Vespa-Ciao.NL
:: Vario’s en de setup

Home Forums Techniek Vario Vario’s en de setup

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 147)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tonni
    Topic starter

Hee. Het lijkt mij wel leuk om van iedereen die met vario rijdt de precieze setup te weten en hoe dat draait. Kunnen we het allemaal in één topic lezen, vergelijken en kijken waar eventueel nog verbeteringen zijn te boeken. Het geeft ook meteen een goed algemeen beeld van de combinatie’s die interessant zijn…

Als je het lijstje overneemt en daar dan je eigen dingen op invult..

Ik begin wel met mijn eigen:

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Tonni
      Topic starter

Cilinder: 60cc Polini Evo Chroomwand
        Cilinderkop: Dr 65 cc
        Carters: Origineel bijgewerkt
        Krukas: Origineel met gefreesde wangen
        Carburateur: 13/13
        Luchtfilter: Malossi
        Sproeier: 68
        Uitlaat: Proma Circuit
        Ontsteking: Contactpunt, 0,45 mm
        Bougie: NGK bp7hs
        Voorvario: Imitatie, duits model met koelvinnen
        Achterkoppeling: Origineel vespa
        Achterschijven: 90 mm
        Snaar: Vertande
        Vertanding: Aangepaste as in brommer klok (laten maken)
        Trekveertjes: Polini groen
        Drukveer: Polini zilver (+ 10%)
        Rolletjes: 3,5 gram

Deze setup trekt normaal, geeft een boost vanaf 30 tot 70 en trekt daarna weer normaal door. Zou veel harder moeten lopen als 85, maar de vertanding is nogal aan de zware kant. Grootste winst die er nog te halen is: een andere uitlaat (top one, sp of handmade), die de powerband een beetje meer naar boven verschuift omdat de afstelling op toptoeren veel lekkerder loopt (liep) als de huidige afstelling.
        Ik heb er al eens over de honderd mee gereden, met een 57 DR!! (duurde wel lang maar het ging maar door….)

Frenkie
        Bijdrager

Cilinder: 70cc Simonini aluminium, DR Evo zuiger
          Cilinderkop: Polini 43mm gepolijst, squishwaarde 0,6mm
          Carters: Origineel max. getunede
          Krukas: Top Performnce race-as
          Sproeier: 62
          Uitlaat: LeoVinci Handmade
          Ontsteking: Contactpunt, 0,45 mm
          Bougie: NGK B7HS
          Voorvario: Imitatie, duits model met koelvinnen
          Achterkoppeling: Racekoppeling (Adige Re-inforced dacht ik)
          Snaar: 950*13mm getand
          Vertanding: std. vario vertanding
          Trekveertjes: 1 lange ivm de racekoppeling
          Drukveer: Geel Malossi
          Rolletjes: 5 gram

Trekt goed (autowheelies), zit heel snel op de 60-65 en daarna duurt het even voordat ie op top zit. De top ligt rond de 75-80kmh digitaal. Hij heeft een hele kleine dip bij de 40 ongeveer. Dat ligt aan de drukveer. Ik denk dat ik toch een rode Malossi drukveer moet hebben.
          Er valt veel meer uit te halen, maar het probleem is dat deze vario niet gemakkelijk is af te stellen. Dat komt omdat er maar twee soorten gewichten te krijgen zijn voor deze vario. Nl. 5 gram en 3,5 gram. Als iemand weet waar je je nog meer gewichten kunt krijgen in de maat 14*14, laat het dan even weten!!

Ik heb laatst mijn cilinder getunede, maar nog niet ermee gereden omdat mijn brommer gespoten word. Zodra ie weer loopt laat ik wel weten hoe ie met de getunede cilinder loopt.

Tonni
          Topic starter

Gewoon een paar setjes van 5 gram kopen en ze lichter maken door uitboren, heb ik ook gedaan..
            Wegen met een grammen weegschaaltje..

