Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vespa Ciao, Maakt Ploppend geluid bij lage toeren en slaat af
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 5 maanden geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
3 november 2011 om 07:59 #211602
Hallo iemand…(allemaal)
Ik heb een Vespa Ciao’tje waar ik tegenwoordig dagelijks mee naar het werk snor…
Tijdens wat dollen met een collega op de weg (scooter 25km/h), vond ik het noodzakelijk om de uitlaat te laten klappen (start hendel even vasthouden …. Plop) en rook wolken in zijn gezicht te blazen…. erg leuk…
Echter bij aankomst thuis, het eertse moment dat ik echt onder de 15km/h kom hoor ik een vreemd ploppend geluid…
Het lijkt op het geluid van een scooter die stationair loopt zonder lucht filter (voor de gene die dat kennen)
vervolgens sloeg hij bij stil stand af.Ik her-starte hem, en merkte meteen op dat in tegenstelling tot voorheen ik het hendeltje zo goed als niet hoefte in te knijpen om hem te starten… eenmaal gestart wil ik weg rijden en maakt hij heel even toeren (3sec) en zakt hij in en wil ie zo goed als niet meer trekken… (heel lang dood punt)… door een beetje te slingeren en te wiebelen komt hij er overheen (bij ongeveer 20km/h) en trekt hij relatief normaal door naar zijn bijna oude top..
ik heb wel het idee dat hij wat minder stabiel loopt op zijn top als voor heen…Mijn excusses voor het lange verhaal, maar gezien ik waarschijnlijk door dit gestunt aan dit probleem kom leek mij het niet overbodig.. (excuus)
De problemen zijn nu dus:
– Loopt zo goed als niet meer stationair
– Trekt niet meer op, en komt eigenlijk niet over zijn eigen dodepunt heen (20km/h)
– Start plots ook zo goed als zonder kleine hendeltje
– Maakt in onder-toeren/stationair een vreemd ploppend geluid (als scooter zonder lucht filter)
– Behaald niet zijn nette 50km/h van voorheen, maar een plus minmus 45km/h en loopt minder mooi in zijn nieuwe topOndernomen acties.
– carbaratuer schoon gemaakt
– luchtfilter gecontroleerd
– bougie gechecked in orde
– uitlaat niet verstopt en goed gemonteerd (gas dicht)Ik heb een vriend gevraagd te kijken naar de contact punten, maar hij claimt dat ik een electronische ontsteking heb…. hij wijst naar een wit blokje waar 2 dikkere kabels door heen lopen (schuin boven de koppeling tegen het frame)
Help??
Wat heb ik gesloopt…. ?
En hoe/kan ik dit maken…?Groet N.
3 november 2011 om 10:59 #238502Het kleine hendeltje bestuurt je decompresseur. Misschien blijft deze nu een klein beetje hangen, of heb je de koppakking (indien aanwezig, meestal heeft een originele Ciao deze niet) gedeeltelijk verbrand waardoor er lekkage is tussen de verbrandingsruimte en het decompressie kanaal.
Even het kopje demonteren, nieuwe koppakking monteren en/of het decompressieklepje controleren op dichtheid.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...4 november 2011 om 09:22 #238508…wauw.. ik zie het antwoord nu pas… zal even mijn notificatie instellingen veranderen…bedankt voor je snelle reply!
De hendel van de decompressor aan het blok slaat helemaal terug, en blijft dus niet hangen..
Waarschijnlijk is het dus optie B.. Ik ben zelf niet technisch genoeg (geduldig/zorgvuldig) om dit te vervangen.
Maar ik breng hem wel weg naar de reparateur met de opdracht vervangen pakking of dergelijk…Ik hoop dat het dan opgelost is, ik laat dat nog wel even weten via deze weg…
Bedankt Tonni.
(ps. Weet niet of jullie hier iets mee kunnen)
vervang ik afgelopen week de binnen en buiten band van mijn vespa’tje, in principe niet zo’n lastige klus…
Maar mijn onzurgvuldigheid liet mij één van de 4 ringetjes die de 4 bouten borgen van het achterwiel verliezen.
Ik dacht “f!*% it” en staak mijn zoektocht naar het borg ringetje, en monteer het wiel met een borg ring minder.
Ik draai hem wel even extra aan, “die zal toch wel vast blijven zitten” bedacht ik.. ik controleer hem van de week nog wel even, loopt ie los dan koop k even eeen ringetje…Ik had de onderste bout, aan de trommelremzijde niet voorzien van borg ring.
Ik rijd een test rondje met mn nieuwe band en het rijd uiteraard als een nieuwe band?
Ik minder vaart (gaslos) en bij de +/- 15 Km/h streel ik de achter rem om af te remmen…KLAK
…zei de achterrem, terwijl hij vastslaat en ik met een noodstop mijn laatste 15km/h in mijn nieuwe achterbandje graaf..
Ik dacht “WTF?”… ben nog langs de brommer zaak gereden maar ook die keek verbaast???? ik ken er nie in kieken zei hij…
Ik dacht later… ik heb niets verandererd behalve de band?….. ja ok dat lullige ringetje… dacht ik nog..
Een paar dagen later (geen regen meer) pak ik m’n vespa en besef me het probleem met de rem weer..(KLAK…het was me even ontgaan)
Geirriteerd loop ik hem terug naar de schuur… en doe nog 1 zoek poging naar dat ringetje… gevonden…
Ik schroef die ene bout los, en plaats de borgring er tussen… schroef hem weer vast (hij zat overigens nog goed vast)..Rij… Rem…. Perfect!!!
Ik dacht…. No Mother*#@$!!ing way!!!! dit meen je niet…. that was all?
Bij het los draaien van de bout zag ik ook dat het frame het wiel iets ontzette, en weer recht trok toen de spanning er af kwam… hij zat idd erg strak… en door die paar milimeter dikte verschil trok hij scheef… (vermoed ik) met een noodstop op elke snelheid als resultaat…
dus nogmaals … ik ben niet zorgvuldig/geduldig genoeg….
een wijze les… alles wat je er van afschroeft/haalt moet er ook weer op/inGr. N
4 november 2011 om 11:37 #238505Dit komt komt omdat je de klok dan niet goed vast kan zetten. heeft hij speling en slaat de rem vast. Het te remmen deel zit immers niet helemaal recht op het remsegment. waardoor ie dus in een keer vast slaat.
4 november 2011 om 12:52 #238509En nog belangrijker, wanneer je de 2 moeren aan de naafdekselkant vast draait zonder ring er tussen zul je met grote zekerheid door je naafdeksel heen draaien en hiermee een gat erin maken zodoende je naaf zal gaan lekken. Dus zeker aan deze kant, gebruik maken van ringen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.