Vespa-Ciao.NL
:: Vario waggel …Sloopt!

Home Forums Techniek Vario Vario waggel …Sloopt!

6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

FonS
    Bijdrager

Vind ik niet gek, als je met vario op hoge snelheid rijdt, draait er toch even een flinke klomp ongebalanceerd staal met een behoorlijk toerental rond. Bij poelie heb je dat probleem uiteraard niet.

hansieb
      Moderator

Off/ontopic:
        Op pulley heb je wel een soort gelijk iets, oftewel een te grote pulley waardoor je overtoeren draait op topsnelheid.

Het voelt wel ongeveer hetzelfde als bij een vario met std vertanding. Oftewel je voelt dat je blok meer kan, maar je vertanding kan het niet bijbenen. Hierdoor ga je ook trillen op topsnelheid.

Pullleytje kleiner en je bent van het probleem af.

Wouz-LwB
        Donateur

Je zit dan net wat fons zegt , een beetje aan het eind van je vertanding.. + daarbij ongecentreerd staal..

ik had er met mn 1:13 ook last van, na nieuwe poelies + 1:10 vertanding is er tot op heden geen probleem meer.

Gerarduz
          Topic starter

speedbuxy :
            Deze ”problemen” treden zeker dan alleen op bij vario? want ik heb nergens last van op top.

@Speedbuxy : Dan wil graag jouw relaas en theorie , want ik draai me de lagers de poeier mee in!

Ik heb nu een probleem met mijn Vespa, waar ik zelf echt NIET uit kom (,post niet vaak vragen c.q kwesties, o.i.d., los het meestal zelf op!) In dit geval kom ik er niet uit!

Daarom vraag ik jullie ( mede forum genoten en ervaringsdeskundige variologen) mij, bij dit euvel verder te helpen door in ieder geval ervaring te delen en mee te denken , ik weet ook dat Piaggio destijds niet het fraaiste vario systeen voor Vespa Ciao ect. uitgevonden heeft, maar ik weet wel, dat hoe dan ook, er meerdere zijn, die deze kwaal ervaren .

Denk ff mee en ventileer Jullie inzicht , te samen komen we met zn allen tot een totaal plaatje …

Waar uiteindelijk iedereen mee geholpen is!

ArvidW
            Donateur

Wat wil je dan nog meer horen buiten alle tips die al gegeven zijn?
              – Langere vertanding stelt het probleem langer uit
              – Koppeling is waarschijnlijk in onbalans
              – Bronzen bus in halfpully is misschien versleten

@Hans, bij de o-zo bekende “overtoeren” voel je het blok trillen, bij vario voel je de achterkoppeling en achteras trillen.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

Tonni
              Moderator

Gerarduz :
                http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=737

Het schatje, ligt voor de lieve prijs van €47,- in huis :boos

Niet te best zeg!

Zoo! Dat is een aardige prijsverhoging zeg! Voorheen kostte die schijf 22,50..

I came, I saw, and I forgot what I was doing...
              6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.