Raal
            Bijdrager

Cilinder: 70cc Simonini aluminium
              Cilinderkop: Malossi Hogedrukkop
              Carters: Origineel max getuned (door frenkie gebeurt)
              Krukas: Nuova Mazzuchelli Race krukas
              Uitlaat: Polini Top One
              Ontsteking: Electronisch
              Voorvario: Normaal model zonder varioring
              Achterkoppeling: Verlicht
              Snaar: 950*13mm getand
              Trekveertjes: Blauwe polini
              Drukveer: Geel Malossi
              Rolletjes: 5 gram

Loopt goed, ik heb nu iets te kleine rolletjes erin dat resulteerd dus erin dat de v snaar niet bovenin komt (soort varioring effect) en dat ze wel us blijven hangen. Maar ik krijg als het goed is deze week nog de goede maat 14*14. Zo opzicht loopt het geheel best lekker maar net zoals frenkie al zei zou die beter lopen met andere gewichten maar is er hier in de buurt nix anders als 3,5 gram en 5 gram te krijgen.

Piraat
              Bijdrager

Cilinder: 70cc Malossi
                Cilinderkop: Malossi Hogedrukkop
                Carters: Origineel
                Krukas: Origineel
                Uitlaat: Ninja
                Ontsteking: Contactpunt
                Voorvario: Standaard
                Achterkoppeling: Origineel
                Snaar: ?*13mm getand (weet niet precies want die kreeg ik erbij toen ik die vario kocht)
                Trekveertjes: ? (waarschijnlijk origineel)
                Drukveer: ? (waarchijnlijk origineel)
                Rolletjes: 4 x 5 gram

Hoi allemaal, zoals je ziet rij ik nog onafgesteld omdat ik van plan ben om zo snel mogelijk een malossi vario met drukveer, v-snaar, rolletjes en setje van 3×3 trekveertjes te kopen en hem dan een keer goed af te stellen, ook wil ik nog een speed engine met racekrukas want er moet veel meer inzitten. Op dit moment is het snelst wat ik heb gereden rond de 80 maar dat is op een heel lang stuk want het laaste deel trektie heel sloom van 70 richting de 80.
                Problemen die ik nu heb:

– trekveertjes te slap, ik wil zo strakkere trekveertjes erin omdat mijn uitlaat en cilinder hoogtoerig zijn
                – v-snaar slipt als een gek, komt omdat mijn drukveer te slap is en mijn vsnaar eigenlijk vervangen moet worden, als ik mijn blok naar voren zet komt hij niet strakker te staan, hij blijft bij de koppeling gewoon kleiner
                – rolletjes te licht, met 8 rolletjes trektie helemaaaaal voor geen meter daarom nu 4 rolletjes en rijd al stuk beter maar nogsteeds niet goed
                – vario is niet meer helemaal 100%, als ik tegen de 70 rij begint hij een beetje uit balans te raken, niet heel erg maar je voelt de extra trilling en er zit ook een soort slijtrand in de vario als de v-snaar halverwege is opgelopen, daarom valt hij halverwege terug als ik optrek

Zoals je ziet kan hier best nog wel wat verbeterd worden 😉 maar zodra ik het geld heb om die vario + spullen te bestellen zijn de meeste dingen wel opgelost denk ik. Hoe dan ook het trekt sneller als standaard overbrenging.

Raal
                Bijdrager

als je van plan bent een racevario te halen dan kun je die het beste in duitsland bestellen, het prijsverschil tegen over nederland is 30 euro! kijk maar eens op http://www.mopshop.de ( http://www.mopshop.de/shop/index.php?cat0=441&cat1=496&cat2=498&cat3=Antrieb&osCsid=ca29940227b1a840f2fb976b4c294ecd ) en op http://www.50cc.nl (moet je ff bij vespa bravo kijken en dan variateurs)

