:: Verschil originele voor vario versus Polini/Malossi vario
-
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een originele voorvario en een voorvario van Polini of Malossi? Ik rijd nu met een originele varioset (voor en achter met 90mm poeli) met een Polini SE, Malossi 46,5, Polini SP en 13/13. Heeft deze race vario dan een grotere “omtrek” bij het maximale toerental? Moet ik dan dus ook een andere vario snaar aanschaffen? Waarom moet je nog experimenteren met het juiste gewicht van de rollen? Is er een relatie tussen de gewichten en de topsnelheid? Het gaat er toch om dat er voor een maximale omtrek ontstaat?
Met de gewichten verander je de timing/snelheid waarmee de voorpoelie uitzet bij een X aantal toeren. Zo kun je dus je acceleratie moment veranderen. Stop er maar eens 4gr. In en dan 16 gr. Of zo. Dan weet je precies wat ik bedoel.
Je kan dan ook nog de drukveer achterin sterker maken als je nog langer hoog toerental wilt behouden met optrekken
JoorDonateur
Met te zware rollen is de voor vario bij een laag toerental al uit gevarieerd en heeft je motor niet genoeg kracht meer om op het max aantal toeren te komen.
Met te lichte rollen varieerde de vario niet of te laat waardoor je voorbij je max koppel bent.
Wat je ook kan proberen is om eens 2 rollen uit je voor vario te halen.
Wel 2 die recht tegenover elkaar staan ivm onbalans.
Zo creeer je het effect van lichtere rollen zonder meteen een nieuwe vario te hoeven kopen
Weet iemand wat voor rollen ik ongeveer nodig heb voor deze setup?
Autisa 43 mm
Snor carters en krukas
12/10
Malossi voorvario
City power
Lekker laagtoerige setup dus.
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.