Vespa-Ciao.NL
:: Vario+Cilinder> Snelheid?

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Vario+Cilinder> Snelheid?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 57)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vespaflappie
    Bijdrager

blok ietsie naar 8eren dnek ik; zoveel zal et niet schelen….

citta70cc
      Bijdrager

Scheelt wel degelijk want de Malossi rollen zijn al 16mm i.p.v. 14mm bij de originele.
        Kleine berekening voor de omtrek:

14mm rollen maal 2 want boven en onderkant.
        doe dat maal PI is 3.14
        min 22mm van de as waarover de v-snaar loopt.

Dus 28×3.14-22=66mm. Zoveel kan de v-snaar bij een originele vario variëren. Dus in 1 richting 33mm.

De omtrek hiervan is dus 66mmx3.14=207mm.
        Dit heb ik nagemeten op aftekening van vario en dit klopt.

Doe je dit met 16mm rollen krijg je het volgende:

32×3.14-22=78.5mm 78.5-66=12.5

Van de Malossi schijven is dit 78.5mm en dus al 12.5 mm meer! Dus 39.25mm in 1 richting.

De omtrek hiervan is dus:78.5×3.14=246mm
        En dus 40mm meer!!!

Dus volgens deze theorie zou ik een 40mm langere v-snaar moeten hebben voor de Malossi vario
        Of wordt ie er achter gewoon dieper ingetrokken, wat me sterk lijkt want de onderkant van de achterschijven staan niet meer onder een hoek maar lopen gewoon recht naar beneden.

Snapt iemand dit verhaal en is eventueel intelligent genoeg om hierop te reageren?

Mzzl, Roel

Vespaflappie
        Bijdrager

ik denk dat dat allemaal wel zal meevallen; bij mij ori vario moetk et blokje helemaal naar voren doen om hem strak te krijgen; noukun je je blokje paar cm naar 8er doen met het resultaat dat ie bovenop de schijf meer ruimte krijgt en onderop; denk dat dat die 40mm tog echt wel zal compenseren????naja correct me if i’m wrong maar je kan het tog altijd proberen; heb er nooit iemand over klagen eigenlijk dus moet volgens mij wel kunne…..Intelligent genoeg???:wink:D

Tonni
          Moderator

Je zou eigenlijk gewoon even moeten kijken hoever hij achter al naar binnen wordt getrokken met de originele vario, dan weet je ook meteen wat ie eventueel nog over heeft tot waar de schuine kant ophoudt bij je schijven.

En verder is je berekening natuurlijk theorie, het is niet gezegd dat die malossi vario ook helemaal bovenin kan komen. Dat heeft ook te maken met de breedte van de bus (die kan niet veel breder als wat ie nu is want anders kan je geen moer meer op je krukas draaien)
            en natuurlijk in hoeveel graden de malossi vario de banen heeft lopen van binnen. Ik weet dat die veel steiler oplopen als bij een ori. dus zal ie daarom wel bovenin komen denk ik, maar dat kan je beter vragen aan iemand die zo’n vario heeft denk ik.

Vooralsnog zou je er vanuit kunnen gaan dat ze daar bij malossi en polini rekening mee hebben gehouden, aangezien er voor de achtervario door geen van beide een alternatief wordt aangeboden.

Ik zelf denk overigens niet dat je een langere snaar nodig hebt, omdat hij immers op de zelfde hoogte begint als de standaard vario, hij komt alleen wat hoger. Dus zou je snaarlengte niet veranderen.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Tonni
            Moderator

Vespaflappie :
              ik denk dat dat allemaal wel zal meevallen; bij mij ori vario moetk et blokje helemaal naar voren doen om hem strak te krijgen; noukun je je blokje paar cm naar 8er doen met het resultaat dat ie bovenop de schijf meer ruimte krijgt en onderop; denk dat dat die 40mm tog echt wel zal compenseren????naja correct me if i’m wrong maar je kan het tog altijd proberen; heb er nooit iemand over klagen eigenlijk dus moet volgens mij wel kunne…..Intelligent genoeg???:wink:D

Zoals jij het zegt zou je toch met een slappe snaar beginnen? Vanuit stilstand ligt de snaar net zo laag als met de ori. vario hoor!! Hij trekt m alleen hoger en dus dieper in de achterpoelie..

citta70cc
              Bijdrager

Als ie achter niet dieper kan, kan ie voor toch ook niet hoger komen.
                Het gedeelte van de achterschijven wat onder een hoek staat is maar 20mm diep! Dus kan ie er nooit veel verder ingetrokken worden als 20mm.

Want als de achtervario volledig openstaat is het gedeelte wat recht afloopt lang geen 13mm, en dus niet breed genoeg om de v-snaar er verder in te trekken.

Dus moet ik in ieder geval een v-snaar hebben die er boven op ligt om zo meer variatie te kunnen realiseren bij de achterschijven. Anders zal de v-snaar op de Malossi vario nooit helemaal omhoog kunnen komen.

Maar ik kom hier wel op terug als ik de Malossi vario erop heb zitten.

By the weg, mijn blokje staat natuurlijk al zo ver mogelijk naar achteren nu ik een iets te korte v-snaar heb.

