Vespa-Ciao.NL
:: GZ: Vario bus

Home Forums Advertenties Onderdelen gezocht GZ: Vario bus

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Patman
    Topic starter

Ik heb een ooit eens op een beurs een Hi-Speed Polini Multivar opgepikt. helaas incompleet kwam ik vandaag achter.  Ik zoek dus

1x barrel / variator shaft Ø20mm X 37.5mm (3.75cm)
      3x guides, blue cursors

Wat ik me afvroeg past de Malossi bus ook in een Polini? en is hij even lang?

Martino
      Moderator

Welke vario heb je precies, artikel.nr.? Polini heeft een Hi-speed, Speed Control en de Utah. Malossi een Multivar.

Ik heb de 3x blauwe geleidehoekjes inclusief een setje gewichten van 6,3 gram 16×13 van Polini iig nog nieuw liggen.
        €10,- ex. verzenden.

Patman
        Topic starter

Geen idee of Hi-speed of Speed Control is, schijnbaar is hij gebruikt ook. In de plaat en het huis staat 7/10.

Wat anders is als een nieuwere set is dat de plaat zwart is ipv. metaal kleurig. Overigens heb ik er wel nieuwe rollen bij die nog in het plastic zitten.

20200428_23010920200428_230136

Martino
          Moderator

Dit is de Speedcontrol vario en helaas zijn de bussen met een Multivar niet direct uit te wisselen. De Malossi bus is net een tikkie korter 36,8mm,  maar de diameter is wel hetzelfde en de passing met de gradenplaat of halfpoelie is pas te maken. Zelf ben ik ook nog opzoek naar 2x Polini bussen.

De gradenplaat heeft een speciale coating gekregen die slijtage tegengaat. Door de loop der jaren veranderd Polini dit, maar wat ik niet goed kan aflezen. Is dit een 15°, of de meest voorkomend 10° ?

Wel heb ik dus een setje gewichten mat de variogeleiders;

Polini gewichten variogeleiders

Patman
            Topic starter

Ok thanks, Ik denk maar een nieuwe kopen en dit als reserve houden dan 🙂 Vreemde zaak dat Malossi wel de bussen aanbied.

FonS
              Bijdrager

Ik ben uit nieuwsgierigheid de schuur in gedoken om te meten waar het verschil nu precies in zit.

De totale lengte van de Malossi bus is inderdaad 36,8. Bij Polini is dat 37,4. Maar de maat waar het om draait, de maat die de afstand tussen het variohuis en de halfpoelie bepaalt, is vrijwel hetzelfde. Malossi 33,3 / Polini 33,4.
                Dus in dat opzicht zijn ze perfect uitwisselbaar.

Dan de passing van de bus in de halfpoelie en gradenplaat. Die is bij Malossi 18×14, bij Polini 17,95×13,9.
                De passing is bij Polini dus nét ietsje krapper. Een heel klein verschil, maar net genoeg om een Malossi bus niet in een Polini vario te doen passen.
                Maar een beetje (echt maar een béétje) vijl of dremel werk lost dit wel op.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.