- Dit onderwerp bevat 35 reacties, 20 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 11 maanden geleden door Tonni.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
8 april 2010 om 21:48 #212581
Sinds ik 80cc vermogen op vario rij, heb ik problemen met een akelige waggel ,het probleem:
De waggel zal ik naar mijn inzicht als volgt omschrijven:
Er verschijnt een waggel in mijn vario’s wanneer de v-snaar het eindpunt van de halfpoelie’s achter bereikt heeft:
“Dat wil zeggen op top toeren gaat hij voor spoorzoeken, en geeft daarbij een waggelend geluid …”een Hobbel effect zegmaar.
Pas wanneer hij uitgevarieerd is , treed het op!Klinkt als : whoa whooaaaaa whoa whoa whoaaaaooooo ect. e.d. enz…
Het kan ook andere oorzaken en oplossingen geven, waar ik zeer benieuwd naar ben!
Hebben mensen hier ervaring mee? … en heeft iemand ook nuttige tips dit euvel er uit te werken , aangezien deze resonantie mijn kruk- en vario lagers sloopt!
Graag reactie!
8 april 2010 om 21:52 #216253je bent niet de enige, ik had ditzelfde met mijn eerste varioset.
resultaat was dikke speling in de achteras.waar het precies aan lag ben ik nooit achter gekomen:?
8 april 2010 om 22:01 #216254Dit is nu exact het probleem , ik sloop er mijn lagers mee en wil graag eens weten, hoe mensen hier wat aan hebben kunnen verhelpen!
Ik ben niet de enige blijkt , dus ik roep mensen op dit euvel ook te melden en bespreekbaar te maken en tips en tricks te delen die ik wellicht overzien heb!Greetz!
8 april 2010 om 22:12 #216252heb het ook gehad. Nu niet meer. Resultaat: gesloopte schijven. Het leek net alsof het aanliep. ik dacht altijd dat mijn voorvario verder wou varieren dan mijn achterkoppeling toestond.
Geprobeerd om mijn blok meer naar achter te zetten om zo de koppeling meer “snaar” te geven. mocht ook niet werken. En het starten was dan soms een ramp( vooral als het geregend had ).
8 april 2010 om 22:20 #216255Nattigheid heb ik ook uitgesloten door met open kap in de regen te rijden.
Het gaat idd om een verklaarbaar inzicht, dit “onbalans” uit te bannen! Dank voor jullie reacties!
9 april 2010 om 04:59 #216256Mischien heb je hier helemaal niks aan.. mischien wel.
Ik had het met poelie aandrijving.
Ook alleen in hogere snelheid.
Oorzaak was de v-snaar, die bleek niet op alle plekken even dik te zijn.
Praat over max 2/3 mm verschil in dikte.9 april 2010 om 22:02 #216137Nee dit heeft niks te maken met de staat van de v-snaar helaas.
Getand of ongetand , oud of spinternieuw ,Het verschijnsel blijft op treden …
9 april 2010 om 22:59 #216134Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk:
als er ruimte zit in de achterklok ( denk aan een lager ) en je as krijgt de ruimte om te gaan “schommelen” dan treed dit probleem op.
Het erge hieraan is dat als je hier te lang mee doorrijdt dat je snaar en schijven dan krom raken en in het ergste geval gaat je koppelingsas ook naar de filistijnen
wat ook mogelijk is: als je de naafdeksel verkeerd vastdraait. d.w.z dat je alle schroefjes gelijkmatig moet vastdraaien en niet 1 voor 1 vast zetten ( dit geld trouwens voor een heleboel dingen )
succes ermee
en ik hoop dat je hier mee verder komt
10 april 2010 om 09:36 #216260De twee spiebanen in die grote schroefdraad van je koppeling waar de schijf overheen gaat kunnen ook helemaal ingesleten zijn, dan kan een schijf ook gaan zwabberen.
10 april 2010 om 12:56 #216133Het is heel idioot Gerard maar ik heb dus ook een probleem wat hier op lijkt.
Op toptoeren nog steeds whao whaooooo whao effect en de snaar wil niet bovenin mijn voorvario klimmen.
De voorvario draait wel mooi recht maar naar de achterkoppeling heb ik nog niet echt gekeken.
Misschien moeten de asjes in de achterklok wat strakker in hun lagers,…<3 Thunderstone
Check mijn perso!10 april 2010 om 15:35 #216246Een jaar terug toen ik een aardig endje op Javad’s zijn brommer ging rijden. Bedum – Groningen Zuid. Toen had javad ook die waggel. Het klinkt dan alsof de as niet helemaal recht is of speling heeft. Echt een zoefend geluid:P
Zoals javad en meerdere al zeggen, Het probleem ligt hoogstwaarschijnlijk in de schijven of de lagerpassingen.
10 april 2010 om 15:48 #216239Dank voor de reacties tot dusver, …
Nu denk ik dat speling eerder optreden kan bij “gebruikte achterklokken” , maar die van mij kwamen van ori brommers af en in perfecte staat 7000km gedraaid.
Bij een puntgave achterklok gaf het al de bovengenoemde kwalen !
de theorie dat er speling in je naaldlagers optreden kan, klopt overigens!.
Ik blijf dan ook nadrukkelijk op zoek naar naar ervaringen en oplossingen !
Blijf daarom gerust posten!
Ciao á tutti!
10 april 2010 om 17:29 #216262ik heb het ook bij 2 klokken bij een 1 op 10.5 klok en een 1 op 11.5 klok , allebei evenerg. Rijd idereen die dit heeft met een getande snaar ? . want ik zat te denk dat de snaar in het midden tegenelkaar komt met de tandjes. Ik zal binnekort eens kjijken of ik met een gladde snaar kan proberen.
10 april 2010 om 18:43 #216238@ Jan-willem ; Ten eerste dank voor je reactie!
Ik zal gelijk de illusie dat het aan de v-snaar ligt uit de wereld helpen .
Ik rij met splinter nieuwe Malossi getand & Pirelli ongetande v-snaren , geeft geen verschil!
17 april 2010 om 06:57 #216300Heb je ori of malossi vertanding of CIF 1:9.5 vertanding? Zoniet snel aanschaffen.
Die vibraties zijn gewoon je achterkoppeling en achteras die niet geheel in balans draaien of recht zijn, had ik ook met mijn fox-koppeling alleen die weegt nog eens 2x zoveel. Op 100km/uur trilde het zo hard dat m’n voeten boven de stepjes zweefde.
Hoe zwaarder de vertanding hoe minder last je ervan hebt, daarom dus malossi of CIF vertanding.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.