Vespa-Ciao.NL
:: Vario voor Citta kopen?

Home Forums Techniek Vario Vario voor Citta kopen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Dustin
    Topic starter

Hoi, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Dustin, 17, woon in Harderwijk en ik heb laatst een citta gekregen van mijn oom. Deze ben ik aan het opknappen geweest in de laatste paar weken en het brommertje begint nu al aardig vorm te krijgen.

huidige setup:

50cc std / 38.2 mm
      snorcarters
      13/13 carb
      snorfilter
      Polini Top One
      80mm poelie
      snorklok

Echter trekt hij bagger op, en ik wil erg graag een vario erop bouwen, aangezien ik voornamelijk korte stukjes in de stad ga rijden en regelmatig met mensen achterop, dus trekkracht / optrekken is belangrijk, topsnelheid boeit mij niet zo. Ik heb alleen geen idee waar ik een achterkoppeling en varioklok vandaan moet gaan halen. Kan iemand mij daarmee helpen of tips geven? Ik las ergens op dit forum dat deze niet meer nieuw te koop zijn en je eigenlijk een gehele set moet kopen, hierbij zou ik ook wel interesse hebben. En enig idee hoeveel ik voor een complete set kwijt zou zijn?

Alvast bedankt!

Coenio111
      Bijdrager

Hoi Dustin, welkom op het forum!
        leuk dat je de smaak lekker te pakken hebt!

Originele voorvario’s en achternaven met vario vertanding zijn inderdaad niet meer nieuw te koop, helaas. De achterkoppeling en snelle voorvario’s nog wel, al is de achterkoppeling die nog nieuw te krijgen is ook niet origineel.

Er zijn een aantal verschillende vario klokken. Zo heb je ze met 1:10,5 vertanding en met 1:13, en her en der zie je er nog wel een met loopstand-functie, maar dat wordt ook steeds minder volgens mij. Malossi verkoopt trouwens ook nog een setje Vario vertanding van 1:9.. voor de snelle jongens onder ons😁

Op marktplaats zie je soms nog wel eens een setje voorbij komen, en hier op t forum ook wel soms. Afhankelijk van hoe compleet het set verkocht wordt, is de start prijs toch meestal wel zo’n €140 meek ik, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen!

Dustin
        Topic starter

Ah oke, goed om te weten! Ik hoef dus niet zo heel snel te zijn, een 1:13 vertanding trekt mij het meest aan :). Ik ben inderdaad bij een Malossi voorvario terechtgekomen die ik voor weinig kan overnemen. Het forum en marktplaats zal ik in de gaten houden, super bedankt voor de info in ieder geval!

Enne… waar zou ik de achterkoppeling kunnen kopen? Ik heb lang gezocht maar kan hem nergens vinden 🙄

Martino
          Moderator

Ik zal betreft de koppeling opzoek gaan naar een 2e hands exemplaar, de nieuwe koppelingen zijn van Chinese inferieure kwaliteit.

De 13/13 op je snorcarters vind ik een vreemde. Voor wat meer trekkracht zal ik je inlaat bewerken.

Dustin
            Topic starter

ik zal marktplaats en het forum dan wel in de gaten houden voor een 2e hands koppeling, thanks  🙂

En ja, ik heb de citta met de 13/13 er al op gemonteerd gekregen, vandaar. Ik geloof dat mijn inlaat onbewerkt is. Vanavond zal ik even kijken of dit ook echt zo is.

ritze
              Bijdrager

Ik wil niet veel zeggen maar een 1 op 13 vertanding lijkt mij erg kort op een citta, ik ben bang dat als je een malossie vario erop zet dat je moeite gaat krijgen met aanduwen.
                , ga je weer naar een langere vertanding dan zal hij weer iets te hard gaan lopen.,
                Wil je dit perfect krijgen zul je ook wat tuning aan je blok moeten doen. Dus zorgen voor een hele vroege inlaat timing, (laag toerig) brede lage uitlaat poort. En een grote carb
                Door wat te spelen met city power uitlaatjes zou je echt wel een lekker trekkend brommer je kunnen krijgen
                Maar goed, een citta met std pully wil ook wel best goed lopen met goede trekkracht maar dat ligt echt aan je blok

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                Link naar Mijn collectie / Projecten.

ritze
                Bijdrager

Dit was een redelijk hoogtoerige setup op een citta met 105 pully en koppeling, van 0 naar 20 is het matig daarna gaat die los.
                  Was een 50cc tuned (veel aan gedaan)

