- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden, 3 weken geleden door Koen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 augustus 2025 om 20:11 #829717

Ik heb mijn vespa ciao terug in leven gebracht na in winterslaap van 50 jaar. Het is een c7 uit 68!22 augustus 2025 om 21:03 #829718Zo zeg, leuk hoor.
Nu lekker rijden.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 augustus 2025 om 21:08 #829719Hij is toch 1969?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 augustus 2025 om 21:45 #829720Oh ja sorry, rijden word hem voorlopig niet ben nog geen 16
23 augustus 2025 om 10:56 #829725* Oh ja sorry, rijden word hem voorlopig niet ben nog geen 16 *
😉 ja, tuurlijk.
Heb je de oude kappen nou zwart gespoten?
Wel zonde hoor. Want, niet te vinden.Je hebt nog geen kenteken zo te zien?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 augustus 2025 om 11:27 #829727Helaas wel ja hahahha. Ze mochten wel een nieuw laagje lak hebben want ze zaten vol met krassen etc. Dus dat heb ik met wat filler primer netjes gemaakt. Hij moet nog gekeurd worden bij de rdw, maar dat gaat nu niet lukken zonder rijbewijs etc.
23 augustus 2025 om 17:14 #829730Volgens mij wel hoor.
Id kaart is oké.
Je kan zonder dat je een rijbewijs bezit ook een kenteken op naam zetten.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 augustus 2025 om 23:33 #829734Oh dan onthoud ik dat, nog even 2 maandjes wachten en dan ben ik 16 dus dan ga ik!
18 september 2025 om 21:39 #830065ik ben nu alle puntjes op de i aan het zetten voor de keuring en ik merk dat de gashendel blijft hangen. als ik hem weer terugzet gaat de gaskabel wel gewoon mee, dus die zit niet perse vast. Ik heb gebrobeerd de gashendel wat te smeren met wd40 en ik heb wat 2t olie op de gasschuif gedaan. Helaas niks veranderd. Ik denk nu dat de gaskabel gewoon wat stroef is. Zou dit voor problemen kunnen zorgen bij de RDW keuring of niet? als het zo is word het denk ik nieuw gaskabeltje!
18 september 2025 om 22:11 #830066Ik vermoed dat het voor de keuring niet echt een probleem is.
Er zijn twee soorten mechanisme op de carburateur, je hebt een hefboompje of een krom buisje. Ik vind zelf dat hefboompje niet top, dus ik zet er altijd een buisje op, is net was soepeler, maar hangt er wel een beetje vanaf hoe belangrijk je de originaliteit vindt.Mocht dat mechanisme an sich gewoon netjes bewegen, en ook de gaskabel is verder nog soepel, dan kan het ook slijtage in de gashendel zelf zijn. Daar helpt olie of wat dan ook niet echt tegen.
Je hebt dan kans dat alles netjes soepel loopt, maar als je de gashendel dan wat strakker aandraait op het stuur dat het geheel toch weer wat stroef beweegt.
Het mechanisme in de gashendel is een horizontaal bewegend plaatje met een pennetje dat beweegt in een sleuf in het handvat zelf. Ik zou proberen het handvat te behouden, want die oude types zijn lastig te vinden en past mooi bij de originele looks natuurlijk. Soms kan je alleen dat plaatje met pennetje van een ander handvat gebruiken en is de sleuf nog goed.Gewoon eerst alles even los maken en goed schoonmaken, vooral die gashendel kan in de loop der jaren een enorme laag dikke drap verzamelen. Dan netjes in elkaar zetten en kijken of het soepel gaat.
Een nieuwe gaskabel kan zeker geen kwaad, ook die slijten en kost slechts paar euri.
19 september 2025 om 00:14 #830067Heel erg bedankt shark! Dan ga ik dat even nakijken. Dat kromme buisje op de carburateur zat er al op. Dus gewoon even die gashendel nakijken en misschien nog even wat wd40 ofzo in de gaskabel. Ik laat het wel even weten of het is gelukt!
20 september 2025 om 14:25 #830087WD40 is geen smeermiddel, maar WaterVerdrijvingsmidddel (WaterDispersion recipe 40). Probeer PTFE spray voor kabels. Wellicht dat je de huls nu eerst moet doorspuiten om alle WD40 er uit te werken.
20 september 2025 om 16:26 #830088Oh oke, dan doe ik dat. Gellukig heb ik er nog niks in gespoten. Dankjewel!
4 december 2025 om 16:44 #830970Volgende week vrijdag is het zover. De keuring. Volgendsmij is de brommer helemaal in orde. Ik heb zoveel mogelijk bewijs verzameld en nog een oud verzekeringsplaatje bemachtigd. het typegoedkeuringsnummer is helaas overgespoten, maar ik heb gelezen dat die op een sticker mag bij een oude ciao. Dus dat heb ik even gedaan. De VIN is wel gestraald maar niet gespoten, dus die is wel nog mooi zichtbaar. Het word denk ik wel even afwachten wat ze gaan doen met het dubbelgeslagen nummertje in de VIN. Hopelijk doen ze daar niet moeilijk over. Ik hou jullie op de hoogte!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.