Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Ciao Mix ’97

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Vespa Ciao Mix ’97

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vincenzo1980
    Topic starter

Beste mede Vespa eigenaars..

Ik ben sinds kort eigenaar van een oud beestje, een Vespa Ciao Mix uit 1997.
      Het gaat om een snorfietsje, en deze heb ik van een oud mannetje kunnen kopen voor weinig geld (en dus niet het bekende verhaaltje van een verkoper, maar echt een oud mannetje). Geen roest, start gelijk en rijdt prima. Maar naarmate ik het brommertje al langere tijd heb, beginnen mij dingen op te vallen die mij eerst niet opvielen, en daarom wil ik jullie mening horen over het volgende:

Als ik volgas rijd, dan klinkt het motorblokje soms anders dan wat hij klinkt bij normaal gasgeven. Bij een koude motor gebeurt dit al sneller (dus voordat je de maximale snelheid hebt bereikt.)
      Het anders klinken, uit zich in een soort rauwer lopen /ratelen, en hij houdt dan iets in… In eerste instantie dacht ik dat dit de begrenzer is, maar goed, ik ben een leek op dit gebied (eerste brommert op mijn 33ste :)) dus ik vroeg mij af of jullie enig idee hebben wat dit zou kunnen zijn. Overigens, als ik het gas loslaat bij dat ‘geratel’ is het geluid weg, en bij het gasgeven duurt het weer even totdat hij weer dat andere geluid maakt.. hij doet dit voor mijn gevoel pas bij de topsnelheid (volgas)… en eerder als de motor nog koud is…

Nu ga ik binnenkort de snorfiets een klein of groot beurtje laten geven, maar goed, ik denk dat ik dit eerder wil laten verhelpen, het klinkt namelijk niet echt mooi, en volgens mij kan hij dus beter lopen…
      Mochten jullie een sterk vermoeden hebben, wordt dat dan een kostbaar grapje?? indicatie?

Groeten
      Vincenzo

Lollol3r
      Bijdrager

Je zou eens kunnen kijken of hij niet lekt bij de cilinder (ik had een soortgelijk geluid toen mijn voetpakking lek was). En anders lijken het wel overtoeren, omdat de brommer harder wil dan de transmissie toestaat.

Vincenzo1980
        Topic starter

Lollol3r :
          Je zou eens kunnen kijken of hij niet lekt bij de cilinder (ik had een soortgelijk geluid toen mijn voetpakking lek was). En anders lijken het wel overtoeren, omdat de brommer harder wil dan de transmissie toestaat.

Bedankt voor je reactie.. omdat ik zelf totaal geen verstand van brommers heb, ga ik dit waarschijnlijk na laten kijken, maar mocht het zo zijn dat de cilinder lekt, moet dan de gehele cilinder vervangen worden of is dat te repareren? en voor wat betreft het eventueel overtoeren, hoe kan dat opgelost worden?

Wederom bedankt!

MarcoS
          Donateur

Hallo

Misschien is een filmpje wel handig en wat meer info, zoals cilinder, carburateur e.d. 🙂

Wilk1985
            Moderator

Ik denk dat je gewoon vuil hebt in je luchtfilter/benzinefilter of een hoop aangekoekte zooi op je bougie of iets dergelijks. Als je zelf ook al aangeeft dat je er al een langere tijd mee rijdt.

Dan is het dus tijd voor een beurtje maar dit kun je ook prima zelf doen hoor, even alles goed schoonmaken en een nieuwe bougie erin.

Als je hem toch wegbrengt zou het in principe geen kostbaar grapje moeten worden, maar bij veel scooterzaken weet je het maar nooit.. Ze gaan gerust dingen vervangen die nog in goede staat zijn.

! Joor !

Als je brommer nog helemaal standaard is klopt het dat hij op top gaat inhouden. Je blokje wil meer toeren maken, maar je uitlaat laat dat niet toe.
                Daardoor houdt hij wat in. Het is verder helemaal niet slecht voor je brommer, zo is het gewoon ontworpen.

Als je wat gereedschap hebt thuis zou je ook heel goed zelf die kleine of grote beurt kunne geven, alle informatie is hier op de site te vinden en de meeste hier vinden het leuk om te doen.

