Vespa-Ciao.NL
:: Vario’s en de setup

Home Forums Techniek Vario Vario’s en de setup

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 147)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

citta70cc
    Bijdrager

Mijn ervaring met een Malossi voorvario is dat er echt wel zwaardere rollen in moeten dan 4,7gr. Ik had er 6,7 gram rollen ingedaan en liep best lekker.
      Maar ik had wel een 75cc Malossi DEPS.

En die standaard drukveer moet je meteen lozen!, werkt die bijgeleverde gele drukveer van Malossi niet beter?

Ik reed met die 75cc met speedengine en Malossi vario trouwens ook maar 65km/h met mijn Citta…

Succes met afstellen!

Mzzl, Roel

Tonni
      Topic starter

@Frans: Ik heb een redelijk gelijkwaardige setup aan de jouwe. Ik heb in de Malossi 8 grams rollen in combinatie met de gele drukveer van Malossi, of voor vergelijkbaar resultaat 6 grams met de goudkleurige drukveer van Polini. Trekveren heb ik momenteel groen, maar blauwe gaat ook erg leuk, alleen is de de combinatie: gele drukveer en 6 grams rollen (dit is bij bij een lekker hoogtoerige setup)
        Met de standaard 4.7 grams rollen komt bij mij de voorvario niet eens omhoog…
        Het enige verschil verder tussen de bovenste twee genoemde afstellingen is dat ik met de goudkleurige van Polini een iets hogere top haal (en er iets makkelijker heen rijdt). Dit komt volgens mij doordat de gouden iets minder zwaar tegendruk geeft als de gele, en dus de motor in feite ook iets minder afremt op snelheid. (er kunnen dan immers ook lichtere rollen in met verder hetzelfde resultaat).

Ik denk alleen niet dat je het allemaal leuk afgesteld krijgt met je standaard drukveer. Ik kreeg het er in elk geval niet mee voor elkaar…

Ik zou zeggen: probeer eens wat en laat het maar weer weten..

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Herr Flick
        Sleutelbeheerder

Ik heb nu de polini vario (ik blij blij) en je merkt t zeker wel met optrekken.
          Maar ik heb nu STANDAARD drukveer en 8 gram rollen en ze zijn eigenlijk nog te licht.

als ik dus zwaardere drukveer neem moet ik tog ook zwaardere rollen ?
          Als dat zo is kan ik dus de std drukveer houden.
          Maar moet ik dus gewoon even 9 gram ofzo proberen ?
          Ik heb trouwens nog niet egt gereden maar gewoon even achterwiel omhoog en halfgas ofzo.

Ook is het probleem bij de polini en denk ook de malossi die ring op het vliegwiel, Er zit zo’n ring/bus op die halfpoelie gelast maar als ik die gewoon op de krukas zet slijt hij in het frame.
          -Als ik de koppelingsring gebruik (voor de normale koppeling, dat kleine ringetje) dan kan ik de moer erop draaien voor maar 1/4ste en dat is ecccccccht niet veilig.

en met de orginele voorvario bus kan ik de moer er niet eens opdraaien.

Dus ik haal even wat ringen die ik inplaats van het busje gebruiken zodat ik een veilige moer kan gebruiken ofzo.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
          Gele Racefrikandel

Vespaflappie
          Bijdrager

Zwaardere drukveer betekend vaak lichtere rollen…..

Herr Flick
            Sleutelbeheerder

neeee tog ??

Dit komt volgens mij doordat de gouden iets minder zwaar tegendruk geeft als de gele, en dus de motor in feite ook iets minder afremt op snelheid. (er kunnen dan immers ook lichtere rollen in met verder hetzelfde resultaat).
              (quote van tonni)

Gele Racefrikandel

Herr Flick
              Sleutelbeheerder

Cilinder: 60DR
                Cilinderkop: Eurocilindro watergekoeld
                Carters: Std met inlaat geveild
                Krukas: Standaard
                Carburateur: 13/13
                Luchtfilter: Malossi
                Sproeier: 66
                Uitlaat: Leovince Handmade
                Ontsteking: CP
                Bougie: NGK B7HS
                Voorvario: Polini
                Achterkoppeling: Standaard
                Achterschijven: 100 mm
                Snaar: 914*13mm oplopend
                Vertanding: 1:11,5
                Trekveertjes: Groen
                Drukveer: Zilveren polini
                Rolletjes: 8gr

Ik kwam er dus achter dat mijn voorrem aansleet, nu heb ik het goed gemaakt en nu merk ik pas dat de vario werkt.
                Echt heel raar, daarvoor had ik de zilveren en gouden geprobeert maar ik merkte geen verschil (kwam dus door men voorrem)
                Nu heb ik de zilveren er weer in met volgens mij 8 gram rolletjes met groene trekveertjes en nu begint hij te dansen bij ongeveer 30-40 tot aan de 50.

Moet ik dan lichtere rollen proberen ?

Gele Racefrikandel

Tonni
                Topic starter

Herr FlicK :

Nu heb ik de zilveren er weer in met volgens mij 8 gram rolletjes met groene trekveertjes en nu begint hij te dansen bij ongeveer 30-40 tot aan de 50.

