Vespa-Ciao.NL
:: Verlichting en toeter werkt niet

Home Forums Techniek Elektrisch Verlichting en toeter werkt niet

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Braadkoek
    Topic starter

Weet iemand toevallig wat ik kan doen om de verlichting en toeter te laten werken? Zie foto hieronder:20240325_180949

Rollen door de stad

Wim
      Bijdrager

Groen, zwart, violet herken ik naar het achterlicht.
        Violet is remlicht die moet van een remlichtschakelaar komen en naar het remlichtlampje gaan.
        Groen is gewoon achterlicht, zwart is massa.

Maaar, ik zie bedrading op een Ciao van een blokje met elektronische CDI ontsteking.
        Dat blok hebben ze van jouw Ciao af geroofd en een blok met contacktpunten gemonteerd.

De rode uit je blok is nu stroom voor de verlichting en moet aan je schakelaar in de koplamp,
        vanaf die schakelaar gaat er dan een draad naar je koplampje en naar je achterlicht(groene).
        Maar waar gaat die rode nu heen?, dat is niet te zien.
        En wat gaat er in de andere kant van de kroonsteen waar die zwarte in zit?

Blauw uit je blok komt van de punten en zal naar de bobine gaan.
        De bruine komt van het massa(-)punt op je blok en gaat in grijs verder
        waarschijnlijk als (extra)massa bobine.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wim
        Bijdrager

Ciao std schema puntenblok met claxon.

Fabian
          Bijdrager

Ik heb vanochtend een 15w 6volt erin gedaan en hij is nu al kapot, gok dat k ergens sluiting of iets maak? Kan dat? Of moet ik een ander lampje? 17114642374532639985752779117861

FB

Wim
            Bijdrager

Dat lampje was goed 6volt 15watt, achterlampje moet exact 4watt 6volt zijn.
              Verlichting kan alleen branden met beide lampen tegelijk.
              Gaat er eentje stuk of is niet gemonteerd dan krijgt de nog brandende alle stroom en fikt snel door.
              Verder moet de lampen wel aangesloten zijn zoals het schema.

Edit: Oh jij bent weer een andere gast, je zit wel in een ander zijn topic hoor.

Gr. Wim.

Fabian
              Bijdrager

Super bedankt! Me achter is idd niet aangesloten, trouwens, heb je toevallig een linkje of iets van welke voor en achterlamp ik precies nodig heb? Wil bestellen maar ze moeten volgensmij een krans of iets eromheen hebben om te passen in t systeem

FB

Fabian
                Bijdrager

Oh sorry ben even als een kip zonder kop bezig, sorry dit is niet mijn topic, zal niet meer gebeuren

FB

Braadkoek
                  Topic starter

Dankjewel Wim voor je uitgebreide reactie.
                    De rode draad gaat in de kroonsteen en daar houdt het draad op en aan de andere kant zijn geen andere draden aangesloten. Idem dito met de zwarte draden die naar de kroonsteen gaan. Ik zal dus een extra rood draadje moeten kopen die naar de schakelaar in de koplamp moet? Wat zal ik met de twee zwarte draden doen?

Rollen door de stad

Wim
                    Bijdrager

Maar omdat jij denk ik dus een ex CDI Ciao frame en bedrading hebt gaat waarschijnlijk nu de blauwe al naar de schakelaar, kijk daar eens naar.
                      Ja? Dan de rode uit je blok aan de blauwe (naar de schakelaar)
                      Die schakelaar zit hoop ik nog gewoon aan je koplamp en aan de groene draad naar het achterlicht.
                      Dan zou het moeten werken.
                      Maar die latere types(jouw frame met bedrading waarschijnlijk) hebben ook extra massa draden(de zwarte) omdat niet overal het frame als massa gebruikt kan worden door meerdere plastic onderdelen.
                      Bij jouw zie ik de zwarte draden in een kroonsteen gaan. Die moeten aan massa.
                      Wat waarschijnlijk kan:
                      Ik zie de bruine vanaf het massapunt aan je blok in een kroonsteen gaan naar grijs en richting de bobine.
                      De bobine heeft origineel geen massadraad nodig want deze zit stevig met zijn metalen lijf tegen het staal van je frame geschroefd, dat is al massa genoeg.
                      Dus dan zeg ik, doe de bruine draad eens los uit de kroonsteen, start de brommer nu nog?
                      Ja?  Mooi zo, dan de bruine in de kroonsteen bij de zwarte doen. Nu heeft je verlichting ook massa.

Controleer in je achterlicht of er een 6volt, 4-5 watt lampje aan de groene draad zit.
                      Dat is je achterlampje. Dat is goed.
                      De 10watt lamp die er (misschien nog) zit kan je er uit draaien en weglaten.
                      Die komt niet meer terug, dat is remlicht en die gaat storing geven, je hebt nu een blok
                      met maar één lichtpoel die 19 watt levert, precies genoeg om je voor en achterlamp
                      te voeden.
                      Controleer het koplampje of deze 6volt 15 watt is.
                      Vervang de lampen voor de juiste als ze afwijken.

Gr. Wim.

Wim
                      Bijdrager

Ciao puntenblok op ex CDI frame

Braadkoek
                        Topic starter

Ik heb er even verder naar gekeken en het blijkt dus dat de twee zwarte draden wel verbonden zijn, maar het ziet er niet zo prettig uit. Wat zal ik hier mee doen?20240328_104336

Rollen door de stad

Wim
                          Bijdrager

Oke, dat is goed.
                            Laten zitten, ze zijn aangesloten op een extra massapunt.
                            Dus het vorige verhaal van de grijze losmaken vergeten. Je hebt al massa nu.
                            Nu kijken of de blauwe naar schakelaar gaat, dat was waarschijnlijk ooit voeding naar schakelaar vanuit een vorig blok. Nu wordt de rode dat.
                            Doe de rode aan de blauwe.
                            Waarschijnlijk brandt je verlichting dan, controleer wel eerst de lampen zoals eerder aangegeven en vervang indien nodig.

Gr. Wim.

Braadkoek
                            Topic starter

Harstikke bedankt! Alles werkt.

Rollen door de stad

Wim
                              Bijdrager

Goed gelukt, mooi zo.

Gr. Wim.

Braadkoek
                                Topic starter

Ik had hem even uitgetest voor 1 kilometer nadat ik het had “gemaakt” en toen deed ie het goed. Vandaag ging ie na 3 kilometer stotteren en viel hij uit, dit gebeurde hierna nog een paar keer. Ik heb er pas ongeveer in totaal 30 km mee gereden en dit probleem kwam nadat ik aan de bedrading had gezeten, dus daar zal het wel vandaan komen maar weet je misschien waar ik naar kan kijken? Ik had eerder een keertje dat de brandstof op was en dat leek hier een beetje op, ook omdat hij op de reserve wel weer een stukje kon rijden maar ik had er 2 liter brandstof in gedaan en dus nog maar ongeveer 30km gereden.

Rollen door de stad
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.