Bedankt voor jullie intelligente reacties!!!

Mzzl, Roel

Tonni
                Moderator

citta70cc :
                  Als ie achter niet dieper kan, kan ie voor toch ook niet hoger komen.
                  Het gedeelte van de achterschijven wat onder een hoek staat is maar 20mm diep! Dus kan ie er nooit veel verder ingetrokken worden als 20mm.

Mzzl, Roel

Dat kan kloppen, maar dat vroeg je toch ook niet? Als ie achter niet dieper kan, dan houdt het feest daar dus gewoon op, ongeacht hoever de voorkoppeling omhoog zou kunnen. De enige verandering die je dan kan doen is 90 mm achterschijven monteren, die hebben geen vlakke kant. Ik zal eens controleren hoe laag ie dan komt, en of dit in verhouding veel hoogte verschil (hoog/laag) geeft. Dus of de voorkoppeling dan theorethisch hoger zou kunnen komen. Je hebt dan natuurlijk al het voordeel dat je met een zwaardere overbrenging begint, en dus (waarschijnlijk) ook met een zwaardere eindigd op top.
                  Maar ik ben daar niet zeker van, dus dat hoor je dan nog wel.

citta70cc
                  Bijdrager

Okee, alvast bedankt!

citta70cc
                    Bijdrager

Heeft iemand deze 90mm schijven, of wil iemand ze ruilen?

Mzzl, Roel

Franz
                      Bijdrager

je kunt die schijven gewoon kopen in de brommer winkel.
                        5€ voor de schijf die aan het frame staat en 25€ voor de schijf met dat stukje buis aan waar de duwveer tegen duwt.
                        dus 30€ heb je nieuwe

Tonni
                        Moderator

Ik kom nog even terug op het theorie verhaal van de vario’s. Ik heb nu de MHR vario en nog steeds 100mm schijven. Ik heb de voorvario afgestreept met een stift en daarna gekeken hoe hoog hij komt.
                          De vario begint op 35mm en loopt max. op tot 75mm. Wat ie hem voor omhoog trekt moet hem achter dieper zetten, dus dat is dan 100 min 40 is 60mm.
                          Dit is bij mijn setje geen probleem, dat past gewoon.
                          Het grote verschil is dat mijn standaard vario niet hoger komt als bijna 55mm. Ook beginnende op 35 is dat maar 20mm verschil en dus gaat ie achter ook maar naar ongeveer 80mm.
                          Je kan zelf wel nagaan dat dit een aardig verschil moet geven. Je rijdt dan zeg maar met een 60mm poelie achter terwijl je voor met een twee maal zo hoge koppeling gaat rijden. Helaas dit alles dan wel weer in combinatie met een vertraagde pot.

Maar vergelijk het met ketting en tandwielen: voor een tandje meer doet ongeveer hetzelfde als achter 7 tandjes minder, dus dat verschil merk je wel hoor!! En bij een vario doe je ook nog eens allebei tegelijk, alleen dan traploos….

Ik heb zelf dan niet de vertraagde klok, en bij mij zit de MHR bij 90 km/u nog niet eens bovenin, ik heb nog bijna de helft over. Ik ga heel binnenkort even dezelfde setup proberen met een standaard varioklok, om te zien of ie dan wel helemaal bovenin komt en hoe hard ik daar dan mee rijdt.Dan weet ik ook meteen het verschil met de standaard vario. Ook zal ik de beide setup’s dan met 90mm schijven testen om daar het verschil weer van te zien.

Ook dat zal ik hier dan wel weer laten weten. Ik kan het ook wel gaan uitrekenen, maar dat is lastig omdat je dan geen rol- en wind weerstand hebt en je eigen gewicht niet telt. (theorethisch loopt mijn brommer met mijn huidige setup wel 135 km/u bij 8000 RPM en in de praktijk maar 90 km/u).

citta70cc
                          Bijdrager

Dus jij wilt beweren dat je met je 60cc’tje niet op volle toeren komt en harder zou moeten lopen als 90km/h met vario, lijkt me toch sterk.
                            Of scheelt die vertanding die je hebt laten maken zoveel?

mzzl. roel

citta70cc
                            Bijdrager

En de vario begint niet op 35 mm, maar op 22mm(de dikte van de as waarover de v-snaar loopt) Of meet jij de bovenkant van de v-snaar?
                              Ik had er laatst ook een hele mooie berekening op los gelaten, maar kan hem niet meer terug vinden!
                              Maar ik denk dat je v-snaar niet hoger komt omdat de 100mm achterschijven maar 20mm kunnen variëren, want daarna lopen de schijven recht naar beneden i.p.v. onder een hoek!

Mzzl, Roel

Frenkie
                              Bijdrager

citta70cc :
                                Dus jij wilt beweren dat je met je 60cc’tje niet op volle toeren komt en harder zou moeten lopen als 90km/h met vario, lijkt me toch sterk.
                                Of scheelt die vertanding die je hebt laten maken zoveel?

mzzl. roel

Hij bedoeld volle SNELHEID. Is heel wat anders als volle toeren bij een vario 😉

citta70cc
                                Bijdrager

Ik zei toch ook nix over volle toeren?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 57)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.