- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 maanden, 2 weken geleden door arvid13690.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 juli 2025 om 15:22 #829349
Hoi allemaal ik ben Mano ik ben nieuw hier op dit forum.
Ik heb zelf ongeveer 6 maanden geleden een Vespa ciao gekocht en heb hier met veel plezier op rond gereden klein beetje basis onderhoud gedaan remsegmentjes contactpuntjes de basis.
Nu ben ik bezig om mijn brommer harder te laten lopen het was eerst een snor die 30 liep. Met 12/7 carburateur en een 7 mm inlaat omdat ik niet wou gaan klooien met vijlen aan een carter heb ik een nieuwe carter besteld met een brom inlaat. Ook heb ik een 12/12 carburateur besteld en een nieuwe brom krukas omdat ik gehoord had dat er verschil zat tussen een brom en en snor krukas.ik heb vandaag het allemaal in elkaar gezet en het draait allemaal mooi en maakt goede compressie. Hij vonkt ook super goed( moet ook wel want ik heb de spoel puntjes en condensator vervangen) alleen hij loopt nog niet heel soms komt er wel een knal uit.
Ik heb de bougie gecontroleerd die werd niet nat na een poosje het blokje proberen te starten ook als ik remreiniger de inlaat inspuit doet hij niks. Wat ik merkte is dat als ik bij de inlaat voel dat hij niks aanzuigt maar juist blaast. Toen heb ik een stukje papier gepakt dat ervoor gehouden en ja hoor het papiertje werd ook weg geblazen ik neem aan dat dit niet hoort? en denk dus ook dat hier het probleem zit.
Is er iemand die ooit een soort gelijk probleem heeft gehad en zo ja weet hoe dit op te lossen is. alvast bedankt en als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag
Gr Mano11 juli 2025 om 15:57 #829351Hallo Mano,
welkom, nummer 100 met een nieuw carter.
Spoel, puntjes, bobine, condensator, bougie zijn goed? Samen met hun aansluitingen, draden,
en afgesteld 0,45 bdp? ga ik gemakshalve van uit.
Kan dat lekker buitewege gelaten. Kunnen we vanachter een toetsenbord ook niet achter komen.
Vandaar even zelf checken/dubbelchecken/driedubbel checken.Nieuw carter? Lijkt wel lopende band werk hier met nieuwe(chineese) carters die steeds vervangen worden en het dan niet doen én ook nog elke keer door “berichten:1” nieuwe leden.
Er zijn carters/krukassen in de handel die niet afdichten op het inlaatvlakje.
Dus blaas op je spruitstukje terwijl deze afgesloten moet zijn door de krukas,
er mag nu geen lucht langsgaan.Spie, nokje, krukas, vliegwiel nog allemaal exact op één lijn?
En kijk in de sproeier database tussen welke +/- 4 á 5 sproeiers je kan kiezen
om jouw juiste te vinden.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.11 juli 2025 om 16:16 #829352Hoi Wim,
De bougie is goed heb er twee geprobeerd en op beide bougies loopt deze brommer niet terwijl de tomos van mijn stiefvader er wel op loopt dus dat is denk ik niet het probleem.
contactpuntjes staan ook goed heb ik al drie keer overnieuw afgesteld voelermaatje 0,40 er tussen en die schuift er met een beetje weerstand door heen voelermaatje 0,45 past net niet dat is ook goed dan toch?Spie nokje krukas en vliegwiel liggen nog wel netjes op een lijn. Nokje kan ik ook niet verkeerd om monteren toch?
ik heb momenteel sproeier 52 er in zitten is denk ik aan de grote kant maar ik neem aan dat daar het probleem niet in zit als mijn bougie niet nat word als ik het lucht filter eraf haal zie ik ook een plasje benzine liggen onder in de rand van de carburateur.
Hij zou sowieso met een te grote sproeier een paar knalletjes moeten geven toch?Is er een manier hoe kan ik kan testen of het inlaatvlakje van mijn krukas goed/slecht afsluit.
Deze carter heb ik momenteel van jmpb https://www.jmpbonderdelen.nl/carterset-als-origineel-puntenontsteking.html
gr Mano11 juli 2025 om 17:35 #829353Of sproeier 52 te groot is weet ik niet.
Je kent nu de database, wat die opgeeft moet het ding gewoon op starten.Punten gewoon op .45 zetten. Alles voor zekerheid.
Of ie afsluit? Hoe testen? Dat had ik gezegd. Door er op te blazen.
Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.11 juli 2025 om 19:14 #829355Hoi Wim,
Dankjewel ik denk dat ik het probleem nu gevonden heb het maakt niks uit in welke stand ik de krukas zet ik kan er makkelijk zonder moeite lucht langs blazen via de inlaat. Dus die mooie nieuwe carter van mij is weer eentje van het type geweldige Chinese imitatie.Weet jij toevallig of er ook nog een fatsoenlijke Carter nieuw te kopen is die niet dit soort problemen heeft?