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

Dustin
                  Topic starter

@ritze dankje voor je uitleg! Ik ben voornamelijk niet helemaal blij met dat het 5-20 kmh stuk enorm traag is, maar ik ben er een beetje van overtuigd dat dit bij een citta amper te vermijden is. De brommer ligt nu weer grotendeels uit elkaar om hem bij te spuiten en schoon te maken, en ik heb een 95mm pully met bijbehorende snaar nu gekocht, om even te kijken wat dat doet. Mijn ontsteking is naar mijn idee ook wat laat, met gas loslaten knalt hij ook een beetje.

Goed, bij deze denk ik dat ik genoeg ben geholpen wat betreft de vario / het sneller optrekken, ik zal binnenkort wel een perso gaan bijhouden  😀

KillerNoway
                    Donateur

@Dustin, ik ben van de mening dat vario overbodig is. Je kan beter voor dat geld investeren in een cilinder en het reviseren/tunen van je blokje. Zelf rijd ik op mijn citta met een electronisch belg blokje, PaiWai 41mm/60cc cilinder. Cilinderkop is niet gevlakt, blok is niet getuned. Met een
                      -12/10 carburateur 48 sproeier
                      Snorfilter met gaasje
                      Gianelli citypower uitlaat
                      Bromklok en 105 poelie
                      trekt die op het achterwiel als je helemaal naar achteren gaat zitten. Ik ben van mening dat je veel goedkoper uitkomt met een snellere cilinder en een citypower uitlaatje dan een vario set. Een vario kitje kan ook erg veel mis mee zijn… Koppeling blijft goedkoop.

Groetjes,

KillerNoway
                      Noë Coenen

Belgisch inlaatje:
                      IMG_1829

4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
                      Check mijn perso!

Dustin
                      Topic starter

@killerNoway, ik heb het vario idee al een beetje laten zitten. Ik heb nog een oude citypower uitlaat liggen waarvan de demper een beetje los zit, die kan ik evt wel opknappen. Heeft die meer trekkracht dan mijn Polini top one?

En waarmee is de verhouding van bromklok+105mm poelie te vergelijken? In de richting van een snorklok met 70mm poelie?

Anoniem

Een grote inlaat zal idd een stuk harder trekken, de 13/13 werkt dan pas echt. In combinatie met Polini trekveertjes op een grote poelie zal die echt wel optrekken.

KillerNoway
                          Donateur

Snorklok is sws al niet chill op een citta vind ik. Kijk eens voor een paiwai 41mm cilinder of iets snellers. Beter trekken dan een topone zal die zeker wel doen!

4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
                            Check mijn perso!

Dustin
                            Topic starter

@killerNoway: Ik zal eens even kijken wat ik doe. Ik las wel op meerdere plekken waaronder op dit forum dat er geen goede ervaringen zijn met de paiwai cilinders, en met nadruk op de levensduur hiervan. Mijn oom heeft een nieuwe cilinder en alles in het blokje gezet (50cc 38.2mm) voordat hij hem aan mij gaf, hij moet zelfs nog ingereden worden wat ik vergeten ben te vermelden, misschien dat dit ook iets met de trekkracht te maken heeft?

@SauSaurus Ik heb geen idee of mijn inlaat al bewerkt is, als ik tijd heb kijk ik daar even naar. thx voor de input in ieder geval!

Anoniem

Het lijkt me dat een Polini Top One harder trekt dan een Citypower, ook al is de Top One niet echt een uitlaat voor laag in de toeren vgm. Die goedkope Citypowers knijpen best hard af naar mjin ervaring en komen ook tegen je kap aan.
                                Een nieuwe cilinder zou niet voor minder trekkracht moeten zorgen, maar je kan wel valse lucht hebben als deze slecht gemonteerd zit. Als dat is dan heb je een stuk minder vermogen, je zou een deo test kunnen doen om dit voor de zekerheid uit te sluiten.

Dustin
                                Topic starter

@SauSaurus De deo test heb ik idd nog niet geprobeerd, als ik hem weer lopend heb zal ik dit direct proberen. Op snelheid loopt hij wel vrijwel perfect, alleen zoals eerder genoemd doet hij het gewoon heel erg slecht op lage snelheid / toeren en moet ik mij eigenlijk afzetten om echt weg te komen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.