JariV
                Bijdrager

Nou maar ook even hier dan;

Klinkt het geratel uit je blokje of uit je achterwiel? Zou verschillenden dingen kunnen zijn.

Als het uit je blokje komt moet je denken aan versleten naaldlager, of versleten big end lager.

Uit je achterwiel zal het met je vertanding te maken hebben, zou alleen niet 1, 2, 3 weten wat.

Probeer anders een filmpje te maken waarop het duidelijk hoorbaar is?

Kan namelijk ook gepruttel zijn door te grote sproeier, die fabrieksaf gemonteerd is.

Stukje uitleg van internet gekopiëerd:

Het klinkt als een dubbel probleem. het inhouden en ratelen lijkt me viertakten. Vanuit de fabriek werd in de carburateur een te grote sproeier gemonteerd, om de motor wat meer te smeren, tijdens het inrijden. deze sproeier diende door degene, die het onderhoud deed (dealer, fietsenmaker), na het inrijden, vervangen te worden door een kleinere. Dit gebeurde vaak niet en de originele sproeier gaf een te rijk mengsel. Tijdens het optrekken merk je dit niet, maar eenmaal op snelheid, verzuipt de motor en beetje. Of liever gezegd, hij verslikt zich een beetje. Demonteer de sproeier en kijk welke maat erop staat. Zoek een sproeier, die één of twee maten kleiner is. Probeer ze en gebruik de grootste maat, waarbij het viertakten niet meer voorkomt. Een te kleine sproeier zorgt voor een te arm mengsel en grotere slijtage, of zelfs kans op een vastloper.

Vincenzo1980
                  Topic starter

Allen bedankt voor de reacties! Ik ben wel wat wijzer door jullie posts geworden. Ik breng de Piaggio sowieso vanmiddag naar een lokaal brommerzaakje, die goed aangeschreven staat (geen ‘laaierlichter’) maar goed, dan kan ik jullie vermoedens aan hem doorgeven…al ga ik ervan uit dat een goede technicus wel weet waar hij moet kijken bij de eerder beschreven symptomen…

@JariV, het geratel komt uit het blokje in ieder geval….
                    Had graag een opname gemaakt, maar zit nu op kantoor, dus kan er niet bij 🙁
                    Maar goed, het is alsof de brommer op de topsnelheid qua geluid verandert, en als ik iets gas terugneem, dan is het weg, totdat hij weer een bepaalde snelheid bereikt en dus weer dat typische geluid produceert…

Dus al met al kan ik het volgende aan de brommer technicus meegeven;

– is dit volkomen normaal ivm max snelheid? (thanks Joor!)
                    – kijk eens na of er vuil zit bij de bougie / luchtfilter / benzinefilter (thanks Wilk1985)
                    – kijk eens na of het een versleten naaldlager, of versleten big end lager is (thanks JariV)

Vergeet ik nog iets heren?

Guido
                    Donateur

Ik zal je uit de brand helpen: mijn ciao mix deed dat ook op top. Toen ik de poelie verkleinde was het opgelost. Een ciao mix blok wil namelijk veel meer toeren maken dan een normaal snorblokje. Dus kleinere poelie, dan moet het euvel verholpen zijn.

DarkMagician6
                      Bijdrager

Zuigerveren na laten kijken en de contact punten af laten stellen zijn ook zeker geen slechte ideeen als hij al een flinke tijd geen beurt heeft gehad. :thumb

Vincenzo1980
                        Topic starter

@Guido, thanks, zet ik ook op het lijstje met zaken die ze moeten nakijken…
                          @DarkMagician6, idem, thanks!!!

Wilk1985
                          Moderator

Een Ciao mix heb geen contactpunten! Ik denk dat als je tegen je brommerboer zegt wat je hier opschreef dat het zeker goed komt! Anders horen we het wel!

DarkMagician6
                            Bijdrager

@Wilk
                              Oeps ja haha, had ik even niet aan gedacht.:)

JariV
                              Bijdrager

Dit klinkt mij nu toch echt gewoon als een te grote sproeier, gewoon wat er fabrieksaf inzit om meer te smeren tijdens het inrijden. 2-4 maatjes omlaag zou het moeten oplossen, en dat is een stuk minder werk (dus ook goedkoper) dan een lager of zuigerveren etc te laten vervangen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.