Of moet ik op zoek gaan naar een tweedehands Carter waar niet aangevijld is(ook bijna onmogelijk)Gr Mano
11 juli 2025 om 19:24 #829356Laat maar weer ik dacht ik test het voor de zekerheid met cilinder en cilinder kop der op en nu bouwt de inlaat wel druk op dan is het inlaatvlak wel goed toch?
11 juli 2025 om 20:42 #829358Alhoewel ik uit ervaring weet dat de inlaat niet potdicht hoeft te zijn, als je er gemakkelijk doorheen kan blazen is de speling te groot.
Als de spoel poorten dicht zijn bouwt hij wel druk op? Maar dat telt natuurlijk niet. Want het kan dan niet meer weg stromen.Als hij baast, door de inlaat, dan wordt je mengsel te rijk, omdat het heen en weer langs de sproeier gaat en dus extra benzine op zuigt.
Het kan zijn dat dat rijkere mengsel het slechte starten veroorzaakt.Door die knallen kan het zijn dat je keerring niet meer op zijn plaats zit.
Als er aan de inlaat van een carter gevijld is kan je ook weer terug gaan naar een snor krukas. Dus daar zou ik me niet door laten weerhouden wat wel belangrijk is is dat je een gepaard carter koopt en dat de lager passingen goed zijn.
En ik zou even kijken met een lamp of de ontsteking op tijd vonkt.
De nok kan je er niet fout in zetten.
Knallen of horten en stoten is meestal de ontsteking.- Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
11 juli 2025 om 20:55 #829360Ik heb net alles nog een keer nagekeken als ik mijn cilinder er af heb maakt het niet uit in welke stand ik de krukas draai ik der altijd met heel veel gemak lucht langs blazen. Dit betekent dan toch dat mijn inlaatvlak niet afsluit en dat ik een nieuwe carter moet?
Zo ja heeft iemand advies voor welke Carter ik kan halen die wel goed afsluit bij het loopvlak. heb namelijk het liefst een nieuwe carter aangezien je nooit weet wat er met een tweedehands Carter gebeurt is.
alvast bedankt
11 juli 2025 om 21:11 #829362Ja.
Enige carter dat nog nieuw te koop is, en ook goed is, is volgens mij een Speedengine.
Polini. Als iemand iets net zo goed maar goedkoper weet hoor ik dat graag.
En Mano ook wel denk ik. 😉
Of gewoon een goed 2ehands blokje.
Of zevenenergie maakt jouw oude snorblokje naar jouw wens(als die zin en tijd heeft 😉Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.11 juli 2025 om 21:53 #829363Ik heb helaas zelf al zitten te beunen aan mijn snor carter met het verwijderen van de geharde begrenzer bus is er een stuk van de inlaat afgebroken dus mijn oude carter is helaas niet meer gangbaar daarom heb ik ook een nieuwe carter besteld.
Maar ik denk dat ik nu even opzoek ga naar een tweedehands carter op marktplaats en dan ga kijken of hij dan wel weer wil lopen.Ik zag deze carter staan op marktplaats alleen daar is wel aan gevijld als jullie kijken naar hoe er aan gevijld is ziet dat er dan redelijk/lopend uit of denken jullie van niet aan beginnen?
https://link.marktplaats.nl/m2259269137?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_iosDank jullie wel voor alle hulp tot nu toe al.
Gr Mano

11 juli 2025 om 23:09 #829364Dat carter van de advertentie kan de kliko in.
Ik weet niet wat je precies voor carter zou willen, ik heb nog wel een net origineel carter liggen. Is nog onbewerkt, maar kan hem eventueel wel netjes voor je bewerken.Groet Arvid
Tis altied moar eem!12 juli 2025 om 06:53 #829365Hoi Arvid,
Ik ben opzoek naar een standaard brom carter.Als jij nog een originele Carter voor mij hebt graag ik weet niet wat je ervoor wilt hebben?
Gr Mano
12 juli 2025 om 13:29 #829368Hoi Mano,
Zoek je een elektrisch of contactpunten carter?
Ik heb hier namelijk nog een compleet contactpunt blokje liggen, ik ben eventueel wel bereid om hem uit elkaar te halen. Want ik heb de krukas tzt nodig die erin zit.Ik hoor wel of je er belangstelling voor hebt.
Groet Arvid
Tis altied moar eem!12 juli 2025 om 14:55 #829370Hoi Arvid,
Ik heb een contactpunt carter nodig. Dus ik heb zeker belangstelling in jouw carter. Wat zou jouw vraag prijs hiervoor zijn.
Gr Mano
13 juli 2025 om 19:54 #829376Stuur me maar een pb.
Komen we er samen wel uit.Tis altied moar eem! -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.