Vespa-Ciao.NL
:: vario komt niet op snelheid

Home Forums Techniek Vario vario komt niet op snelheid

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Sven vdB
    Topic starter

Ik heb een varioset op mijn citta liggen. Malossi vario erop emt 7 grams rollen. citta trekt slecht op en heeft een lage top (+- 40) Vanalles geprobeerd maar neits helpt. Met de malossi gele drukveer loopt hij nog slechter als met de ori veer. Heb er een vespa si achterbrug met si snaar maar volgens mij meot het niks uit maken. Snap er niks van en denk dat ook niet aan de vertanding ligt want de top is veeel te laag.. ( reed eerst zonder vario met poulie 80 70-75) Iemand die hier een antwoord op heeft ben al veel te lang aant kloten met men vario..

Wouz-LwB
      Donateur

varieert hij wel helemaal ?

ArvidW
        Donateur

Nee, helemaal niet 😐

Koppeling, schijven schuiven netjes heen en weer, drukveer is strak zat, schijven zitten wel beetje speling op (of was dat de koppeling van je maat?)

Vario = malossi gloedje nieuw (is neem ik aan ook niets mee mis)

Snaar is prima

Vertanding draait netjes

Kunt snaar gewoon in schijven trekken (gewoon hetzelfde als die van Bart)

En toch varieert hij niet, ook met achterwieltje los niet:?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

Wouz-LwB
          Donateur

Al een andere achterkoppeling geprobeert ?

Gewoon ff kieke 😉

(als je geen andere achterkoppeling hebt , TIP ! Jat die van bart 😀

Hou jij verdomme eens heel snel je mond woutertje:P

Hahah:duivel

Michel
            Bijdrager

Dan zou ik het toch in die Malossi vario zoeken. Prak er overdreven zware of lichte rollers in. Kijken of het enig verschil maakt. Kijk ook eens of hij lekker soepel schuift, want ik had er ook enkele braampjes opzitten. Ik vind de Polini beter sinds ik de Malossi nu ook heb.

TJOEP
              Donateur

Die van mij kwam tot op heden ook nooit volledig dicht (dus snaar bovenin voor) met originele 100mm achterpoullies & koppeling. Ook niets te vinden.
                Hoop dat ik ’t opgelost krijg als ik m’n vespa weer eens in elkaar zet.

Sven vdB
                Topic starter

Schijven waren nog goed die van mijn maat ware naar de klote.. Vario ziet er goed uit nergens braampjes maar hij variert wel beter sinds er een ori drukveer in zit.. Kweet er geen raad meer mee en arvid wist ok niet wat het was..:? en met de koppeling van maat van mij doet hij het ook niet, terwijl die het op zijn ciao wel goed doet. wil eerst motorisch alles goed hebben voor dat ik aan het spuiten ga beginnen.

barry
                  Donateur

WOW,als Arwid het al niet meer weet??????Om te beginnen,vario glijd over sinterbrons.Dit brons kanslecht tegen drooglopen & vet.Wil je toch smeren gebruik je best een beetje silicon 100 van Novatio!!!!.Maar,als er slijtage in het spel is,trekt de vario iets scheef op de as & blijft hangen.Dit beetje speling is echter moeilijk te controleren.Zorg er in elk geval voor dat er op de bronzen bussen GEEN zwart te zien is!!!!!Zwart=vastkomen!!!Indien zwart,wegpolijsten!!!Maar niet met abbrasieve middelen,maar gewoon met remmenreiniger!!!Daarna opblinken met koperpoets & fijne staalwol.En als dat allemaal niets uitmaakt,is het onderdeel gewoon versleten.
                    Indien er tervoren olie-of vet gebruikt is het ganse boeltje goed voor het oud ijzer,want daar blijft alle opgerape zand-stof inhangen & vernielt je vario!!

Sven vdB
                    Topic starter

Heb de vario rechtstreeks uit de verpakking op de krukas gezet. Daar kan het dus neit aan liggen, heb de vario er meerdere keren af gehaald maar geen slijtplekken te zien op de bus.. weet niet meer wat ik ermee moet:(

hansieb
                      Moderator

Klinkt een beetje als mijn citta verhaal , die liep toen ook 35km/h met vario en een 42mm setup.

Met pully loopt die dus wel fantsoenlijk ?

Vreemd verhaal, misschien eens kijken of je achternaaf wel in orde is

barry
                        Donateur

Het probleem zit niet op de voorvario;maar op de achtervario!

Michel
                          Bijdrager

Als je de koppeling eens helemaal uit elkaar haalt en alles netjes schoonmaken. Met name het gedeelte waar de schijven overheen schuiven. Daar wil op den duur weleens vuil ophopen en dan kan het niet lekker soepel meer schuiven.

Sven vdB
                            Topic starter

IK heb de achterkoppeling uit elkaar gehad met het wisselen van drukveer alles zag er nog goed en schoon uit. Citta maakt nog steeds te overtoeren en heb idee dat ie met poulie 80 ongeveer net zo hard optrok.(en +- 30 km harder liep) Ik wil wel wat snelheid inleveren voor meer trekkracht maar zoals hij nu is heb ik er helemaal niks aan..

Weet iemand of dat ik met malossi vertanding dit probleem niet meer heb? Anders heb ik dalijk weer 100 euro weggegooid..

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.