Vespa-Ciao.NL
:: Vespa ciao loopt goed, niet hard genoeg

Home Forums Techniek Afstellen Vespa ciao loopt goed, niet hard genoeg

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Reint-Jan
    Topic starter

Ik heb een vespa ciao mix

setup:
      50cc
      bromcarter
      circuit uitlaat
      elektronische ontsteking
      13/13 caberateur
      sproeier 60
      polini luchtfilter
      voor vario van malossi
      4,5 gram rolletjes
      verstevigde achter vario met vertanding 11,5
      100mm schijven achter
      zwarte trekveer
      polini vario riem 965mm

Ik heb voor het laatste een gereviseerd blok gekocht met een nieuwe 13/13 caberateur en een nieuwe malossi voor vario. Ik heb dat de bougie koffie bruin is en dat hij nog niet helemaal goed optrekt. Mijn vario maakt wel hoge toeren en dat blijft ook zo. hij trek goed door tot de 20km/p en daalt dan af. Daarbij krijg ik maar een top van 36km/p. Ik heb ook nog geprobeert met koppeling en poelie. Dit was een koppeling met groene trekveertjes en een poelie 80mm. hierbij was mijn top 38km/p.

weet iemand wat ik kan doen om hem minimaal 45km/p te laten lopen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door Reint-Jan.

Eric_Mark_X
      Bijdrager

hier lijken meerdere lagen aan te zitten. Klinkt alsof je blok valse lucht trekt, je rolletjes te licht zijn en de vertanding te zwaar voor het tekort aan vermogen wat je door de valse lucht hebt.

1 – Beginnen met kijken of je ergens valse lucht trekt. Sproeier 60 is te groot voor een standaard of opengeveild brom blok met een 13/13. Jouw setup lijkt onder normale omstandigheden maximaal een 52 nodig hebben. Zie ook hier. eventjes de Deo test doen.

2 – Voor een relatief standaard setup als de jouwe zou je eerder richting de 7g rolletjes moeten gaan wil je er een beetje topsnelheid uit halen. Je moet hoe dan ook zwaarder. dit wordt bevestigd door de hoge toeren waar je het over hebt.

3 – Gezien je je uitlaat niet genoemd heb, ga ik er even vanuit dat dat nog de standaard brom uitlaat is.  Mocht je met voorgaande 2 punten nog niet op de snelheid zitten waar je wil zijn, eventjes kijken naar een Gianelli Original power.

Hopelijk heb je hier iets aan.

For reference, mijn Si loopt 46 met een ongeveild, standaard 50cc bromblok, een 12/7 carb, sproeier 46, Gianelli Original Power, een Polini voorvario met 7grams rolletjes, 90mm schijven en een vertanding van 1:12,2.

Gr. Eric.

"There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Wim
        Bijdrager

Cilinder is altijd de beperkende factor.
          Er natuurlijk wel van uit gaande dat alle techniek verder oké is.
          Maar dat kan niemand zo maar beoordelen vanachter een beeldscherm.

Een std. cilinder heeft nieuw net aan 1,2pk of zo.
          Bij een oude gebruikte is daar niet eens één pk van over.
          Dus monteer een nieuwe cil/zuiger set,
          (koop nooit gebruikte cilinders/zuigers!).
          En minstens een citypower uitlaat.
          DR 65cc komt dan in aanmerking voor meer pk.
          Ik gok 3 á 4 pk met een 13/13, juiste luchtfilter en uitlaat.
          Bij meer vermogen zal een vario steeds aangepast moeten worden,
          en is vrij intensief voor de onervarende vario sleutelaar.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

niek1992
          Bijdrager

Heb je je blok helemaal naar achter vastgezet? Want 13×965 is voor 100mm niet standaard. Dat hoort 13×975 (100mm) of 13×950 (90mm) te zijn. Je kan het misschien net an redden door het blok helemaal naar achteren (of voren) te schuiven afhankelijk van gebruikte schijven.

Je snaar hoort achterin eigenlijk bovenop de schijven te liggen. Kan je de brommer dan niet aanrennen omdat de snaar slipt, dan gok ik dat je het nieuwe type Malossi vario hebt (inclusief de nieuwe bus). Deze is een fractie van een mm te lang, waardoor deze al vrij snel gaat slippen doordat de snaar door normaal gebruik wat slijt.

Zwarte trekveertjes van Polini (bedoel je niet metaalkleurig?) Of Malossi? die heeft nml wel zwarte veren, en zijn naar mijn idee prima als je wat hoger aangrijpmoment wilt hebben

Wat voor uitlaat zit eronder? standaard?

Reint-Jan
            Topic starter

bedankt voor jullie reactie.

er zit een circuit uitlaat onder. Ik heb dat mijn uitlaat niet goed afdicht waardoor er heel weinig lucht weg blaast. Ik heb er ook al uitlaat beton tussen gedaan, help wel maar dicht nog niet goed af. Ik heb ook een deo test gedaan, maar verandert niet in de toeren of dat hij anders loopt.
              De zwarte veer is de standaard veer die je bij de achter koppeling krijgt.
              Mijn blok zit ongeveer in het midden van de gaten.

Ik kan met sproeier 52 rijden, maar dan moet ik wel de standaard luchtfilter erop zetten.

