Vespa-Ciao.NL
:: Vario klok ratelt

Home Forums Techniek Vario Vario klok ratelt

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Matthias
    Topic starter

Hoi allemaal,

ik heb laatst een complete vario kit gekocht alleen ik heb een probleempje. De achterklok heeft een ratel. Je hoort de ratel alleen als je het grote tandwiel gemonteerd hebt. Ik heb hier een link naar een filmpje er van:
      https://youtube.com/shorts/nsmcYERklLk?si=RA08pOPpcG7_gQSu

Alle tandwielen zien er gewoon nog goed uit en er lag ook geen metaalslijpsel. Als ik de andere kant van de vario monteer en er olie in doe blijft de ratel nog steeds aanhouden.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
      Matthias

Matthias
      Topic starter

Edit: volgens mij ligt het aan speling tussen de tandwielen van de secundaire vertanding. Dus het grote tandwiel en degene die die aandrijft. Ik heb ook het idee dat er best wel speling op de as zit. Weet iemand waar dat aan ligt? De tandjes lopen nu niet perfect in elkaar.

niek1992
        Bijdrager

Tis een lastig te volgen filmpje, daar waar het grootste deel van de klok uit beeld is. Maar aan het geluid te horen klinkt het alsof er een lagerring op de verkeerde plek zit. Weet je welke verhouding het is? Heeft ie vrijloopstand? Zoja, zit het tandwiel op je primaire as goed om? Gebruik https://vespa-ciao.nl/how-tos/overbrenging-how-tos/Berekenen-vertanding/ om uit te rekenen wat de verhouding moet zijn.

https://vespa-ciao.nl/how-tos/overbrenging-how-tos/achternaaf-revisie-vario/ kan je gebruiken om de volgorde van ringen etc. te controleren.

Tip; Maak even wat duidelijke foto’s van hoe het zit, in plaats van zo’n lastig (voor mij dan) te volgen filmpje :). Foto’s kan je hier vast wel uploaden.

Matthias
          Topic starter

Hoi @niek1992, bedankt voor je hulp!

die how-to kende ik nog niet, dat hielp sowieso al een stuk. Mijn naaf heeft geen vrijloopstand en de verhouding is 11.21, dus dat zal wel de 11.5 variant zijn.

Het filmpje is idd niet echt duidelijk, het was ook meer alleen voor de audio bedoelt. Ik zal even de foto’s uploaden hoe ik alles gemonteerd heb. Mogelijk vanzelfsprekend maar op de eerste foto gaat de bovenste ring dus aan de bovenkant van het asje erop en de onderste ring aan de onderkant van het asje. Ik denk dat ik het nu op de manier van de how-to gemonteerd heb, dat is al een vooruitgang want eerst zat het anders. Echter is het geluid alleen nog steeds niet weg. Ik snap alleen het “klik gedeelte” met die as en veer niet echt. De manier hoe ik het nu monteer is gewoon eerst de 3 kleine tandwieltjes erin zetten, dan die as van het grote tandwiel erin zetten en dan het grote tandwiel erop. Dan het grote tandwiel + as indrukken zodat die in het kleine tandwieltje valt en dan het dekseltje erop.

Ik heb overigens wel het idee dat het ringetje die op het kleine tandwiel (die dus door het grote tandwiel wordt aangedreven), iets over de tandjes valt, zie laatste foto. Is dat wel de bedoeling? Overigens heb ik niet het idee dat het daar specifiek vandaan komt hoor.

Misschien nog handig om erbij te vermelden: Ik weet dit dus niet 100% zeker maar ik had het idee dat die eerst dit geluid niet maakte, maar dat het geluid pas is gekomen nadat ik de free-wheel moer aan had gedraaid (die hele grote “moer” om dus de achternaaf vast te zetten in de velg.) Ik heb deze moer best wel strak aangedraaid. Zou het misschien kunnen dat daardoor iets in de as (waar het grote tandwiel op zit) naar buiten is getrokken of verplaatst ofzo?

Ik hoor het wel, bedankt in ieder geval!

