- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 2 maanden geleden door tnerual.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 januari 2011 om 12:44 #212634
Hallo,
Ik heb sinds kort een flink probleem met me vario.
Als ik aan het rijden ben kan me brommer in één keer aanlopen.
En dan is me brommer niet meer vooruit te branden.
Als ik dan stil ga staan en een beetje ga schudden met me brommer, of ik til me achterwiel op en laat hem vallen, dan doet me brommer het af en toe weer zoals het hoort maar na een tijdje krijg ik dan weer het zelfde probleem.Dus ik dacht dat het aan me vario lag. Ik zoeken en ik kwam erachter dat me achterkoppeling in me klok is gesleten. Dus toen heb ik er een ringetje ertussen gedaan, maar als ik dan me achterkoppeling vast draai, dan blokkeerd me wiel.
Zal het probleem door de slijtage komen? Zo ja, wat kan ik eraan doen? Of zal het probleem ergens anders liggen?
Alvast bedankt,
13 januari 2011 om 12:59 #216758je moer van je koppeling zal losgeschoten zijn,
en je schroefdraad van je koppeling is ben ik bang niks meer van over13 januari 2011 om 13:05 #216759Er is een kans dat de grote moer aan de achterkant van je vario koppeling los is. Andere mogelijkheid is misschien een defect lager in je naaf. Dat laatste kan je simpel controleren door te kijken of de as veel speling heeft (axiaal, dus of je hem in- en uitwaarts kan bewegen).
De moer is ook vrij simpel te controleren: als hij niet volledig gelijk ligt aan de koppeling, maar juist iets verder naar de naaf kant uitsteekt, dan zit hij niet goed vast.Een ringetje tussen de koppeling en de naaf werkt averechts, daarmee blokkeer je de boel juist..
I came, I saw, and I forgot what I was doing...13 januari 2011 om 13:20 #216760Ik heb het gecheckt, en me moer zat los. Gelukkig was het schroefdraad nog goed.
Maar als me moer los is gegaan, dan betekend toch ook dat me borgring weinig nut heeft?
Of zie ik dat verkeerd.En ik heb een klein beetje speling in me as, maar een klein beetje mag toch wel?
Heb er zelf namelijk een malossi verstanding ingezet, en heb er altijd al een beetje speling in gehad.13 januari 2011 om 19:11 #216761vaak monteert men de borgring er gewoon tussen, en plooit men 2 randjes om! Dit is niet goed! aan de binnenkant van die borgring, heb je 2 pinnetjes.. Die moeten naar binnen toe geplooid worden, zodat de ring ZELF vast zit, en NADAT de meor erop zit, dan kan je 2 zijden omplooien!
net zoals bij voorvario: aan de voorvario zie je een gaatje in het midden.. Dat is om een pinnetje om te buigen van de borgring, zodat de ring zelf vastzit.. en dan pas mag je omplooien op de moer..
Velen zetten de ring er gewoon tussen, en plooien dan een zijde om.. Dit helpt NIETS, want de ring zelf is niet vast 😉
14 januari 2011 om 17:45 #216090Maar die pinnetjes valt toch vanzelf in je koppeling? Zodat hij niet kan draaien.
Maar goed, zal van de week ff kijken hoe het nou precies zit! :lol
T probleem is in ieder geval opgelost!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.