Vespa-Ciao.NL
:: Vario trilt

Home Forums Techniek Vario Vario trilt

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

si-sovrano
    Topic starter

Hallo,

Als ik met mijn citta rijdt is er tot de (ongeveer 30)niks aan de hand..

Maar zodra ik meer gas geef begint de achterkoppeling hevig te trillen/zoemen.

Enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het kan oplossen ?

Mvg,

Nick

Florian
      Moderator

Je zou je segmenten aan kunnen passen (vijlen) zodat de schijf iets ruimer varieert en de snaar dieper in de schijven komt. Hiermee pak je enkele km’ers meer topsnelheid en verhelpt het “gonzen”/zoemen van de achterkoppeling een beetje.

Maar trillingen bij vario overbrenging kan van alles zijn. Ontbreken van de glijbusjes (zwarte kunststoffen schijfjes in de segmenten), loszitten pinnen van de koppeling zelf. Speling op de vario as etc..

R.Zwiers
        Bijdrager

hallo,

Ik heb nu dus ook wat Nick eerst meende.
          Ik heb op de Rebel: 100 mm schijven, Malossie voorvario met Malossie afstandsring,Si gladde snaar. Klok heeft geen speling op de as en heb er een Leo racing schaal op zitten. Daarbij standaard drukveer, zwarte Malossie trekveertjes en 8 grams rollen. Snaar staat niet te strak.

Zoals Nick ook zegt, als ik harder ga zoals vol gas, bult af of wind mee dan begint die te trillen.
          Ik heb in Lightlords perso wel gezien met wat er gemeend wordt met het aanpassen van de segmenten. Daarmee zou het dus verholpen kunnen zijn?
          Niet iets dat ik vergeet? of iemand die kan bevestigen dat dit het probleem verhelpt?

Mvg Richard

niek1992
          Bijdrager

voor zover ik weet is het pulserend trillen normaal bij hogere snelheid.

Je kan de segmenten aanpassen, hiermee verhelp je het trillen iets. Maar deze komt alsnog voor als je nóg iets harder rijd:).

Martino
            Moderator

Er zijn inderdaad meerdere oorzaken waarom je vario-overbrenging kan gaan gonzen. Probeer bijvoorbeeld eens zzonder je startsegmenten te rijden mits je een kickblok hebt.

R.Zwiers
              Bijdrager

Helaas door een stommiteit van mij mn gladde snaar geschuurd. Dus nu weer een getande, maar deze iets losser gemonteerd. dit werkt ook redelijk tegen trillen.
                Zonder loopschoenen wordt hem niet want heb geen kickblokje.

Wel bedankt voor de tip. Ik zal dan mijn koppeling misschien eens wat gaan bevijlen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.