IMG_5639
            IMG_5640IMG_5641IMG_5643IMG_5644

niek1992
            Bijdrager

Kijk! Dat zijn duidelijke foto’s.  11,21 is een vreemde verhouding. Die bestaat niet volgens het document wat ooit opgesteld is door een Italiaans lid van een vespa cross club. Je hebt 11.52 en daaronder zit 10,73. Het document zegt gelukkig ook hoeveel tandjes er op de asjes moet zitten, en zelfs de partnumbers mocht je er op willen zoeken (als je die nog kan vinden, anno 2024). Er zouden 9 tandjes boven moeten zitten (dat klopt bij die van jou) en 30 onder. Die kan ik met de foto’s lastig tellen; dus wellicht dat je dat nog even zelf kan verifiëren voor me. Overigens lijkt het partnumber van het grote tandwiel te horen bij een 10,63 (oftewel 1:10,5 verhouding). Misschien dat hier het euvel zit.

Ik snap alleen het “klik gedeelte” met die as en veer niet echt. De manier hoe ik het nu monteer is gewoon eerst de 3 kleine tandwieltjes erin zetten, dan die as van het grote tandwiel erin zetten en dan het grote tandwiel erop. Dan het grote tandwiel + as indrukken zodat die in het kleine tandwieltje valt en dan het dekseltje erop.

Dat is inderdaad hoe ik hem ook zou monteren (en het hoort te gebeuren) De veer die onder het grote tandwiel zit, moet ervoor zorgen dat het tandwiel altijd tegen het deksel van de cardan zit.

k heb overigens wel het idee dat het ringetje die op het kleine tandwiel (die dus door het grote tandwiel wordt aangedreven), iets over de tandjes valt, zie laatste foto. Is dat wel de bedoeling? Overigens heb ik niet het idee dat het daar specifiek vandaan komt hoor.

Dat is inderdaad hoe dat hoort. Op het moment dat de cardan dicht zit, speelt dat probleem niet meer want alle tanden zitten precies in het midden van elkaar (zodra deze goed uitgelijnd zijn met behulp van de lagers + shimringen).

Misschien nog handig om erbij te vermelden: Ik weet dit dus niet 100% zeker maar ik had het idee dat die eerst dit geluid niet maakte, maar dat het geluid pas is gekomen nadat ik de free-wheel moer aan had gedraaid (die hele grote “moer” om dus de achternaaf vast te zetten in de velg.) Ik heb deze moer best wel strak aangedraaid. Zou het misschien kunnen dat daardoor iets in de as (waar het grote tandwiel op zit) naar buiten is getrokken of verplaatst ofzo?

Handig om erbij te vermelden, maar het is mechanisch niet mogelijk om daarmee je lagers te verpesten, simpelweg omdat er een conische ring op de primaire uitgaande as (richting velg) zit die in de velg valt). Dus tenzij daar slijpsporen of overduidelijke beschadigingen in zitten; durf ik te zeggen dat dit niet relevant is.

Wat me nog wel opvalt; er zijn niet originele shimringen gebruikt. De ringen die op je vario-as (de as die door je cardan deksel heen steekt) lijkt aan de onderkant een krukas shimring te gebruiken, die aan de bovenkant zit kan ik niet direct herkennen. Ik heb daarom eventjes in m’n foto archief gedoken om te kijken of ik een juist voorbeeld heb voor je; en die heb ik. Zie hieronder. Twee foto’s van cardans met vrijloopstand, en een cardan zonder.

Daarnaast kan het nauw luisteren met uitlijning van asjes. Ik zie dat je geen pakking gebruikt, heb je deze wel tot je beschikking? Monteer deze; draai de cardan dicht en controleer of het geluid er dan nog steeds is. De cardans die ik in m’n bezit heb, kunnen niet zonder pakking vrij draaien.

2013-06-25 22.11.57

2015-10-26 17.53.59

DSC_0047_1

Matthias
              Topic starter

Hoi Niek, nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Ik denk dat je gelijk hebt in je eerste alinea. Ik heb nog even alles nagelopen maar het geluid lijkt echt te komen tussen de speling op het grote en kleine tandwiel. Ik heb nogmaals een filmpje geüpload waar je het best goed hoort en ziet. Hier de link: https://www.youtube.com/shorts/CfOKgY4S5nU

Als ik de tandwielen druk zoals volgt wordt de ratel ook een stuk minder, omdat ze dan dus beter aansluiten:
                IMG_5647

Ik heb nog even opnieuw de verhouding berekent, hier kwam ik wederom op 11.21 uit. Zie onderstaande berekening:
                A = 37 tanden, B = 9 tanden, C = 30 tanden, D = 22 tanden en E = 11 tanden.
                Formule = ((A : B ) x C) / E
                Verhouding = ((37 : 9) x 30) / 11 = 11,21

Ik heb denk ik de foto gevonden die jij bedoeld:
                IMG_5652
                Wat jij zegt klopt helemaal. Op het grote tandwiel staat 4433/s, welke gebruikt wordt voor de 10,73 verhouding. Dit tandwiel heeft bij mij namelijk inderdaad ook 37 tanden. De overige tanden van de tandwielen (9, 30, 22, 11) komen wel overeen met die van 11,52.

