Vespa-Ciao.NL
:: Vario afstellen op Citta

Home Forums Techniek Vario Vario afstellen op Citta

9 berichten aan het bekijken - 91 tot 99 (van in totaal 99)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Moderator

Ik zie graag een filmpje, maar dat je koppeling aanloopt op je frame is natuurlijk niet goed. Hoeveel speling staat er op de ingaande as van je naaf? Misschien verdiend deze naaf wel een revisie. Ik zag wel ergens op je filmpje dat er een slagje in je poelies zit. Hierdoor kan de koppeling ook aanlopen.

(Het is niet zo dat wanneer je koppeling verder varieert deze tegen het frame aan loopt. Het is alleen de andere schijf welke varieert. De achterste schijf blijft dezelfde afstand tot het frame houden.)

Wat is je top nu gemeten met de 1:13 naaf? En wat vind jij dat de toeren “te” hoog zijn?

Meer vermogen zonder filter betekent dat je ook je filter kunt aanpassen door wat extra gaten hierin te maken. Zeefje weg te halen etc.

VMBO-VETERAAN
      Topic starter

Hooo, even opnieuw. Ik ben in de war. De 1:10,5 klok is in orde. De 1:13 kan inderdaad speling hebben zoals je zegt. Ik heb die klok nog nooit van binnen gezien namelijk.

Maar ik moet morgen weer opnieuw beginnen met testen omdat ik nu zonder luchtfilter moet proberen.. Dus de 1:13 er weer bij en weer beginnen bij 6,5 gram oid?

Martino
        Moderator

Dat opschrijven kan geen kwaad en je bouwt al een goede ervaring op nu.

Ik zal wel eerst zorgen dat je motortje goed is afgesteld. Zoals je nu aangeeft is er meer vermogen wanneer hij meer lucht krijgt. Bij meer vermogen heb je straks ook weer een andere vario-afstelling nodig. 😉

Een filmpje hoe het nu rijdt en klinkt zal veel helpen. En al zie ik graag plaatjes en filmpjes er kan zich altijd iets opvallen wat je eventueel niet hebt omschreven. Zo ben ik ook benieuwd naar de te hoge toeren die jij beschrijft.
          Ga alleen a.u.b. geen filmpjes maken van de Citta op de bok standaard en dan gas geven. De originele varioschalen zijn berucht om het uit elkaar exploderen met alle gevolgen van dien!

Succes en je lijkt op de goede weg te zitten.

VMBO-VETERAAN
          Topic starter

Ik ben erg blij met je geduld en interesse! Dat mag wel gezegd worden.

Ik zal morgen eens even rustig verder gaan testen. Zal kijken of ik wat filmpjes kan maken. Het beschrijven van toeren ís ook eigenlijk onmogelijk. Men moet het zelf horen om te kunnen oordelen.

Zal t niet op de bok doen 🙂

Welterusten voor nu :thumb

VMBO-VETERAAN
            Topic starter

Vanmorgen weer aan het testen geweest.

overbr.: 1:10,5
              —————
              rollen: 10 gram —> filmpje https://youtu.be/MjfNCy5-Q1g
              km/h: 34,4
              toeren: rustig

rollen: 9 gram
              km/h: 30,5

rollen: 8 gram
              km/h: 29

overbr.: 1:13
              ————-
              rollen: 10 gram —> filmpje https://youtu.be/UePk7KYmv4Q (let op het slijpende geluid van achter)
              km/h: 30,4
              toeren: rustig-hoog

Het lijkt erop dan ik echt niet harder kan dan +- 30 km/h met deze setup.
              Dus ik moet nu OF mijn blokje opvoeren OF bij poelie blijven..:(

VMBO-VETERAAN
              Topic starter

Euh, jongens?

ritze
                Bijdrager

Je rijd nu eigenlijk nog steeds met een zeer korte vertanding. Je zou eigenlijk zo een ombouw set moeten regelen. Dan kan je een bromklok omtoveren naar vario klok. Je hebt dan een vertanding van 1 op 7 ongeveer. Wil je de huidige vario gebruiken dan moet het toerental van je blok omhoog

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

zevenenergie
                  Donateur

VMBO-VETERAAN :

Dus ik moet nu OF mijn blokje opvoeren OF bij poelie blijven..:(

Je hebt zelf vastgesteld dat je 37 km per uur haalt met je vario.
                    Dat is dus het maximaal haalbare met je standaard blokje.
                    Een opgevoerd blokje heeft minder trekkracht onderin en dus is een vario ideaal.

Ik zou gewoon een blokje opvoeren en het er onderhangen. Je heb inmiddels voldoende ervaring op gedaan en je hoeft niet meer op de mening van anderen te navigeren.
                    Kijk wel of de achter koppeling geen gebreken vertoont, dat slijpende geluid zou ik eerst verhelpen 😉

VMBO-VETERAAN
                    Topic starter

Je rijd nu eigenlijk nog steeds met een zeer korte vertanding. Je zou eigenlijk zo een ombouw set moeten regelen. Dan kan je een bromklok omtoveren naar vario klok. Je hebt dan een vertanding van 1 op 7 ongeveer. Wil je de huidige vario gebruiken dan moet het toerental van je blok omhoog

Dat is precies wat ik ga doen 8).

Kijk wel of de achter koppeling geen gebreken vertoont, dat slijpende geluid zou ik eerst verhelpen

Volgens mij is de wat speling op de vario as.

Bedankt voor jullie hulp.

9 berichten aan het bekijken - 91 tot 99 (van in totaal 99)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.