Moet ik dan lichtere rollen proberen ?

Ja, of de zwaardere drukveer.

Herr Flick
                  Sleutelbeheerder

Cilinder: 70cc 43mm Polini W-Poorter met aangepaste spoeling
                    Cilinderkop: Eurocilindro watergekoeld
                    Carters: Std met inlaat geveild en poorten doorgetrokken
                    Krukas: Kickstart Standaard
                    Carburateur: 13/13
                    Luchtfilter: Malossi
                    Sproeier: 66
                    Uitlaat: Proma Circuit
                    Ontsteking: CP op 0.4
                    Bougie: NGK B7HS
                    Voorvario: Polini
                    Achterkoppeling: Standaard
                    Achterschijven: 100 mm
                    Snaar: 950*13mm Getand
                    Vertanding: 1:9 (MALOSSI VERTANDING)
                    Trekveertjes: Zilveren
                    Drukveer: Gouden polini
                    Rolletjes: 6gr

Ik heb nu een beetje probleem met afstellen en de snelheid, ik heb er nu dus 6 gram rollen in maar hij maakt een DIKKE dip bij de 10-20-30. je geeft gas en zakt best wel ver in de toeren, dan schiet hij weer omhoog en gaat normaal door.

Ik dacht, oh even wat lichtere rollen. toen heb ik 5 gram erin gedaan. trok nog net zo op enzo. misschien wat meer toeren maar de dip was er nog steeds (en des te harder ik reed des te licht de rollen werden (FLINKE TOEREN maken en rijd gewoon niet lekker ))

Ook ben ik nog niet tevreden over de snelheid, ik denk omdat hij niet doortrekt en omdat er hele stevige wind was. is er maar 70-75 gehaald.

Met de 6 gram rijd hij gewoon t lekkerst, heb ook al geprobeert die dikke dip eruit te halen doormiddel van start schoentjes eruit maar helpt niet heel veel ofzo..

Gele Racefrikandel

Herr Flick
                    Sleutelbeheerder

niemand ??

Gele Racefrikandel

Vespaflappie
                      Bijdrager

Ik zou zeggen: beun er een zilvere drukveer in…kan best zijn dat die nu met die malo-vertanding heel anders moet…
                        Succes

Herr Flick
                        Sleutelbeheerder

een zilveren ? ik kwam er laatst achter dat de zilveren drukveer gewoon SLAPPER is als de standaard..

Gele Racefrikandel

Tonni
                          Topic starter

Is wel iets sterker normaal, maar die van mij was ook na een maand al slapper als originele.

Denk niet dat het in de vario zit, meer in de afstelling ofzo. Welke pijp zit er nu onder? Misschien is je setup niet zo sterk onderin. Dat merk je meer als je vertanding zwaarder is… Die dip kan er dan al wel geweest zijn, maar daar ben je dan binnen de seconde al weer overheen met standaard vertanding.

Probeer maar eens een hoogtoerige setup, weet je ook of het daar aan ligt ( strakkere trekveren (blauwe of zwarte) met de 6 gram rollen en de goudkl. drukveer b.v.)

Wil je weten of ie onderin wel sterk genoeg is dan kan je ook eens heel laagtoerig afstellen, en kijken hoe hij dan op- en doortrekt.

Probleem kan ook heel goed in je imitatie zuiger zitten… De open spoelers daarin kan best net te veel van het goede zijn voor onderin..

Kortom, gewoon VEEEEL testen met variaties in je afstelling. Helaas is niet elke verandering een verbetering…

Herr Flick
                            Sleutelbeheerder

Proma circuit zit er onder, mijn setup is aardig sterk onderin.
                              Volgens jouwn voorbeeld heb ik al iets hoogtoerig, namelijk zilveren polini trekveren (sterker dan blauw) en heb al 6 gram rollen en een gouden drukveer.

En ik zou eigenlijk niet weten hoe ik de vario laagtoerig maak..

Gele Racefrikandel

Tonni
                              Topic starter

Als je weet hoe je afsteld voor meer toeren dan weet je toch ook hoe je afsteld voor minder toeren?

En ik denk dat de kracht onderin wel meevalt hoor, de circuit staat nou niet echt bekend om z’n brute trekkracht onderin. Meer vanaf het middengebied…

Olivier
                                Bijdrager

Mijn setup is nu:

Cilinder »» 50cc Snel DR
                                  Uitlaat »» City Power
                                  Carburateur »» 13/13 delorto
                                  Luchtfilter »» Malossie
                                  Vario »» Vespa 90mm
                                  Carters »» Gepolijst & Uitgevijld
                                  Poulies »» 90mm Achter
                                  V-snaar »» Gates 13 x 1050
                                  Spruitstuk »» Getuned
                                  Ontsteking »» Contactpunten
                                  Sproeier »» 64

Dit zit op een citta.

Hij trekt opzich nu wel goed op, en rijd tegen de 40.

Vsnaar ligt zo ver mogelijk achterop. Ik wil wat minder snelheid en meer trekkracht, hoe doe ik dat? Ik dacht zelf aan 100mm poelie.

Help een uitlaat ook veel bij de trekkracht onderin? Bijv een top one ivp een citypower.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 147)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.