Vespa-Ciao.NL
:: Verstevigen ciao fotos

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Verstevigen ciao fotos

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Brian
    Topic starter

Hallo, ik zit er aan te denken om het frame van mijn ciao te verstevigen. Helaas kan ik niet veel foto’s  van verstevigde ciaos vinden ter inspiratie. Dus dacht maak een topic aan waar iedereen die zijn brommer sterker heeft gemaakt een foto kan plaatsen. Misschien met een kleine uitleg erbij.

gr

Martino
      Moderator

Met welk doel zoek je naar verstevigingen? Overigens heb je met jou Ciao P al wel een van de meest stevige Ciao’s. Van de Ciao Mix is wel bekend dat de bevestigingen achterbrug naar zadel het begeven of gebreken bij de Tank vertonen. Zo heb ik nu ook nog een Mix staan waarbij dit het geval is. Binnenkort maar eens lassen en dan kan ik er wel foto’s van maken.

Een veel ander geziene optie is een stang tussen het frame van onder het zadel naar balhoofd. Hier zijn meerdere voorbeelden van en wordt vaak gelast. Ook zijn er stangen zoals die van bijvoorbeeld EBR te verkrijgen.

Ook zal je na voorbeeld van Peter of Tonni de brugdelen van een ander frame tussen je te verstevigde frame kunnen lassen.

Brian
        Topic starter

Ik had al gelezen dat het niet persee nodig is maar wel dat het vaak fijner rijd. Of zal dit dan ook met mijn ciao niet veel verschil gaan maken ?

Crullie
          Donateur

Oude foto’s achterkant van lasjes, beide kanten om en om lassen in drie beurten verdeelt met halve lasjes om kromtrekken frame te voorkomen.

😎

TICKLING BARN

Daniello
            Bijdrager

Nice, verstevigen zonder pijp tussen balhoofd en zadelpen staat ook nog op mijn to do lijstje voor de Ciao.

Hoe zit het met de lassen thv de tank?

Brian
              Topic starter

Oh nice ja, merk je zoiets al met rijden of is het puur uit voorzorg.

Crullie
                Donateur

Hele fijne mooie lasjes, niet goed zichtbaar maar ligt er wel.

Hier was alleen een goede aanhechting mogelijk.

Ik rijd met deze Ciao op Moon-Goose race banden en die maken het mogelijk om heel plat door de bocht te kunnen en dan komt het verstevigen goed tot zijn recht.
                  HardTailGore gas erop door de bocht als een vlijmscherp scheermes  :thumb

HTG Fun 😀

TICKLING BARN

Daniello
                  Bijdrager

Zeer goed 💡

Crullie
                    Donateur

Dat is nog niet alles 😉  moest op zoek naar foto’s,…..P7180009
                      P7180010
                      Als je op zoek gaat naar de M10 moeren aan de zijkant van het frame dan zie je dat deze vast zitten op platen die op hun beurt ook weer vast gelast zijn.
                      De voorste heeft niets te maken met het verstevigen van het frame maar zo kan ik met M10 inbus bouten de kappen vast zetten.
                      De middelste zit er eigenlijk alleen maar omdat het 3de blokbout het frame had uitgelubberd maar ook weer voor de kap bevestiging, dus dacht laat ik het wat langer maken zodat het de bevestiging van subframe en framespatbord overlapt.
                      De achterste is een op maat gemaakt plaatje die ook de bevestiging van de klok mee neemt, dus iets langere bouten zoeken.
                      P2260003
                      En zoals je ziet is er nog steeds genoeg ruimte voor een bredere pully met een plaat dikte van 1.6mm ! :thumb
                      Rechterzijde van het frame, voor en achter wel een plaatje maar in het midden niet 😕
                      P2110016
                      Dit is om meerdere redenen, geen aandrijving langs deze kant, geen blok bevestiging, geen kap bevestiging en vooral omdat er een sierlijke deuk( ingeperst om rek te voorkomen) in het frame zit voor al een stijver frame.
                      Dus mag er aan de rechterzijde een extra dikke uitlaat op voor wat tegenwicht.
                      😎

TICKLING BARN

Brian
                      Topic starter

Mooi gedaan 👍🏻

Daniello
                        Bijdrager

Die vesteving aan de zijde van de poelie gaat niet lukken icm vario. De koppeling schijven zullen hier op aanlopen.

zevenenergie
                          Donateur

Mijn ervaring is dat het lassen van de naden geen merkbare stijfheid van het frame oplevert.
                            Voor extra stijfheid moet je platen of buizen aan brengen.
                            Er zit ook een risico in dat je het frame met Mig, elektroden en zelfs met Tig gemakkelijk kan verzwakken.

Je ziet hier aan de rand van de las rand-inkarteling iets wat veel voorkomt bij het lassen.
                            Screenshot_2020-03-02 2188ec45-dc5a-4d0a-a54b-040f8a5bb386 jpg (JPEG-afbeelding, 1440 × 1080 pixels)
                            Het frame is hierdoor juist zwakker geworden.

Als je dit wilt voorkomen, dan kan je de naden beter Tiggen met brons.
                            Het brons vloeit al voor dat het staal smelt, je bent dan eigenlijk aan het hardsolderen, dus is rand-inkarteling gemakkelijk te voorkomen.
                            Het is ook niet voor niets, dat hand gemaakte buizen-frames voor race motoren, vaak op deze wijze gelast worden.

Crullie
                            Donateur

Deze lasjes zijn 36 jaar geleden gelegd en de rand kartelingen hebben zich keurig gehouden, vandaag de dag is deze Ciao nog steeds het stevigste frame zonder het zogenaamde zwabberen, is zeer goed te sturen en te dwingen(gaat heel licht) om welke apex dan ook met het gas erop te nemen.
                              Ook kun je op de uitvergrootte foto van ZevenE, zien dat de las uit 2 lasjes bestaat, het om en om lassen om krom trekken frame te voor komen.
                              Ik vind het Beauty lasjes  😛

TICKLING BARN

zevenenergie
                              Donateur

It,s all in the mind he` Grullie 😉

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.