Vespa-Ciao.NL
:: Verschil Malossi & Polini Vario

Home Forums Techniek Vario Verschil Malossi & Polini Vario

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ezza
    Topic starter

Hallo allen 🙂 ,

Ik heb twee vraagjes aan de mensen die verstand hebben van vario’s, malossi en polini, eerst even wat uitleg:

Mijn Ciao is brom (heeft geel kenteken) en rijdt rond de 50. Alleen trekt hij niet heel snel op en dat zou ik graag willen verbeteren. Ik heb zelf in het algemeen niet heel veel verstand van alles wat met een motor/technisch iets te maken heeft maar er is mij verteld dat als ik een vario monteer op mijn Ciao dat hij dan sneller en geleidelijker optrekt. Dus hier de twee vragen:

Vraag 1: Helpt een vario met het sneller en geleidelijker optrekken? 😐

Vraag 2: Wat is het verschil tussen de malossi en polini vario en welke raden jullie aan? (Eigenlijk zijn dat twee vragen 😉 )

Malossi: https://www.zandri.nl/variokit-bra-ciao-si-malossi-513863.html?___store=NL&_gl=1*1gmnhav*_up*MQ..*_ga*MTM0Mzc4MDIwMy4xNzMwOTA3Mjc0*_ga_3QCGS5K2P9*MTczMDkwNzI3NC4xLjEuMTczMDkwNzMyNC4wLjAuMA..

Polini: https://www.zandri.nl/variokit-bra-ciao-citta-si-polini-241-311.html?___store=NL&_gl=1*1r4ouo7*_up*MQ..*_ga*MTM0Mzc4MDIwMy4xNzMwOTA3Mjc0*_ga_3QCGS5K2P9*MTczMDkwNzI3NC4xLjEuMTczMDkwNzM0Ni4wLjAuMA..

Heel erg bedankt! 😀

Met vriendelijke groet,
      -ezza.

1

Jordi
      Bijdrager

Hoi Ezza,

Ik had persoonlijk veel aan de howto’s van de website bijv;

https://vespa-ciao.nl/how-tos/overbrenging-how-tos/wat-heb-je-nodig-voor-een-vario/

De overige howto’s vind je hier;

https://vespa-ciao.nl/how-tos/

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door Jordi.
        1

zevenenergie
        Donateur

Hoi Ezza,

Er zit wat betreft de werking van de malossie en de polini geen verschil tussen deze twee.
          De vario heeft echter meer onderdelen zoals je nu waarschijnlijk al weet.

Welke koppeling je hebt achter; orgineel met poelie 100 of poelie 90, maakt wel verschil.
          Ik zou voor de 90 gaan.
          Welke overbrenging verhouding je hebt in je klok, maakt ook verschil.

1

Jelle
          Moderator

Er zit wel degelijk verschil in de 2 vario’s van Malossi en Polini.

De gradenschijf (die aan de vliegwielkant) is anders. De malossi is wat vlakker in graden dan de polini geloof ik.
            Dus afhangende van je setup, kan de polini of de malossi net wat lekkerder optrekken.

De vario zelf, gaat mijn voorkeur naar die van Malossi, aangezien die van Polini erg snel inslijt.

1

Eric_Mark_X
            Bijdrager

Onder de how to sectie vind je alles wat je qua info nodig hebt, maar om het snel toegankelijk te maken:

Naast de voorvario ga je ook een achterklok met koppeling nodig hebben. Dit zijn allemaal vario specifieke onderdelen en kun je niet hergebruiken van je originele pulleysetup.

Een aftermarket vario trekt in de regel even hard op als de standaard vario, maar gezien je meer regel mogelijkheden hebt krijg je er meer topsnelheid uit EN de mogelijkheid om de vario in te stellen om te blijven hangen op specifieke toerentallen. (Vooral een dingetje als je je blok onder handen genomen hebt en je koppelcurve niet meer op het standaard toerental is.)

Vergeleken met een poellie setup is het “Night and day”.
              En dan heb ik het over een standaard 50cc blokje met een 10/7 carb en een gianelli Ori Power met poellie 80. Als je een originele vario voorkant erop schroeft, verlies je wel een paar kilometer aan topsnelheid. Die krijg je terug met een aftermarket voorvario. Met een aftermarket unit krijg je ook meer mogelijkheid voor afstelling.

Mijn persoonlijke ervaring is dat een Vespa Si met een top van 47 en bromklok/poellie 80 zakt naar een top van 46 maar daar, met wat afstelling, een heel stuk sneller komt. Dit is met een Polini Speedcontrol, en achterklok met verhouding van 12:1 en 100mm achter schijven.

Wat betreft het inslijten op de Polini heb ik nog geen ervaring mee. Na 500km is me dat nog niet opgevallen. Al begreep ik dat die schijven wel los te krijgen zijn mocht dat een probleem worden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door Eric_Mark_X.
              "There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

niek1992
              Bijdrager

De gradenschijf (die aan de vliegwielkant) is anders. De malossi is wat vlakker in graden dan de polini geloof ik.

Bedoel je niet de gradenplaat? Waar je de krukasmoer op draait om alles bij elkaar te houden? Bij Malossi is die namelijk 0 graden, terwijl Polini hier (uit m’n hoofd 15 graden hanteert).

Ikzelf rij met een Power1 Fox variohuis, en gradenplaat van Malossi. Het variohuis heeft een ander hellingshoek, daarnaast is ie niet gemaakt van zacht aluminium waardoor ie veeel minder snel slijt. Rij er nu al zo’n 12.000KM mee, en begint nu lichtjes in te slijten. Voordeel; nieuwe variohuis is 37eur.

Jelle
                Moderator

Ja klopt, maar dacht dat schijf ook iets anders liep

Rikus
                  Bijdrager

Goedendag
                    Ik zou graag wat meer info of ervaringen willen horen van de vario setup

Ik wil een vario gaan kopen een heel set voor mijn Vespa Ciao

Mijn setup is
                    80cc malossi cilinder met membraam
                    Malossi reed valve carters
                    Malossi krukas
                    19 mm dellorto carb

Ik wilde graag de malossi overeange set bestellen met daarbij de malosso klok en nieuwe vertanding

Wat raden jullie aan qua vertanding?
                    Qua trekveer ?
                    En qua Rollen ?

Ik zag dat bij de overrange vario set 110 mm schiiven zitten
                    Past dit gewoon ?

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee

Alle info is welkom alvast bedankt

Jelle
                    Moderator

Hang er vanaf op welke brommer het wil zetten of het gewoon past… Bij Ciao moet je wat aanpassen.

Voor de rest alles wat bij de overrange set zit is prima op jouw setup. Vergeet niet dat je ook malossi vertanding(1 op 9) er los moet bij kopen om de set compleet te maken

Rikus
                      Bijdrager

Ja vertanding wist ik indd

wat moet je precies aanpassen?
                        heb je daar foto of iets van

welke rollen zijn mooist voor een goede trek kracht

alvast bedankt

Jelle
                        Moderator

Welke malossi cilinder heb je er op de 3p of 4p deps?
                          Maargoed de uitlaat bepaald ook welke rollen je gebruikt he, zou ergens tussen de 3 en 4 gram gaan zitten.

Maar dit hoort eigenlijk niet in dit topic.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door Jelle.
                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.