Vespa-Ciao.NL
:: Vario trekt net zo snel op als poeli

Home Forums Techniek Vario Vario trekt net zo snel op als poeli

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

dirkwim
    Topic starter

Onlangs heb ik een vario op een Citta geplaatst in de hoop sneller op te trekken. Ik las veel goede berichten over het gebruik van een vario qua optrekken. Nu ken ik iemand met een soortgelijk setup met poelie en die trok tijdens eens sprintje net zo snel op.

Zelf heb ik gespeeld met verschillende gewichtjes, drukveren (geel, origineel) en segmentveertjes. Maar ondanks wat ik probeer, veel verschil qua trekkracht merk ik niet 😕

Setup:

– Electrisch blok – belgencarter
      – 50cc chinese cilinder
      – originele cilinderkop
      – 12.10 carburateur
      – originele bromfilter
      – Sito brom uitlaat
      – Polini voorvario
      – 11,5 achterklok
      – 100mm schijf achterkoppeling

de ander heeft alles hetzelfde behalve dat hij 105 poeli ipv vario heeft en een originele 50cc cilinder.

Doe ik iets verkeerd, of verwacht ik te veel van een vario op een redelijk originele setup?

Wilk1985
      Moderator

Welke rollen heb je geprobeerd dan? Een gele drukveer is te sterk, dat kan ik je wel al vertellen.

Normaal gesproken zou jij echt wel harder moeten trekken als een brommer met poelie, zou het kunnen dat je snaar te strak staat? Kan je eens een foto daarvan plaatsen?

dirkwim
        Topic starter

Hier een foto dat de snaar (nieuw) er net op lag http://i.imgur.com/748mUeL.jpg
          Inmiddels komt de snaar iets (2a3mm) boven de rand van de schijf uit.

Rollen om/nabij de 10gram gebruikt. Ook originele drukveer gebruikt, maar met originele veer dan grijpt het geheel vrijwel direct aan en trekt het voor het gevoel wat langzamer op. Wanneer ik +- 6 gram gebruikt merk ik in het begin overtouren en daarna varieert het geheel en ligt de top wat lager.

zevenenergie
          Donateur

Als die jongen een snorklok in zijn brommer heeft, dan heeft hij een lichtere overbrenging dan jij met een vario hebt
            en hij zal altijd sneller optrekken.

Als jij niet optimaal afgesteld rijd.
            en hij wel, of hij heeft bij voorbeeld een 12/12 carburateur en Belgisch carter en proma cittypower groene trekveertjes.
            Trekt hij je er ook uit met een bromklok en 105 poelie.

Ik zou het zoeken in een betere setup en afstelling daarvan
            Ook je moet altijd kijken of je vario niet gaat variëren voor dat de koppeling aangrijpt.
            anders gaat het hele effect verloren.

dirkwim
            Topic starter

Nadeel is dat ik onder de WOK melding wil blijven qua setup. Dus veel keuze qua setup zal ik denk ik niet hebben. Wellicht op zoek naar een 1:13 vertanding.

Bedankt voor de tip voor het kijken of de vario niet varieert voor het aangrijpen. Hier zal ik dit weekend even naar kijken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.