Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Boxer loopt slecht met koud weer

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Boxer loopt slecht met koud weer

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Hippo
    Topic starter

Hallo allemaal,

Hierbij een nieuwe gebruiker, en wel met een volledig originele Vespa Boxer uit 1972. De Wesp heeft sinds de jaren ’80 stil gestaan in een garage, en ik heb sinds kort over kunnen nemen. In 2006 is deze wel ‘rijdbaar’ gemaakt voor de RDW om op kenteken te zetten. Hierna heeft-ie weer 5 jaar stil gestaan.

Toen ik hem voor het eerst startte (met enkel verse peut) ging-ie na 5 trappen al aan (uiteraard was ik blij als een kind!). Liep mooi stationair, maar deed een grote ‘mwoaaap’ zodra ik gas gaf (en de choke dus uitklapte). Als ik ‘m langer dan 10 minuten stationair liep lopen, en de motor was dus warm, reed-ie prima (voor een 30 jaar oude brommer). Dat wil zeggen: langzaam optrekken en een top van 30 km/u. Na een verse bougie reedt-ie zowaar 35-40 km/u, en sindsdien heb ik er 4 weken lang zo’n 50km per week op gemaakt. Wat wel altijd is gebleven, is dat de motor eerst warm moest worden (+/- 2 minuten stationair draaien) voordat-ie weg wilde (anders ‘mwoaap’).

In de 4 weken merkte ik al een beetje dat het bij warmer weer veel korter duurde voordat ie ‘wil’ en sowieso beter aan het gas hangt. Sinds gister is het echter weer beduidend kouder, en nu pakt de motor totaal niet meer op, ook na een kilometer of 5. Af en toe pakt de motor goed op, maar vaak zakt-ie weer weg na 100 meter (van 35km/u terug naar 15).

Mijn probleem is dus: de brommert klinkt alsof-ie verzuipt als het blok koud is, en loopt ook slechter bij kouder weer. Ik hoop dat het zo duidelijk is.. Heb er in ieder geval niet een eenduidige antwoord (of stappenplan) voor kunnen vinden in de search.

Bedankt alvast!

NinoPk50Xl
      Bijdrager

Hey welkom of het Forum!:)
        Als ik een oude Vespa Boxer koop dan gooi ik gelijk eventjes nieuwe keringen lagers en pakkingen in. dan ben ik zeker van me zaak. ik kijk ook gelijk of de ontsteking goed is afgesteld en of de bougie een mooie blauwe heldere vonk heeft.De carb zou ik ook eventjes moi schoonmaken en mooi doorspuiten 😉
        Dus als ik jou was zou ik deze punten allemaal maar even na kijken 😉
        Gr Nino en succes:thumb

Fear the rollerbank

pepko
        Donateur

Welkom op het forum!
          om te beginnen zal je even de carburateur schoon moeten maken, en als dat niet werkt de bougie eruit draaien en kijken welke kleur deze is.

is deze:
          -zwart: te grote sproeier
          – wit: te kleine sproeier
          -KoffieMetMelkBruin is goed afgesteld.

gr. pepko

Duarteciao
          Bijdrager

hhm bedankt want ik zit ook al een aantal weken met dit zelfde probleem!

miniciao1968
            Donateur

Welkom Hippo!
              Als je je technische probleem opgelost hebt en je hebt tijd over doordat je de 2 minuten warmlopen kan overslaan…;)
              …drop dan eens wat foto’s en info over je Boxer op het oldtimer forum :
              oldtimers
              Veel over Boxers staat er nog nu niet op, maar daar kun jij verandering in gaan brengen! 😉

Hippo
              Topic starter

Bedankt voor de snelle reacties allemaal!

@miniciao1986
                Dat zal ik zeker gaan doen. Dit exemplaar heeft de tand des tijds goed doorstaan, en er zit zelfs nog het originele gereedschapskistje bij (in het kontje). Ook heb ik het originele onderhoudsboekje erbij, wellicht dat ik die een keer kan inscannen.

Over het probleem, ik ga inderdaad de carburateur er maar eens uithalen en opschonen + nieuwe pakkingen. Heb er net nog eens stukje op gereden, en nu rijdt de Wesp helemaal niet meer (wel stationair, maar valt weg als ik gas geef). Als ik echter de choke dichthou met mijn voet, rijdt de brommer weer ‘als voorheen’.

miniciao1968
                Donateur

Je kunt ook een pm sturen naar Edjuh, hij is in Amsterdam de Prof. Dr. Ir. in de Vespakunde..

vespa romeo
                  Bijdrager

Als de brommer zo lang niet heeft gereden wordt de keerring hard en gaat lekken. Je kunt inwendig benzine dat in gummie verandert aantreffen. Ontsteking zal niet meer 100% zijn. Dus: blokje lekker reviseren, dan ligt alles open en kun je alles schoonmaken. Carburateur goed schoonmaken. Dan ben je ook gelijk weer voor een tijd ervan af. Kost niet veel en voor iemand met ervaring uurtje werk.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.