Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Vespa Bravo heeft beperkte snelheid
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 weken geleden door Eric De Meutter.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
20 februari 2026 om 20:36 #839028
Hallo, ik ben nieuw op het forum.
Ik heb een Vespa Bravo gekocht die lang heeft stilgestaan. Het is een EEV2T van 1982. Het is een B-klasse (Brom). Hij heeft 3594 km gelopen.
Ik heb volgende onderdelen vervangen.
– bougie
– contactpunten (afgesteld op 0,4mm)
– condensatorEerst kon ik hem starten maar bleef hij niet stationair draaien. Na het ultrasoon reinigen van de carburator draait hij nu mooi. Tijdens de eerste rit van ongeveer 2 km haalde hij een snelheid tussen de 38 en 40 km/uur. Op het einde vertraagde hij om onbekende reden naar 20 km/uur.
De 2de rit bleef hij tussen de 38 en 40 rijden. Op een lichte helling zakte de snelheid onder de 36.Is dit een normale snelheid voor een standaard?
Graag zou ik hem max 50km/uur willen laten lopen. Hoe kan ik dit bekomen?
Veel dank voor de reacties.Eric De Meutter20 februari 2026 om 22:54 #839030Hi Eric, welkom op het forum!
Rond de 40 is een redelijk normale snelheid voor een beetje standaard blokje hoor, de teller (indien aanwezig) kan wel eens wat afwijken van werkelijke snelheid.
Het beste blijft wel alles geheel even na te kijken zeker na lang stil staan, vergeet hier de klokolie ook niet bij de achterklok.
Snaar spanning scheelt ook een hoop, wellicht dat deze wat los stond?beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.20 februari 2026 om 23:16 #839031Klopt, een std Bravo rijdt max.45km/u op de teller=41km/u echt. Helling op mag je met 36km/u nog in je handen klappen met de beschikbare 1pk. Of wat daar nog van over is na 30 jaar afzien. Ja, jou Bravo rijdt precies zoals het hoort.
Wat meehelpt:
-harde banden.
-soepel draaiende wielen.
-bestuurder van 50kg.Of monteer een 65cc 43mm cilinder.
Heb je 2 á 3pk en kom je makkelijker naar de 50km/u. Heuveltje op hou je de 40.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.21 februari 2026 om 08:31 #839032Hartelijk dank voor de snelle reacties.
Die 50kg is al een tijdje geleden.
Ik ga alles eens goed nakijken.
Waarschijnlijk zal ik na verloop van tijd een 65 cilinder monteren dan.Eric De Meutter21 februari 2026 om 12:27 #839046Dag Eric,
Met de door jou beschreven info zal je ook nog eens naar je punten kunnen kijken en deze wat ruimer zetten, 045 of zelfs 0,5mm. Het doortrekken en prestaties op de wat hogere toeren is dan vaak wat beter. De topsnelheid van 40 is opzich best normaal voor een origineel blokje. Wel is het apart dat hij vetraagde naar ongeveer de halve snelheid, is dit 1x voor gekomen of al vaker?
Een grotere cilinder is nog niet direct nodig, Je zal met een snellere uitlaat ook al wat kunnen winnen icm een andere poelie.
21 februari 2026 om 13:29 #839326Ik heb nog maar 2 ritjes gedaan. Het is enkel het eerste ritje voorgekomen.
Ga ik met een andere poelie niet wat aan trekkracht verliezen?Eric De Meutter21 februari 2026 om 13:39 #839434Met een kleinere poelie verlies je idd trekkracht, maar win je wellicht snelheid. Een snellere uitlaat zal dit kunnen verbeteren evenals de montage van wat strakkere trekveren.
Ondertussen sitoplus uitlaat gemonteerd en contactpunten afgesteld op 0,5mm.
Van 41km/h naar 46m/h gegaan.
Dit is niet spectaculair maar dankzij jullie opmerking is deze verbetering tot stand gekomen.Eric De Meutter -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.