- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 6 maanden geleden door Olaf.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 september 2014 om 20:35 #212560
Hallo hobbyisten.
Omdat er bijna niet aan de varioklokken te komen is, is het dan geen idee om de as te verdikken??
Een stalen pas bus draaien in de diameter van de standaard dikke poelias.
En dan uit boren zodat hij ( met heet stoken ) erom heen geperst word.
Ik beschik over een draaibank en een 3 tons pers, dus ik denk dat het moet kunnen/lukken.Zijn er mensen die dit idee ook al eens geprobeerd hebben of doen??
Wat is jullie mening?
Gr Sander.
23 september 2014 om 21:08 #217407is het niet makkelijk om een bus in je klokdeksel te persen?
volgens mij is dat ook al eens gedaan en lijkt mij een stuk simpeler.23 september 2014 om 21:25 #217408Heb ik idd ook aan gedacht.
Alleen moet er een nieuw lager en keer ring in.
Het lager wat er nu in zit is groter, dus ook sterker. Toch?En ik wil eigenlijk ook niks aan de klok doen. Gaat het fout dan heb ik niks meer.
Dus ik dacht ook aan de duurzaamheid.
Maar goed ik neem het mee in mijn achterhoofd.
Thanks.
Gr Sander.
23 september 2014 om 21:57 #217409als jij een bus kan maken waarbij het standaard lager van de uitgaande vario as past zou sterkte van het lager niet uit moeten maken. hier rijd een originele varioklok tenslotte ook mee dan.
aan de klok zelf hoef je in beide gevallen niets te veranderen. bij mijn idee pers je alleen het lager van de poelie as er uit. en pers je een opvulbus met vario lager er in. mocht het niet werkenpers je de bus en lager er weer uit en kan je er gewoon weer een poelie lager in zetten
23 september 2014 om 22:28 #217410Ummm, klopt als een bus.
:D:DZelf nog niet aan gedacht.
Ik ga daar maar eens mee aan de gang.
Heb al een varioas met schuine vertanding gevonden. € 29 en nog een beetje.
Het is wel de goedkoopste manier voor een vario.Gr Sander.
24 september 2014 om 11:28 #215539Je moet wel een snornaaf gebruiken, bij een bromnaaf zit het tandwiel hoger.
Ook tussen een snornaaf deksel en een varionaaf deksel zit verschil.
Vergelijk ze maar eens goed.
Verder werkt het idee van een verloopbus voor het lager prima, alleen zit er wel een smeergeultje in de snornaaf bij de keerring, die zul je dan ook dicht moeten maken.
(ik heb het zelf al eens omgebouwd)De poelie as verlengen kan ook wel maar is minder makkelijk als je denkt.
Je zult hem dan moeten lassen, en uitklokken zodat er geen onbalans in zit.
Ook zit dan je vario verder naar buiten, en dus loopt je snaar niet in lijn en past misschien je zijkap niet meer.
(ook deze ombouw heb ik liggen)Succes!
I came, I saw, and I forgot what I was doing...30 september 2014 om 08:05 #215062Ik heb net een 1/13,5 vertanding gekocht.
Heb een originele snor dus de klok is een snor.
Hij rijd nu standaard ongeveer 35km. Er zit een brom pijp onder dus hij trekt nu al wel aardig op.
Wat er nog moet gebeuren is, is de vario as verdikken.
Ik ga toch mijn idee uitwerken. Minder risico en een stuk makkelijker. Heb met een maatje er eens goed naar gekeken. En 4 ogen zien meer dan 2.
Verder als de vario werkt komt er een 13/13 carb. onder.
En een 65cc polini die ik nog heb liggen. Wel met de standaard brompijp. 22mm inwendig.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gr Sander.30 september 2014 om 20:58 #215336Hey Sander,
Wanneer je het hebt over de vertanding van Gerarduz is deze om precies te zijn 1:13,05.
En het idee van ombouwen zal ik inderdaad wel met een snornaaf doen. Het was zo mooi geweest als er gewoon een kant en klare lager in de juiste maat zal zijn gemaakt, maar helaas ben ik deze nooit eerder tegen gekomen.Wel ben ik benieuwd naar je vorderingen van ombouwen en hopelijk laat je deze hier ook zien.
30 september 2014 om 22:19 #215313Tuurlijk laat ik de aanpassingen zien.
Als dit goed werkt kan ik ze voor iedereen aan passen als daar vraag naar zal zijn.
Ik ben de beroerdste niet 😀De tandwielen zijn onderweg dus binnen kort meer.
Gr Sander.
1 oktober 2014 om 15:46 #215085Ik begreep jou anders al dat je bedoelde.
Wat jij bedoelt moet prima kunnen op zich, mits je de juiste hardheid materiaal gebruikt.I came, I saw, and I forgot what I was doing...1 oktober 2014 om 21:45 #215342Hey Tonni.
Is veren staal hard genoeg. :D:DIk heb nog een stukje rond 30 veren staal liggen dus dat is duurzaam genoeg.
Maar gewoon staal is na het polijsten ook sterk genoeg.
De assen zijn volgens mij ook gewoon staal, zo voelt en ziet het er ook uit.
Dus dat komt goed Tonni, in ieder geval bedankt voor het mee denken.
😀Gr Sander.
3 september 2016 om 12:30 #217673En… nu september 2016. Gelukt?
Hoewel ik niet de indruk heb dat mijn vraag gelezen gaat worden, want niemand krijgt hier een melding van. 😕 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.