Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Vario op oldtimerklok mogelijk?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 3 maanden geleden door Jelle.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
19 december 2024 om 13:03 #827521
Hey,
Ik ben al lang aan het meelezen op de site maar nog nooit zelf iets gepost, bij deze. Als dit niet op de juiste plaats staat of fout gepost is dan hoor ik het graag! 🙂
Ik heb een vespa boxer 1 uit 1970. Nu zou ik graag de varioset van mijn ciao op de boxer zetten. Ik zit echter met het probleem dat de uitgaande as van de varioklok het spline type is en de uitgaande as van mijn boxer het type met een spiebaan is.
Is het mogelijk om de uitgaande assen simpelweg te verwisselen of zijn er varioklokken die standaard met spiebaan as komen?19 december 2024 om 13:15 #827523Je hebt 2 soorten spiebaan uitgaande as.
De echt oude serie (zoals mijn c9 ’s hebben een andere maat uitgaande as, meeneem constructie in de klok voor het grote tandwiel is anders) maar ik heb ook een boxer 1 gehad en die had wel een spiebaan as, welke je 1 op 1 kon vervangen met de nieuwer type uitgaande as. Dus ook de mogelijkheid om een spiebaan as in een “moderne” varioklok kan zetten. Ik neem aan dat je dit wilt doen om de 18 inch velgen te kunnen behouden?
21 december 2024 om 16:02 #827532Wou inderdaad de 18 inch wielen behouden.
Voor zover ik kon zien ziet het meeneem mechanisme bij beide klokken er hetzelfde uit dus dit zou dan moeten lukken!
Ga het binnenkort tussen de feestdagen door effe uittesten.
Dan enkel nog hopen dat ik ergens boxer variokappen kan bemachtigen maar dat zal wat minder simpel worden vrees ik 🙂
Thanks jelle!23 december 2024 om 13:01 #827552Ik heb een set liggen voor de oldtimer dus met de spiebaan en het is voor de Vario.
Laat maar weten of je interesse hebt!
23 december 2024 om 15:32 #827553Ik heb dit topic eens goed gelezen.
Ik ben sowieso geen vario mens,
excuses als ik het mis heb,
maar als je een oude oldtimer spiebaan achternaaf in je bijv. Boxer 1 hebt en je wilt een variateur hoef je toch alleen een lange ingaande as te monteren waarop de koppeling en de poelie van de vario gemonteerd wordt?Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 december 2024 om 21:06 #827558Voor zover ik gelezen heb kan je niet zomaar een lange ingaande vario as in een bromklok steken. Mits wat knutselwerk zou dit wel mogelijk zijn maar daar heb ik niet de ervaring voor.
Ook zou ik dan met een veel te zware bromvertanding rijden en met een std 50cc blokje zou ik dan heel wat power te kort komen.
Ik heb in het algemeen nog niet zo heel veel ervaring met het geavanceerd sleutelen dus het kan ook goed zijn dat ik er compleet naast zit. 🙂Nee jullie lezen het niet goed.
je pakt een “moderne vario klok”en vervangt de uitgaande getande as voor een uitgaande spiebaan as. en voila.
Bij de oldtimerklok met m8 bevestiging, kan dit niet. Deze heeft een andere uitgaande spiebaan as.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.