Vespa-Ciao.NL
:: Vast zittende vario koppeling!

Home Forums Techniek Vario Vast zittende vario koppeling!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

SnelleJelle97
    Topic starter

Hallo,

Ik zit al een aantal maanden met een onbekend probleempje!
      Het begon ooit op een dag tijdens het rijden dat mijn citta veel toeren maakte maar niet op gang kwam
      de vario systeem werkte niet! Inmiddels heb ik een nieuwe setup met een nieuwe koppeling.
      Motorisch is hij 100% Het probleem is (denk ik) de vario koppeling!
      Heb vandaag weer er even goed voor gezeten met geduld alles bekeken.
      Maar na wat dingen demonteren en wat kijken kwam ik niks geks tegen!?
      Ik heb de koppeling meerdere malen uit elkaar gehaald en kwam aldoor viezigheid tegen waardoor de schijf niet mooi kan bewegen. Na het viezigheid schoon maken bij de koppeling kan ik weer rijden!
      De vario systeem varieert weer mooi. Rijd en ropt lekker. Maar na ongeveer 1Km rijden begint het weer helemaal opnieuw en wordt het weer vies daar binnen in de koppeling waardoor de schijf niet in beweging komt. Na het stukkie rijden is mijn variateur gloeiheet! En kan ik niet de vsnaar door de koppeling trekken.

Ik zit dus echt met mijn handen in het haar! Heb jij dit probleem ook wel eens gehad of van gehoord? Of beter nog weet jij de oplossing! Graag hoor ik het van jullie   Ik hoop dat ik dit duidelijk genoeg heb getypt, zo nee vraag maar raak of een fototje is geen probleem.

Mvg SnelleJelle

Jelle
      Moderator

Het klinkt als een chineze remake vario koppeling?
        Klopt dat?

Die heeft namelijk een gare messing glijbus en die veroorzaakt dit probleem.

Beter koop je een 2e handse originele vario koppeling.

SnelleJelle97
        Topic starter

Dat zal best kunnen dat ik een remake koppeling heb! Ik de koppeling van JMPB vandaan vorig jaar nog besteld. Daar voor waarschijnlijk een originele want die ging 10 jaar ongeveer mee en nooit problemen me gahad. Misschien nog tips voor bepaalde punten hoe ik onderscheid kan maken van een remake en originele?

Mvg SnelleJelle

niek1992
          Bijdrager

Die heeft namelijk een gare messing glijbus en die veroorzaakt dit probleem.

Hier op toe te voegen: Het is niet de messing glijbus, maar het oppervlakte waar deze messing glijbus overheen moet die gaar is. Deze hoort normaal gepolijst te zijn, maar deze is slecht afgedraaid en dus geribbeld.

Als je de koppeling opnieuw zou inspannen, goed vlak draait dan zou hij het langer uit moeten houden. Ikzelf heb namelijk ook zo’n (on)ding liggen en nadat hij de eerste keer vastgelopen is na een lange rit heb ik een andere koppeling gemonteerd.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.