Vespa-Ciao.NL
:: Vario start moeilijk.

Home Forums Techniek Vario Vario start moeilijk.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

S.I.E.M
    Topic starter

Hallo forumleden.

Ik heb sinds kort een vario set op mijn ciao.
      De ciao loopt hartstikke goed en rijd lekker met de vario.

Het enige probleem is dat hij erg moeilijk start. Ik heb de veren in de koppeling zitten maar deze zijn zo zwak dat ze al aangrijpen met 3km/h ofzoiets. Soms lijkt het ook net alsof de vsnaar slipt dus pakt hij niet soort van.
      Ik heb de vsnaar al best strak staan dus dat vindt ik een beetje raar.
      Zelfs met 2 man is het starten erg moeilijk. Dus ik kan niet naar school met de ciao enz.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Groetjes Siem

hansieb
      Moderator

Even een paar dingen checken:

1. Decompressie aangesloten?
        2. Welke voorvario? Bij malossi kan de bus wel eens te lang zijn en dan slipt de snaar.
        3. Heb je je schaal en start segmenten al eens gecontroleerd? Maybe zijn die vettig.
        4. Welke snaar gebruik je?

Misschien nog even wat foto’s schieten van je situatie nu.

Wilk1985
        Moderator

De V-snaar van een vario moet juist helemaal niet strak staan, maar los op de achterste schijven liggen. Dit kan je makkelijk zien, als de v-snaar de schijven al bij stilstand uit elkaar drukt is het niet goed.

Je kan eens proberen om er wat op te zitten zodat er druk op het achterwiel staat tijdens het aanlopen, dit maakt het wat makkelijker.

Vergeet niet dat alle Vespa brommers die af fabriek met vario uitgerust zijn ook kickstart hadden, dat was niet voor niks 8)

Martino
          Moderator

Een goed werkende decompressie met jou setup is wel van belang. Gebruik je een koppakking met de 46mm Polini, dan kan deze wel eens je decompressiekanaal dicht houden. Het zal in ieder geval zo moeten zijn dat met de decompressie in de snaar niet slipt. Wanneer je dan genoeg snelheid maakt en de decompressiehandel los laat zal hij moeten aanspringen. Hier wat met spelen kan ook voor beter starten zorgen.

S.I.E.M
            Topic starter

Hallo.
              Bedankt voor alle antwoorden.
              Ik ben er ten eerste achter gekomen dat de bus bij de voorvario verkeerd zat waardoor de snaar helemaal niet tussen de twee schijven lag

Nu start hij soms heel makkelijk maar soms slipt hij nog een beetje. Het is nu dus fijn om te horen dat de vsnaar niet strak moet staan
              Dit ga ik nu ook nog veranderen en dan hoop ik dat hij altijd makkelijk start
              (Blok een beetje naar achteren)

Bedankt voor de hulp.

Gr siem

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.