilinder loopt niet zomaar vast dan is er iets goed mis.

TomCiao
        Topic starter

Hallo Wilk,

Bedankt voor je reactie. Hoe het is gebeurd weet ik niet. Ik reed een lang stuk (ongeveer 30 minuten) praktisch continu volgas en tegen de bult op begaf hij het. Heb het blok pas net 3 uur eraf en gezien dat het daadwerkelijk een vastloper is. Ik heb bijvoorbeeld nog niet gecontroleerd of het oliepompje nog werkt. Dat soort dingen ga ik nog doen. Ondertussen zal ik wel een nieuwe cilinder moeten bestellen.

De 1 en 3 cilinder zijn beide dus goede opties. Vond de prijs ook wel goed. Met de 1e (50 snel) heb ik eventueel later nog wat meer “speelruimte” neem ik aan?

Wilk1985
          Moderator

Volgens mij zijn 1 en 3 dezelfde. Denk dat 1 van de 2 voor een pen 12 krukas is.

Als jij een mix blok hebt hem je de versie voor pen 10 krukas nodig. Je gaat trouwens wel een andere uitlaat nodig hebben want een mix heeft standaard een 23,5mm aansluiting en andere cilinders hebben dat niet.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met ‘speelruimte’? Als je bedoelt of er later nog meer uit te halen is kan ik niet anders zeggen als ja :D.

Sjors891
            Bijdrager

Heej Tom,

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je een 50snel met een klein beetje schuren wel in je mix carter krijgt. Je zult wat Wilk zegt idd een andere uitlaat moeten kopen dan. Met deze cilinder zul je je beoogde snelheid makkelijk halen. Let wel op, het mixpompje is niet meer in staat om met deze cilinder voldoende te smeren. ook uit ervarinv kan ik je vetellen dat dit even goed gaat, maar niet lang. ik raad je aan om bij te smeren met een 50.snel om een vastloper in de toekomst te voorkomen.

r32
              Bijdrager

Hoi,

Ik heb mijn 12/7 ook opgeboord naar 12/9,5 dit gaat prima.

Dit omdat de begrenzing van 7 mm alleen aan de kant zit van het luchtfilter , 10 mm gaat ook.

ALleen heb ik van het choke klepje het gaatje van standaard 2 mm moeten opboren naar 3mm
                DIt ivm de koude start.

Ik zou ook voor de 50 ccdr gaan , dan kun je een 70 mm poelie monteren (als je nog een snorklok hebt ).

Gr r32

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.