Ik heb ook nog een andere vespa met de setup:

50cc
              caberateur 13/13
              sproeier 50
              jamarcol expansie uitlaat
              contactpunten
              bromklok
              poelie 80
              standaard trekveertjes.

deze vespa ciao heeft redelijke trek vermogen en loopt 48km/p

het enigste verschil tussen de cilinders is dat de uitlaat van de vario 23mm is en met de koppeling 22mm.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door Reint-Jan.

Wim
              Bijdrager

Bedankt voor jullie reactie.
                Er zit een circuit uitlaat onder. Ik heb dat mijn uitlaat niet goed afdicht waardoor er heel weinig lucht weg blaast. Ik heb er ook al uitlaat beton tussen gedaan, help wel maar dicht nog niet goed af. Ik heb ook een deo test gedaan, maar verandert niet in de toeren of dat hij anders loopt. De zwarte veer is de standaard veer die je bij de achter koppeling krijgt.

Maar wat ga je nu doen?

Gr. Wim.

Reint-Jan
                Topic starter

Weet ik niet, ik weet niet of jullie wat kunnen bedenken om uit te proberen. Ik sta voor alles open.

Eric_Mark_X
                  Bijdrager

Advies: pleur er zwaardere rolletjes in. Kijk daarna verder. 4,5g is te licht. klinkt vooral alsof je vario niet maximaal varieert.

Heb je dat polini filter extra open geboord dat je sproeier zo groot moet? Al zou ik dat ook al snel toerekenen aan je uitlaat lek. bij 2takt wordt de benzine die in de uitlaat terecht komt deels terug gezogen je cilinder in. Verbaast me niks als die verloren gaat, je een grotere sproeier nodig hebt.

"There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May

Reint-Jan
                    Topic starter

Oke, ik ga grotere rolletjes proberen.
                      Ik heb 6,5 gram ook geprobeerd, maar dan maakt mijn vario dezelfde toeren als met een koppeling en poelie. De polini filter is niet uitgeboord.
                      Weten jullie ook hoe ik verzorg dat mijn uitlaat niet meer lekt?

Eric_Mark_X
                      Bijdrager

Hangt er vanaf waarom ie niet meer afsluit. Ik zou in ieder geval beginnen te kijken of de binnendiameter van de uitlaat een beetje overeenkomt met de buitendiameter van je uitlaatflens. Als daar een millimeter tussenzit, ga je dat met uitlaatpasta niet compenseren.

verder even inspecteren op scheurtjes ed. En dan is het laten lassen of vervangen. Zeker de cilinder wil je niet lassen als een vervangende minder kost. De uitlaat verlassen is dan wel weer een stuk makkelijker.

Reint-Jan
                        Topic starter

oke, bedankt voor jullie reactie’s ik ga er weer mee verder.
                          Ik hou jullie op de hoogte.

Reint-Jan
                          Topic starter

173263038627227298570194396509421732630414555912343755453948961417326304419898571360631988874148
                            https://youtube.com/shorts/4tRxZfDoHlk?si=GY-oAfhP3DfY33_U
                            Dit is een YouTube video van hoe mijn brommer nu loopt met 7,5 gram rolletjes. Je kan ook zien hoe erg mijn uitlaat lekt.

Ik heb hem getest, hij loopt nu 35km/p.

Martino
                            Moderator

Op het filmpje zie ik een Techno Circuit, niet de beste uitlaten, maar moet wel meer uit te halen zijn.
                              Allereerst Is het ook mogelijk om de brommer wat lager stationair af te stellen, hij loopt nu veel te hoog en maskeer je misschien wat problemen in de afstelling mee die nu niet zijn te herkennen?

PS. Wat doet het boodschappenlijstje voor de Jumbo in Vlagtwedde daar, om te laten zien dat de geforceerde luchtkoeling werkt? 😉 De uitlaat lijkt wel goed dicht te zitten.

Reint-Jan
                              Topic starter

Ik dacht dat hij lekte, maar als de uitlaat niet lekt waar moet ik dan naar kijken? Ik heb eerst met koppeling en poelie zitten aftestellen, maar het voelt alsof hij harder wil, maar niet harder gaat. Ik heb ook dat hij er veel meer moeite heeft met tegen windt.

Wim
                                Bijdrager

Varieerd hij wel tot de max? Ik ben geen variomens maar
                                  dat kan toch verder. Dus dat de snaar aan de voorzijde hoger
                                  oploopt en daardoor achter nog een stuk lager komt of is dit het?
                                  Of heb ik het verkeerd? Dat dit het is.

En ik zei het al, je hebt maar één pk. De top die je daarmee kan
                                  halen is 40-45km/u bij geen wind, keiharde banden en 60kg 😉
                                  en dan misschien 48km/u bij wind mee.
                                  Weegt iemand 80kg, zachte banden, klein windje tegen,
                                  dikke kleding(=windvanger) dan zit je direct op 30-35km/u.

Je vraagt minimaal 45km/u. Ik denk zelf dan 45-60km/u
                                  Dat wordt toch een 65cc(43mm) cilinder + toebehoren,
                                  en een blok + techniek dat in perfecte staat is.
                                  Anders werkt het niet dat is zonde.

Dus, als ik het filmpje bekijk valt mij op dat de snaar aan de voorzijde
                                  niet tot bovenzijde poelie oploopt. Klopt dat? Hoort dat?

Gr. Wim.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.