Vespa-Ciao.NL
:: vario varieert niet snel genoeg terug

Home Forums Techniek Problemen oplossen vario varieert niet snel genoeg terug

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

tnerual
    Topic starter

hey

met myn ori vario gaat alles perfect! soms eens een raar geluidje van bij de koppeling, lijkt me niets ergs?

maar ik heb er wel vervelende toestanden mee !

als ik op stationair een heuveltje naar benee rijd, grijpt me koppeling al aan als ik 10km/h rijd, en dan maakt me blok plots eve meer toeren..

Komt dit door te startsegmenten, of door trek./drukveren?

ook als ik volgas (op top) rijd of zelfs minder en als ik hem dan laat uitrijden, gashendel volledig weer dicht, dan duurt het een eeuwigheid voor myn vario terug naar lichtere overbrenging varieert en blijft hij in toeren hangen zeg maar, alsof je bij een schakel in de 3 het contact af zou zetten

Eigenlijk blijft de vario beetje staan zeg maar als ik hem gewoon laat uitrijden

of is dit eerder een probleem door de ori trekveren of de drukveer of iets met startschoentjes ofzo?

drukveer is ori: trekv ook

Bedankt

niek1992
      Bijdrager

@ eerste probleem,
        Dit klopt. dit is gewoon je startsegmenten/weetikveel wat even aangrijpt, en dit zorgt ervoor dat je achterkoppeling sneller draait dan je koppeling zelf ( je rijdt immers stationair van een heuveltje af ). Hierdoor gaat je vario aan de voorkant ook nseller “willen” draaien. en krijg je die stijging in toeren. niets om je zorgen over te maken.

@ tweede probleem,
        bekend euvel bij originele vario’s de messing geleidebus raatk wat “uitgelubberd”. Als het goed is kan je hem horizontaal een beetje kantelen ( ook al is het maar een milimeter). speling op je bus, en door je snaar staat er spanning op. als je de vario zelf een tikje geeft, varrieert hij wss weer terug.

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad, en mijn bus was dan ook bijna helemaal versleten. ik bleef er mee doorrijden omdat ik later een malossi vario heb aangeschaft (was het al van plan ).

Hoop je een beetje geholpen te hebben hiermee 😉

tnerual
        Topic starter

niek1992 :
          @ eerste probleem,
          Dit klopt. dit is gewoon je startsegmenten/weetikveel wat even aangrijpt, en dit zorgt ervoor dat je achterkoppeling sneller draait dan je koppeling zelf ( je rijdt immers stationair van een heuveltje af ). Hierdoor gaat je vario aan de voorkant ook nseller “willen” draaien. en krijg je die stijging in toeren. niets om je zorgen over te maken.

@ tweede probleem,
          bekend euvel bij originele vario’s de messing geleidebus raatk wat “uitgelubberd”. Als het goed is kan je hem horizontaal een beetje kantelen ( ook al is het maar een milimeter). speling op je bus, en door je snaar staat er spanning op. als je de vario zelf een tikje geeft, varrieert hij wss weer terug.

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad, en mijn bus was dan ook bijna helemaal versleten. ik bleef er mee doorrijden omdat ik later een malossi vario heb aangeschaft (was het al van plan ).

Hoop je een beetje geholpen te hebben hiermee 😉

heey leuk!
          dus dat eerste probleem is volledig normaal dan?

maar wat bedoel je juist met je stelling bij het tweede probleem? en heeft het dan NIETS te maken met trek/drukveer? of de te zware gewichtjes?

ik hoop dat je myn probleem goed begrijpt..:) hij varieert niet geleidelyk aan genoeg , met het toerental van het blok, maar varieert pas helemaal terug als ik bijna stilsta:)

BEDANKT

SirJohn
          Bijdrager

koop een malossi vario voor 5 tientjes en je bent klaar met alle problemen kan trouwens ook met 2 briefjes van 20

tnerual
            Topic starter

SirJohn :
              koop een malossi vario voor 5 tientjes en je bent klaar met alle problemen kan trouwens ook met 2 briefjes van 20

dat is myn vraag niet

barry
              Donateur

Gele veer in je achtervario.

tnerual
                Topic starter

barry :
                  Gele veer in je achtervario.

maar trekt de DR da wel goed? misschien een iets lichtere? of andere trekvere?

Anoniem

Nee, de gele drukveer is echt veel te zwaar voor een snelle 50 cc.

de problemen waar je het over hebt zijn normaal behalve probleem 2: Als ik jou was zou ik dit rijtje even nalopen:

1: ligt de v snaar goed op de achterkoppeling? dus niet te strak of te los (moet er beetje opliggen)
                    2: Alles eens goed ontvetten en de segmentjes ligt opschuren.
                    3. is de vsnaar nog goed?
                    4. even nieuwe olie in de varioklok.

dat geratel als je gas los laat met een hogere snelheid zou kunnen zijn: dat je vertanding te veel speling heeft.
                    dit is meestal opgelost door of een revisiesetje te kopen of een andere vertanding te kopen die wat stabieler is; zoals de malossi of cif vertanding.

hoop dat je er wat mee kunt;)

hansieb
                    Moderator

Standaard trek en drukveer is meestal te slap.

Persoonlijk zou ik de trekveren veranderen naar wat sterkers (polini zwart) Je verbaasd je wat een stel trekveren doet bij vario met optrekken.

Tevens misschien ook even een setje polini drukveren scoren.

tnerual
                      Topic starter

hansieb :
                        Standaard trek en drukveer is meestal te slap.

Persoonlijk zou ik de trekveren veranderen naar wat sterkers (polini zwart) Je verbaasd je wat een stel trekveren doet bij vario met optrekken.

Tevens misschien ook even een setje polini drukveren scoren.

ok bedaznkt.. waar kan ik dit halen online?
                        thanks!

en hoe moet de snaar in de schijven liggen ? kan iemand een duidelyke foto geven dan?
                        en je da snaar is nieuw van piaggio zelf

Edjuh
                        Bijdrager

Ik zou in ieder geval geen andere drukveer nemen, alleen trekveertjes maar persoonlijk zou ik die ook erin houden, voor die setup gaat het best zo.

AA-T
                          Sleutelbeheerder

Mwah..
                            Heb zelf gereden met een 50cc athena en vario met originele drukveer en gele drukveer.
                            Gele drukveer voelde beduidend beter aan ook al had ik de rollen er niet op afgesteld.
                            Hij was wel wat te sterk, daarom monteerde ik vervolgens ook de goude van polini.
                            Helaas heb ik sindsdien wegens motorische problemen niet meer kunnen testen hoe dit rijdt.

Maar ben wel van mening, dat met een 50 snel, je beter een sterkere drukveer kan monteren.
                            Al dan niet de gele, maar een goude van polini moet volgens mij wel kunnen.

Het blijft sowieso een kwestie van je eigen gevoel en geen enkel blokje is hetzelfde, ook al is deze het wel op papier.
                            Ik zou zeggen, haal gewoon die polini drukveren op, en kijk wat voor jou het beste voelt.
                            Mooie is dat je ze in een set koopt, dus je kan ook gelijk de zilveren proberen die iets slapper is als de goude, maar iets sterker als de std.
                            (Al schijnt deze wel snel zijn sterkte te verliezen)

tnerual
                            Topic starter

ok voorlopig doe ik dan nog eve zo voort;

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.