Piraat
                  Bijdrager

bedankt, maar dat had ik al gezien 🙂 wel een beetje raar dat ze er bij 50cc 30 euro meer voor vragen :s

gielos
                    Bijdrager

ff voor de duidelijkheid ik heb een citta

Cilinder: 50cc orgineel
                      Cilinderkop: orgineel
                      Carters: Origineel brom
                      Krukas: Origineel met slijptol bewerkte wangen
                      Carburateur: 12/10
                      Sproeier: 54
                      Uitlaat: leo hm
                      Ontsteking: Contactpunt, 0,40 mm
                      Bougie: geen idee
                      Voorvario: orgineel 5 rollen model
                      Achterkoppeling: Origineel vespa
                      Achterschijven: 100 mm
                      Snaar: niet Vertande 13mm
                      Vertanding: orgineel
                      Trekveertjes: origineel
                      Drukveer: origineel
                      Rolletjes: orgineel

Jaah allemaal nog behoorlijk orgineel!
                      Maar met deze setup trekt die van af stilstand niet geweldig, maar daarna trekt die super door naar 45/50 :dozingoff.

Ik heb ook al met een citypower gereden, die trekt super van af stilstand maar die trekt daarna weer langzaam door.

Wat ik nu wil is een 50cc dr halen 13/13 inlaat bewerkt en me citypower er weer op.
                      Ik zet me citypower er weer op omdat er hier vrij veel jutten rijden. En met die leo hm val ik echt wel op(vooral het geluid).

Maar nu heb ik nog een vraag : als ik nu die 50cc dr 13/13 inlaat bewerkt en citypower, en natuurlijk variomatic helemaal afstellen.

Zou dat goed lopen?

Raal
                      Bijdrager

je moet eens wat strakkere trekveertjes in de koppeling doen, deze koppeling is zowiezo zwaarder als een normaal dus hij pakt veel te vroeg aan

Tonni
                        Topic starter

Ik heb nu eindelijk mijn MHR voorvario, en ik moet hem nog afstellen. Maar nu al een WERELD van verschil met die standaard of met dat duitse model. Het is meteen een BEEST met optrekken, ondanks mijn zware vertanding. Het is helaas vandaag klotenweer, dus ik moet nog even zien hoe die het verder doet, maar ik ben er nu al heel blij mee!!

Draait nu wel meteen toeren bij het optrekken en gaat vanzelf haast achterover, hopen dat ie ook zo doortrekt naar z’n top. Misschien dat ik dan eindelijk weer eens over de honderd kan scheuren met mn 60cc-tje.

Ik houd jullie toch wel op de hoogte (of je nou wilt of niet!!)

Ik moet hem eerst eens zien af te stellen op een circuit, en anders moet ik echt weer een top one zoeken..

🙂

Raal
                          Bijdrager

vet manne, als je hem een beetje afgesteld heb moet je eens een filmpje maken ofzo 😀

Vespaflappie
                            Bijdrager

Tonni :
                              Ik heb nu eindelijk mijn MHR voorvario, en ik moet hem nog afstellen. Maar nu al een WERELD van verschil met die standaard of met dat duitse model. Het is meteen een BEEST met optrekken, ondanks mijn zware vertanding. Het is helaas vandaag klotenweer, dus ik moet nog even zien hoe die het verder doet, maar ik ben er nu al heel blij mee!!

Draait nu wel meteen toeren bij het optrekken en gaat vanzelf haast achterover, hopen dat ie ook zo doortrekt naar z’n top. Misschien dat ik dan eindelijk weer eens over de honderd kan scheuren met mn 60cc-tje.

Ik houd jullie toch wel op de hoogte (of je nou wilt of niet!!)

Ik moet hem eerst eens zien af te stellen op een circuit, en anders moet ik echt weer een top one zoeken..

🙂

Zeker doen aangezien ik ook ene malossi vario heb besteld(kreeg de schijt v die rollen enzo) en wil je setup afstelling wel es weten:D:D

gielos
                              Bijdrager

“Maar nu al een WERELD van verschil met die standaard of met dat duitse model. Het is meteen een BEEST met optrekken,”

Ik begrijp niet waarom die harder optrekt?

In theorie scheeld het toch alleen in topsnelheid??

greetz

Raal
                                Bijdrager

de rollen zitten er op een veel effectievere manier in, zo’n vario lijkt sprekend op een scooter malossi mhr vario volgens mij

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 147)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.