Vespa-Ciao.NL
:: vario koppeling ontploft

Home Forums Techniek Vario vario koppeling ontploft

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

FonS
    Bijdrager

ik vind die imi kwalitatief toch goed 😕 heeft de belgische roller overleefd met 106 km/h…
      heb hem nieuw gekocht, dus ik ben er zuinig mee en gebeurt er niks.
      rijd wel bagger vanwege de minimale afstelmogelijkheid

ArvidW
      Donateur

Sil heeft ook zo’n “niet getrapte” koppelingshuis op zijn Simo 2007

En wonderbaarlijk is hij nogsteeds heel ! (had ik echt niet verwacht, zeker niet met 114km/uur)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

Tonni
        Moderator

Edjuh :
          Je zou, als je niet direkt de koppeling kan verstevigen, de binnenkant van de kap van een kogelvrije laag kunnen voorzien:) Mocht er dan iets gebeuren dan raken jij of omstanders tenminste niet gewond.

Zou erg verstandig zijn maar er is helaas geen ruimte voor…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Michel
          Bijdrager

Sil heeft ook een originele “getrapte” 😉 Anders had die wel kapot geweest denk.
            Volgens mij is het ook nog op één van de filmpjes terug te vinden.

ArvidW: Ja, je hebt helemaal gelijk, idd een getrapte

.-{2F4OV}-.

Mijn koppeling heb ik laten coaten en meer heb ik er niet mee gedaan. Ding draait nu al vele kilometers op mijn simo ciao en is vooralsnog heel;) RPM zit cker boven de 11.000 en nog steeds heel.
              Wel raar want geen enkele andere vespa heeft zo’n hoge toeren gehaald en toch gaan de koppelingshuizen kaduuk. Denk echt dat er gwoon veel gietfouten inzitten, maar dat maakt toch niet uit voor een std 50cc vespatje, want die hebben gewoon bijna geen vermogen. Die van mij is toevallig goed. En ik heb een getrapte koppeling:thumb

Quest
              Topic starter

zie hier het resultaat

zelfs frame is krom

echt geluk gehad:

dit is alles wat ik terug vond:

hansieb
                Moderator

Jezus , maar goed dat je met kap hebt gereden dat heeft de klap enigszins vertraagd.

ChrisNL
                  Bijdrager

het ziet er idd bar uit zeg 🙁

ik heb nu net m’n eerste vario gekocht voor me 2e citta, maar zit op zo’n grapje idd niet te wachten, dus vandaag maar even zo’n stalen ring gedraaid..

beter het zekere nemen voor het onzekere 😛

Robertez
                    Bijdrager

Hopelijk past hij nog in de achterbrug:P ziet er wel nice stevig uit!

ChrisNL
                      Bijdrager

Robertez :
                        Hopelijk past hij nog in de achterbrug:P ziet er wel nice stevig uit!

ja ik heb net ff gekeken, heb iig nog ruimte over, dus word geen probleem 🙂

Robertez
                        Bijdrager

Chill goed bzig, die zal niet ontploffen haha!

ChrisNL
                          Bijdrager

nee. op stukken gietijzer in je been zit niemand denk ik te wachten 8)

.-{2F4OV}-.

Zo’n achterkoppelingsschaal ontploft alleen als er een fout in het materiaal zit. Ik rijd met die achterkoppeling met simo blok en nooit problemen mee gehad. Gewoon pech hebben dus!

Als je je koppelingsschaal ooit hebt laten vallen zou het ook kunnen gebeuren. Haarscheurtjes in het materiaal. Steeds zwakker totdat het begeeft;)

Quest
                              Topic starter

wat ook kan.. en wat denk ik mijn probleem was:

de koppelings segmenten zo ver op dat hij niet meer goed pakt..

en daardoor veel wrijving ontwikkeld waardoor de schaal te heet word.. door steeds zo heet te worden kunnen er haarscheurtjes ontstaan omdat het materiaal heel bros word en dan is het ineens boem

ChrisNL
                                Bijdrager

ja maar je koppeling koppelt alleen in het begin toch? als die ze pakt, neemt je voorvario het over, of zeg ik dat nu verkeerd?

dan zouden je koppelingsblokjes alleen in het begin wrijving creëren en niet superheet worden..

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.