Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › vario lange as iets krom ?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 19 jaren, 3 maanden geleden door vespa nijverdal.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 december 2006 om 13:13 #208636
hey ik heb een probleempje ik heb nu een vario gekocht maar die lange as zit iets speling in (iets krom) nu gaat de koppeling iets heen en weer
hoe krijg ik hem nu weer recht ?
bij wat voor soort bedrijf kan dat ?26 december 2006 om 13:31 #223972Dan heb je pech , want dit krijg je nooit meer goed.De lagers van die as zijn zo versleten.
Wat je kan doen is de set van Malossi kopen.26 december 2006 om 13:36 #223973Je zegt dat de lagers versleten zijn barry, maar die kan je toch vervangen?
26 december 2006 om 14:07 #223974Barry bedoelt dat de lagers snel verslijten omdat de as iets krom is. Als je er nieuwe lagers in doet, trek je die zo weer stuk als de as niet in balans is.
Overigens zit er een groot verschil in een as waar iets speling op zit, en een as die iets excentrisch draait (dus krom is). Laat eerst eens weten welk van de twee problemen je hebt? speling hoeft niet erg te zijn en is vaak met een revisie set op te lossen. Een kromme as daarentegen kan je eigenlijk wel afschrijven…
I came, I saw, and I forgot what I was doing...26 december 2006 om 14:37 #223975
.-{2F4OV}-.Das wel erg zuur als je een varioset hebt gekocht met lange as;)
Khoop voor je dat het wat anders is….
27 december 2006 om 03:08 #223976De as is los niet zo duur hoor, ik dacht iets van 40 euro. Moet je wel weten hoeveel tands hij is, en of ie schuin of recht vertand is. Ze zijn niet allemaal nog nieuw te krijgen. Ik heb een poos terug nog een recht vertande 10 tands gezien bij Luytink in Groningen, voor iets van 35 euro.
Vaak is de onderste naaldlager van de lange as ruim, waardoor de as speling heeft. Deze naaldlager kost ongeveer 6 euro. Rijd je er echter mee door, dan gaat hij invreten op je as waardoor er na montage van een nieuwe nog steeds speling op zit. (komt ook vaak door het doorrijden met te weinig of zelfs geen olie in de naaf).Een en ander is vaak ook een optelsom van dit en de leeftijd van het spul plus het feit dat er altijd aan getrokken wordt door de snaar.
Axiale speling is niet zo’n ramp (zelfs vrijwel standaard) maar radiale speling is over de lengte van de vario as genomen, samen met die zware en slecht gebalanceerde koppelingsschaal aan het uiteinde, op zijn minst gezegd erg nadelig voor je lagering. (los van het feit dat je vespa rijdt als een overspannen dildo).
Ik heb hier een vario vertanding liggen waarvan de assen niet krom zijn, voorzien van alle lagers nieuw, en toch is het op volgas net een vibrator. Er zit dan ook gewoon radiale speling op de vario as. Waarschijnlijk ook van ouderdom. De as zal niet meer voldoen aan zijn toleranties denk ik.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...27 december 2006 om 15:49 #223977oke bedankt voor de reactie’s
maar me as is bij het schroefdraad iets krom en bij die spiebaan iets maar zouden nu mijn naaldlagers ook kapot zijn ?
ik rijd nu gewoon met 50 cc onder me si en nu ga ik modificatie setje halen en malossi trekveren en gele drukveer
maar kan malossi vertanding ook gewoon voor 50 cc ( zou ie er goed op rijden )
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.