:: Vario, verschil 90 of 100mm
-
Mensen,
Ik heb op het forum gelezen dat als je snel met een vario wil rijden dat je een standaard achtervario met 90mm schijven moet hebben.
Maar…….
Wordt een achtervario met 90mm schijven niet net zo “klein” als een met 100mm schijven?
Pjotter
TonniModerator
Nee, die gaat verder in… De 100mm hebben zelfs onderin helemaal geen helling, die zijn vanaf ongeveer twee derde gewoon vlak, de 90mm hebben dat niet.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...
Ik zie dat jij zelf met een 100mm rijdt, waarom?
Hoe groot is het verschil in topsnelheid ongeveer tussen de 90 & de 100mm? En dit in combinatie met een malossi vario?
Pjotter
De 100mm’s trekken nét ff vetter op(op m’n Cittaatje dan)..
Wat ’t verschil is in top weet ik zo ff niet meer…..
Is al jaar of 5 terug dat ik d’rmee reed!
Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!
TonniModerator
Pjotter :
Ik zie dat jij zelf met een 100mm rijdt, waarom?
Hoe groot is het verschil in topsnelheid ongeveer tussen de 90 & de 100mm? En dit in combinatie met een malossi vario?
Pjotter
Ik rijd met 100mm omdat de overbrenging anders toch te zwaar wordt. Ik heb zwaardere vertanding als standaard en ook nog 17″..
I came, I saw, and I forgot what I was doing...
Ik meen me te herinneren dat ik ooit hoorde dat 100 mm schijven niet in oudere type ciaos passen, klopt dit? Die zouden pas passen in nieuwe type elektronische ontsteking ciao frames van eind jaren 90 of nieuwer.
Wie o wie weet het?
FonSBijdrager
Het past niet op de écht oude Ciao’s. Oldtimers hebben het ‘kuiltje’ in het frame nog niet, onder de poelie. De omgezette rand aan de onderzijde van het frame is recht, waardoor 100mm net niet past.
Ik kan niet met zekerheid zeggen vanaf welk bouwjaar deze aanpassing doorgevoerd werd, maar ik schat eind jaren ’70. Ik heb in elk geval een Ciao van ’75 gehad waar geen 100mm koppeling op paste.
Op de meeste Ciao’s past 100mm dus zonder problemen.
“Modern” frame met kuiltje:

Oldtimer frame zonder kuiltje:

Ah oke dankje voor de info, dat scheelt weet 90mm schijven zoeken.
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.