Dus wat ik inderdaad denk: er zit een mix in van tandwielen van de 10,73 verhouding en de 11,52 verhouding. Het grote tandwiel zou 38 tanden moeten hebben i.p.v. 37. Doordat er dus 1 tandje minder in zit dan zou moeten = meer ruimte tussen de tanden = speling, en die hoor je.

Klinkt in mijn oren vrij duidelijk en logisch. Ik merkte ook al op dat er sowieso nogal is gebeund in die achterklok, net zoals wat jij zegt: geen originele ringen, enkele ringen zaten ook verkeerd gemonteerd en er is volgens mij ergens iets bewerkt met een slijptol. Ik denk dat dit dus het probleem is en mogelijk op te lossen valt door een tandwiel te kopen met 38 tandjes, en nieuwe ringen kan sowieso denk ik geen kwaad om alles goed te monteren. Wat denk jij er van?

Nogmaals ontzettend bedankt voor je uitgebreide hulp!

niek1992
                Bijdrager

Je zou wellicht nog even bij de verkoper kunnen navragen of hij misschien het grote tandwiel met 38 tanden heeft liggen, en of ie hem om wilt ruilen ;). Ik ga er even van uit dat hij dus ook een mismatchend setje heeft. En anders kijken of je die kan scoren ergens. Ik weet dat Ebay.it vol staat met zulke tandwielen. En misschien kan een groot tandwiel van een snornaaf ook wel met deze vertanding. Ik zal wel even kijken morgen of overmorgen in m’n bak met reserve onderdelen (en de tandjes tellen).

Wat betreft de shimringen; lijkt me een goed plan. Je zou kunnen kiezen voor een volledige revisieset; maar da’s flink meer werk dan alleen ringetjes vervangen. Of je legt de lagers op een plank voor een later moment.

De bewerkte delen (dat onder je uitgaande secundaire as??) lijkt gedaan te zijn om meer smering richting dat lager te krijgen. Je shimring dekt vervolgens de rest af dus als je een juiste shimring hieronder doet (en boven) dan zit het prima. Er kan verder weinig mis gaan met zo’n cardan, behalve dan verkeerde tandwielen erin natuurlijk..

EDIT: https://www.ebay.it/itm/333527927686? even gauw gevonden; 38 tands.

EDIT2: https://www.ebay.it/itm/361740694885? voor 15 euro, maar dat is omdat ie te koop staat in Israel.

Matthias
                  Topic starter

Ja ik ga idd even daar navragen, ondanks dat ik geen grote hoop heb want de verkoper zei dat die hem ook van iemand anders had gekocht maar die op de plank was beland.

Jaa ik koop idd zo’n revisiesetje en dan laat ik de lagers nog even voor wat het is, die zien er nog wel goed uit.

Had jij toevallig nog iets kunnen vinden? Misschien dat ik nog een “gezocht” topic hierop het forum kan plaatsen. Anders kan Ebay idd nog een optie zijn. Bedankt voor de tip!

niek1992
                    Bijdrager

Ik heb eerlijk gezegd nog niet gezocht. Nog geen tijd voor gehad. De bakken staan ook (nog) niet bij mij thuis, maar op zolder bij m’n ouders. Ik ga dit weekend sowieso langs bij ze, dan check ik het voor je!

Matthias
                      Topic starter

Heeft geen haast hoor, bedankt in ieder geval.

niek1992
                        Bijdrager

Ik heb eventjes gekeken, heb de 4398/S gevonden:

20241012_160249

Die volgens de tabel 39 tandjes zou moeten hebben, maar ik tel er toch echt 38. Weet alleen niet of ik nou de tandjes moet tellen, of de inhammetjes.

Matthias
                          Topic starter

Super zeg! Dat 4433/s tandwiel die ik heb heeft 37 tanden, net zoals op de sheet staat, dus het zal wel tandjes zijn.

In ieder geval zolang die 38 tanden heeft heb ik er wel vertrouwen in. Laten we ‘t via PB even verder afhandelen!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.