Vespa-Ciao.NL
:: Vastloper en nu de kans voor andere set

Home Forums Techniek Opvoeren Vastloper en nu de kans voor andere set

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

GGB
    Topic starter

Dag allen,
      Even stilte van mij uit na de aankoop problemen in april.  Daarna liep de ciao mix 1992 als een naaimachine…53km per uur en super geluid en geen enkele stotter of hik.
      Maar zoals verwacht met een deuk in de cilinder nu een vastloper.
      Dus einde oefening.
      Nu willen we eigenlijk direct er maar gebruik maken en een beetje opvoeren.

In m’n vorige post werd er dit gemeld

“Polini 65cc komt ook met een mooie nieuwe cilinderkop! Naar mijn mening is een Polini 65 inclusief een Top one van Polini (uitlaat) de fijnst klinkende set up op een ciao! (uiteraard inclusief bromklok en poulie 70 met een 13/13).”

Kan ik ergens meer info krijgen wat ik precies moet aanschaffen en weet iemand hoe ik dit forum moet gebruiken om op de juiste manier te kunnen starten ?

Of heeft iemand andere setups of tips om sneller op te trekken en er zo een 65 km per uur van te maken?

Ik hoor het graag.

Groet ggb

Wim
      Bijdrager

Gewoon die Polini 65 monteren met 13/13 met de grootst rijdbare sproeier
        en bougie B6. Dat is de basis.
        Je moet de set toch eerst 500 – 900 km zorgvuldig inrijden.
        Daarbij hoge toerentallen vermijden en landurig op één toerental rijden ook.

Daarna pas bougie B7 monteren en sproeiers, uitlaten en poulies proberen,
        dat blijft toch een kwestie van testen.
        Poulie 80 lijkt me qua optrekken lekkerder. Expansie uitlaten maken heel veel herrie,
        denk daaraan of je dat prettig vind. Anders een Gianelli original power.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

GGB
        Topic starter

Dank u.
          Nu heb ik in elk geval handvaten om een start te maken.

Groet ggb

zevenenergie
          Donateur

Heb je al over vario nagedacht?

bram0vitz
            Bijdrager

Hou er even rekening mee dat opvoercilinders niet passend kunnen zijn op de standaard cartersets, het kan best zijn dat de opening voor het cilinderhemd kleiner is dan de hemd van de opvoercilinder.
              Ga dit niet forceren!
              Meten voordat je het in elkaar wil monteren.

beetje prutsen hier en daar
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

GGB
              Topic starter

Dag,

dank alle voor de reacties.
                de polini kost een 160 euri zoiets en een DR rond de 105 .
                Carburateur 13/13 wordt bedoeld ?
                30 euries en luchtfilter ook nog ?
                en een kleinere poulie dan  ? zit nu een 80mm poulie op en 38mm cilinder .
                Reed ongeveer 53km /uur.

Dus 200 euro ongeveer ? schat ik
                dan hebben we het gehad ?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door GGB.

Wim
                Bijdrager

Als je kan rekenen. Kijk maar even, en tel het op 😉 .

https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si.html

GGB
                  Topic starter

Dank u Wim,

we gaan ermee bezig.
                    Laatste vragen 🙂
                    het hemd van de vastloper cilinder is 55 mm.

ik vind op JMP geen 55 mm hemd.

maakt dat wat uit ? moet ik zoeken naar een 55MM hemd ?

Poulie is,nu 80
                    We willen wat sneller optrekken en proberen 60km uur aan te tikken.
                    Zou de combi
                    12/12
                    Poulie 80
                    43mm dr of dmp al voldoende zijn ?

Grts

Wim
                    Bijdrager

Het hemd van de 43(65cc) cilinders is vaak 46mm.
                      Kijk bij jmpb, daar staat het gewoon bij.
                      Dus als er een 55mm hemd nu wel in je blok past dan gaat een 46 hemd er makkelijk in.
                      Je gaat steeds goedkoper, eerst de Polini dacht ik, toen de DR, nu de DMP.
                      Hoppa, van 160,- naar 45,-
                      Kijk maar ff. Hoe goedkoper, hoe langzamer en slechtere kwali, indien je plug en play doet.

Gr.Wim.

GGB
                      Topic starter

Dag Wim,

Nog niks besteld .
                        Al lezend door forums en Google zal wss de keuze vallen op DR.
                        Pen maat weet ik nog niet daar zal het blok nog even voor eraf moeten.  Zover waren we nog niet.
                        Verder is het de portemonnee van mijn zoon van 14 dus hij bepaald en leert hiervan.

