Vespa-Ciao.NL
:: Vario afstellen op Citta

Home Forums Techniek Vario Vario afstellen op Citta

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 99)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

VMBO-VETERAAN
    Topic starter

Wellicht, maar hoe kom ik er achter wat het gewicht moet zijn, vraag ik me af. Valt dit te berekenen misschien?

Ik ben net langs de bromboer geweest en die vragen 11,50 voor een set rollen. Ze zouden langer meegaan dan mindere kwaliteit rollen……..:no Altijd dat gelul over kwaliteit.

Martino
      Moderator

Weet wel dat je Polini vario niet zijn hele bereik gebruikt icm de poelies van je koppeling. Het is bijna een 1cm wat je niet gebruikt van je vario. Waarschijnlijk zie je dit ook aan de slijtage van je vario af. Grote kans dat je vario prima varieert en rollen echt geen zin gaan zijn. Bij gebruik van zwaardere gewichten zal je toerental wel wat zakken, maar is de kans dat je ook te weinig toeren maakt waarop je motortje het meeste vermogen afgeeft.

Tip; mocht je voor een nieuw setje gewichten gaan, kies dan voor een dergelijk setje zodat je kunt testen en variëren met het gewicht. Voorbeeld

VMBO-VETERAAN
        Topic starter

Goedemorgen Martino,

Volgens mij heb je gelijk en varieert ie wél zijn complete bereik, t is moeilijk te zien wanneer je rijdt.

Maar wat de rollen betreft dan. Begrijp ik het nu goed dat met zwaardere rollen je motor meer werk moet doen om de brommer van zijn plaats te krijgen en daarmee minder toeren maakt? En blijft dit lagere toerental dan aanhouden tot en met de eindsnelheid? Want dat is de bedoeling.

“maar is de kans dat je ook te weinig toeren maakt waarop je motortje het meeste vermogen afgeeft.” Bedoel je dat ik ook té zwaar kan gaan met rollen?

Met vriendelijke groet,

V-V

SuperSi
          Bijdrager

Als je te zwaar/zwaarder gaat met rollen varieert je vario te snel/sneller naar zijn eindstand.
            Wat dan gebeurd is dat hij inzakt in toeren en verder gaat trekken als een poelie.

Misschien doe je er trouwens even goed aan om te googlen hoe een vario systeem precies werkt.
            Ik krijg niet echt het idee dat je je er bijzonder in verdiept hebt.

VMBO-VETERAAN
            Topic starter

Oké, dan lijkt het me toch noodzakelijk om gewoon te gaan proberen.

Dat heb je onterecht gedacht, ik heb me wel degelijk verdiept in dergelijke systemen. Echter, de situatie in de praktijk is heel wat anders. Zoals je zelf al zei, t is een kwestie van proberen.

Martino
              Moderator

Hetgeen hoe je de vario afsteld is de juiste verhouding gewichten icm met drukveer te kiezen wanneer je motor de meeste vermogen afgeeft. Dit is per motor verschillend en een stelling zal zijn dat bij jou dit bij ongeveer 6000 rpm is. Je hebt dan ook nog zoiets als powerband welke per motorblokje ook weer verschillend van breedte kan zijn. Weet je waar jou vermogen het beste is over een breed stukje aantal toeren dan wil je graag dat je vario zo is afgesteld dat hij niet buiten dit aantal rpm zal komen. Te zware gewichten dan zal je vario te snel variëren en je dus niet in het gewenste spectrum van je motorafgifte zitten. Te lichte gewichten en je zal weer buiten het vermogen van je motortje komen en de vario zal niet goed varieren. In beide gevallen zal je dus ook minder hard op trekken.

Als voorbeeld een vermogensgrafiekje van verschillende cilinders.

Kan helaas geen nieuwe plaatjes uploaden vanwege niet werkende pfs.

Pak nu de gele lijn van de 43mm Polini KR en je wilt zorgen dat je met je vario tussen de 7500 en 9000 rpm maakt.
                Pak je de blauwe lijn van de 46mm Polini en je wilt zorgen dat je met je vario tussen de 8500 en 9500 rpm maakt.
                Nou kan je ook de zwarte lijn pakken welke het dichts bij jou in de buurt zal zitten en dan wil je tussen de 7000 en 7500 rpm bereiken. Maar let wel dit is per setup afhankelijk en een grafiekje van jou vermogensafgifte zal er heel anders uit kunnen zien.

Al met al kan je dus zeker te zwaar gaan met gewichten(ze rollen namelijk niet, maar glijden) en dan niet je maximale vermogen halen.

VMBO-VETERAAN
                Topic starter

Dank Martino voor je uitgebreide uitleg!

VMBO-VETERAAN
                  Topic starter

Hallo jongens,

Ik heb net weer een testrondje gereden. Ik heb 34 km/h op gps gemeten, met poelie was dit 45 km/h. Daar wil ik graag weer naar terug. De overtoeren zijn wel weg gelukkig.

Om het uit te sluiten, is mijn snaarspanning goed? En loopt de vario zoals hij hoort te lopen? Zie filmpjes:

Dit is met polini voorvario, 8 grams rollen en standaard drukveer met een 1:10,5 overbrenging.

Javad
                    Donateur

Dat ziet er heel netjes uit zou ik zeggen.
                      Heb je al zwaarder rollen geprobeerd? Misschien dat hij dan nog verder varieert en je een hogere top haalt?

<3 Thunderstone
                      Check mijn perso!

VMBO-VETERAAN
                      Topic starter

Nee ik heb nog geen zwaardere rollen geprobeerd. Misschien:?

9 gram? 10 gram? Straks ga ik te ver.

Javad
                        Donateur

Is juist goed als je even te ver gaat, kun je zien wat dat doet,..er zal niks kapot gaan ofzo.
                          Testen is de beste manier,..
                          Probeer lichter en zwaarder en probeer je powerband daarin te vinden.

<3 Thunderstone
                          Check mijn perso!

VMBO-VETERAAN
                          Topic starter

Oké, ga ik dat proberen!

VMBO-VETERAAN
                            Topic starter

Oké, ik heb rolletjes van rond de 9 gram. Net getest, loopt rustiger, en harder. Al is het maar een beetje, van 34 km/h naar 37 km/h. Dus, doorgaan met gewicht opvoeren?

VMBO-VETERAAN
                              Topic starter

Vandaag 10 gram geprobeerd. Loopt nu goed.

Maar ik heb wel snelheid ingeleverd. Van 45 km/h met poelie naar 38 km/h met vario. Dit is een kenmerk van een vario maar om de snelheid weer op te krikken moet ik meer vermogen creëren. Correct?

zevenenergie
                                Donateur

Ja daar komt het op neer.
                                  Hij gaat nu allen maar sneller, als hij meer toeren gaat maken.
                                  Als de overbrenging in je klok anders was zou hij ook sneller gaan.
                                  Een standaard blok kan gewoon niet veel toeren draaien.

Dus correkt :thumb

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 99)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.