Vespa-Ciao.NL
:: Veel weerstand

Home Forums Techniek Problemen oplossen Veel weerstand

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Javad
    Topic starter

Ik heb net een oldtimer blokje geveild, gereviseerd en weer in elkaar gezet.
      Het betreft een carter met een klein inlaatvlak.
      Nu heeft het blok extreem veel weerstand als ik aan het vliegwiel draai.
      Er loopt niks aan en de kruk draait mooi vrij, ook bij het in elkaar zetten viel me niks raars op.
      Pas toen het blok helemaal in elkaar zat en ik aan het vliegwiel draaide had het blok opeens veel weerstand, ook zonder bougie er in. Dit is dus geen compressie maar weerstand,..
      Waar zou dit door kunnen komen?

<3 Thunderstone
      Check mijn perso!

Wilk1985
      Moderator

Een oldtimer heeft een mega zwaar vliegwiel, ik weet het niet precies meer uit mijn hoofd maar ik dacht dat het vergelijkbaar was met een vliegwiel van een electronisch ontstoken blok.

Wellicht zijn de magneten ook een stuk sterker, en heb je daardoor meer weerstand.

Javad
        Topic starter

Bedankt, dat was even het antwoord wat ik zocht.
          Zonder het vliegwiel draait het inderdaad zoals het hoort, dus dat vliegwiel heeft gewoon enorm sterke magneten denk ik.
          Nu durf ik er wel mee te rijden.

Edit: Het blijkt dat die magneet remmenreiniger ook niet zo leuk vind, er zat een stroperige laag op de magneet. Dat verweekt dus icm remmenreiniger. Dat vergrootte de weerstand nog meer.

<3 Thunderstone
          Check mijn perso!

zevenenergie
          Donateur

Als je krukas echt soepel draait, en je zet daar na je keerring er in zal je zien dat de boel ineens niet meer zo soepel draait. Een keerring heeft redelijk wat weerstand.

Vandaar dat sommige mensen die serieus met opvoeren bezig zijn een keerring van viton of teflon monteren. 😉

Javad
            Topic starter

Het probleem is opgelost, de segmenten liepen toch aan op het vliegwiel.
              Ik heb ze even losgemaakt en iets verder naar binnen gezet, nu is het gewoon goed.

<3 Thunderstone
              Check mijn perso!

zevenenergie
              Donateur

OK:thumb

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.