Met de info dusver gaan we wss dit doen
                        Dr 43
                        70 en 60 poulie
                        Carburateur 12/12 proberen we eerst .
                        Luchtfilter E12 als die past?
                        Mss setje sproeiers ?

Nogmaals, we zijn leken en proberen hier met hulp voldoende info te halen om sneller op te trekken/60 te halen  mbv redelijk materiaal dat betaalbaar is en in verhouding staat tot de aanschafkosten vespa van 300 euro.
                        Met een kanon op een mug schieten proberen te voorkomen.

bram0vitz
                        Bijdrager

De 12/12 carburateur zal volstaan hoor, die is gewoon prima.
                          Indien je de inlaat niet gaat bewerken zal je de potentie van een 13/13 ook niet eruit halen.
                          De DR cilinder is kwalitief een betere keuze ten opzichte van een DMP.
                          Er zijn veel startende hobbyisten die de “goedkope” route willen nemen en vervolgens alsnog een duurdere cilinder kopen ook omdat ze het blokje niet goed lopend krijgen met de DMP.
                          Alle luchtfilters hebben dezelfde pasvorm op de carburateur, dus je kan gewoon gebruiken wat je hebt.
                          Kijk alleen wel even achter het filtergaas of je 3 of 6 openingen hebt, dit gaat je helpen met afstellen straks. 3 is een snor filter, 6 een brom.
                          Als je dan kijkt bij het topic welke sproeiers heb ik nog, kan je het bereik zien van sproeiers wat mogelijk voor de afstelling zou zijn.
                          Volg de manier van afstellen zoals Wim het beschrijft en het zou goed moeten komen.

beetje prutsen hier en daar
                          Link naar Mijn collectie / Projecten.

Shark
                          Donateur

Let wel op dat de DR en Polini bewerking van de spoelpoorten in het carter nodig heeft voor goede werking (het kan ook zonder, maar dan haal je er lang niet al het vermogen uit)

De Olympia 43 (ik vermoed dat dat dezelfde made in china cilinder is als de dmp) geeft meer vermogen op een stock carter dan de Polini setjes bijvoorbeeld. De beste optie, qua vermogen is de Malossi 43 zonder bewerking van het carter.
                            43mm dyno

Dus de DR kan wel, maar is qua vermogen op een onbewerkt carter in verhouding aan de dure kant.

Maar de DR is wel veel beter afgewerkt inderdaad. Maar toch als leek met en klein budget… lijkt me de DMP geen gekke keuze.

zevenenergie
                            Donateur

Ik zou zeggen koop de DR, zoek even rond waar je die het goedkoopst kan kopen of misschien heeft een betrouwbaar iemand nog een goede tweede hands liggen?  Hoef je hem ook niet in te rijden.Het carter aan passen kan altijd nog.

Wil je even snel optrekken als een standaard scooter dan moet je een grotere poelie nemen, want alles wat 65km of meer loopt, trekt niet hard op met een centrifugaal koppeling.
                              Je kan wel nog blauwe trekveertjes nemen en malossie schoentjes en trekstart. Hoe hoger in toeren je optrekt des te meer nader je de powerband dus meer trekkracht.
                              Zo doen ze dat bij brommer racers. (Niet echt ideaal op straat met een zware overbrenging). Groene trek veertjes rijden het lekkerst (altijd kopen)

Vario is duur, maar dan heb je wel dat je de auto,s voorblijft met een snelle setup.
                              Laat je dan wel eerst goed informeren en lees je in en neem iemand die er verstand van heeft als je gaat kijken bij een verkoper.

GGB
                              Topic starter

Dag allen,

dank voor de reacties.

Blok ligt eraf en blijkt pen 10 te zijn.
                                Beiden borgveertjes waren weg op de zuigerpen.
                                zouden die langs de uitlaat verdwenen zijn of is er een kans dat die in het carte liggen en problemen kunnen veroorzaken ?
                                Verder had de krukas wat speling links naar rechts is dat normaal ?
                                Dus geleidend over een krukas lager dan ?
                                We gaan de zaken bestellen.
                                ik hou hier iedereen op de hoogte.

grts GGB

Wim
                                Bijdrager

Tuurlijk kunnen die in t carter liggen.

Speling axiaal kan een Ciao niet hebben want de krukas lagers hebben een vaste passing in de carterhelft en ook vast op de kruktappen.

Er zijn dus lagers stuk en/of passingen ruim.
                                  Waarom niet, nu het toch al bijna open ligt, een motorrevisie setje van een paar euro er in?

Gr. Wim.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.