Vespa-Ciao.NL
:: Vario klok sluit niet

Home Forums Techniek Vario Vario klok sluit niet

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AvManen
    Topic starter

Hallo allemaal,

onlangs heb ik bij een aankoop ook een vario klok gekregen, een oud type met spiebaan.
      Mijn probleem is dat wanneer ik alle shimringen monteer, de klok niet sluit. Als ik er een aantal weghaal sluit deze wel.

Wat is jullie mening hierover? Volgens een paar Italianen op het internet hoeven niet alle shims gemonteerd te worden, alleen als de behuizing beschadigd is, en er dus ruimte is ontstaan.

FonS
      Bijdrager

Ik heb al genoeg schade gezien die veroorzaakt is door het weglaten van een of meerdere ringen. Stuk gelopen lagers, beschadigde assen. Gewoon allemaal monteren, ze zitten er niet voor niets.
        Als het niet past, is er iets anders aan de hand. Ik zou de assen een voor een monteren om te zien bij welke as het probleem zit.
        Als je wat foto’s plaatst, zien we misschien al iets dat er mis mee is.

AvManen
        Topic starter

Oké ja ik dacht dat ze ook wel nodig waren, weet het nu dus zeker😉.

Zal van de week eens een foto maken, is het geen probleem als ik dunnere shims gebruik om de klok sluitend te maken?

zevenenergie
          Donateur

Vaak zit de schim van de hoofd as verkeert en wil hij niet goed sluiten. Je moet even controleren of de veer vrij zit.
            Ik zou niet met andere maten schims gaan experimenteren.
            Controleer ook of je op elke as uiteinde maar 1 ring hebt zitten.
            Gebruik een papieren pakking want sommige klokken sluiten niet met vloeibare pakking.

Succes gaat vast lukken.

Shark
            Donateur

Ik heb dit probleem ook wel eens gehad.
              Laat ik vooropstellen, dat er maar 1 manier is waarop het goed zit, met de shimringen die er origineel gewoon voor gemaakt zijn (of die zo’n revisiesetje worden geleverd). Die dingen zitten er niet voor niets 🙂
              Wat mij soms overkomt en kan gebeuren, is dat zoals zevenenergie al aangaf, dat de veer niet vrij zit. De laatste wending wil nog wel eens klem schieten. Als je de 4 boutjes dan vast hebt gedraaid, draait de as niet meer vrij en soms is het zo erg dat je het deksel niet eens dicht krijgt.
              Beetje lastig uit te leggen, maar je merkt op een gegeven moment vanzelf wanneer alles goed zit.
              Wat bij mij helpt om ervoor te zorgen dat de veer niet klemt, is de vier boutjes met beleid steeds een beetje in te draaien, en dan steeds de ingaande as (daar waar de poelie op komt) een beetje te draaien.
              Je merkt dan namelijk dat de as mooi vrij draait. Als je de 4 boutjes weer iets meer indraait en de as draait niet meer hetzelfde mooi vrij, dan weer de boutjes een stukje los draaien en de as weer draaien.
              Vaak heb je dan op een gegeven moment een soort klik. Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar het heeft iets met de veer te maken (alsof die dan opeens goed valt).
              Dus aandraaien, draaien, aandraaien, draaien, net zolang totdat de vier boutjes vastzitten en de as mooi vrij draait.

In alle eerlijkheid zou bovenstaande methode ook bewijs kunnen zijn van mijn onkunde haha, misschien is er ook een betere manier 🙂

Crullie
              Donateur

Zijn de lagertjes misschien vervangen ? en dat er een lagertje of meerdere te diep is gemonteerd ?
                Asjes één voor één uitproberen met de juiste ringen, als er dan een as klemt het lagertje van deze as een tikje terug tikken en even weer proberen of dat het probleem is/was.

Succes :thumb

TICKLING BARN

AvManen
                Topic starter

Bedankt allemaal, ik ben net even bezig geweest en heb het volgende ontdekt:

C57853E4-E125-49F0-A2CB-670D0D6EA78E6A3C2743-6579-482A-A158-0499C65D4646

De klok sluit pas als ik de 3 gemarkeerde ringen niet gebruik, onder de tandwielen zitten wel ringen. De lagers lijken vrij diep in de deksel te zitten, behalve de grote in het midden.

Zal ik deze terug tikken en steeds weer passen?

Befkuh
                  Bijdrager

in de howto staat een mooie uitleg hoe je de klok weer netjes maakt… ik zou dat eens op je gemak door lezen kunde veel info uit op halen..
                    en als je de lagers er in zet moet je ze net zo ver persen zodat je as Zonder shimring de klok net nie raakt zeg maar.. heb je dat voor elkaar doe je de schim er tussen en dan zit je 9 van de 10 x wel goed.. en doe dat per as  stuk voor stuk en doe ook bij elke x per as de deksel er even op om te kijken als ze draaien en dat de deksel dicht ken en zo werk je je eigen toe met 2 assen en dan 3 net zo lang alles dicht zit en goed draait 🙂

zevenenergie
                    Donateur

Allereerst de klok en tandwielen goed schoonmaken.Screenshot 2023-04-01 at 16-00-26 vies emoticon - Google Zoeken

En dan eerst een paar feiten:
                      Je lagers gelijk houden met de buitenkant van de klok voorkomt dat de asjes gaan klemmen.
                      De schimringen rusten tegen op het aluminium van de klok.(niet tegen de lagers)
                      Het zijn taats lagers die de axiale krachten opvangen.

Jouw probleem heeft in dit geval denk ik niets met de lagers te maken.
                      Maar om zeker te zijn,  maak je het deksel heet en tik je de lagertjes ietsje terug.

Vervolgens haal je de klok helemaal leeg.
                      Dan pak je een asje (1 stuks) doe de shims er op en stop het asje in de klok en doe het deksel er op.
                      Gaat de klok dicht dan ligt het niet aan dit asje.
                      Dan haal je het er uit.
                      Dan pakje het volgende asje.
                      Je doet de shims er op en stopt het in de klok en doet de deksel er op.
                      Gaat de klok dicht dan ligt het niet aan dit asje.
                      Enzovoort tot je alle asjes gehad hebt.

Kind kan de was doen.
                      Maar gebruik een papieren pakking….
                      Want anders sluit hij niet en draaien de tandwielen zwaar.

Het enige lastige is, dat de dikke as, (De hooft as) een veer heeft.
                      Die veer blijft 2 van de 3 keer dat je een klok in elkaar zet klem zitten, tussen de shim van de as en de as zelf.
                      Dan wil je klok niet sluiten.

Fijn weekend.

FonS
                      Bijdrager

Voor de volledigheid: een oldtimer naaf (met enkele spiebaan) zit anders in elkaar. Hierbij vormt de veer geen probleem.

Befkuh
                        Bijdrager

uit leg op ze sjefs.. en uitleg op ze zevenenergy haha

AvManen
                          Topic starter

Oké bedankt weer allemaal, genoeg stof om even over na te denken😉.

Als het probleem niet in de lagers zit en ook niet in de veer, wat zou het dan nog kunnen zijn? (Verkeerde as?)

Zal ik dan toch met andere dikte shim ringen gaan testen?

1

zevenenergie
                            Donateur

Als het probleem niet in de lagers zit en ook niet in de veer, wat zou het dan nog kunnen zijn?

Dan ben jij het probleem….

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.