Vespa-Ciao.NL
:: Vario afstellen op Citta

Home Forums Techniek Vario Vario afstellen op Citta

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 99)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

VMBO-VETERAAN
    Topic starter

Hallo,

Ik rij een citta met de volgende setup:
      Std 50cc
      12/12 carb @56
      citypower
      80mm poelie

Dit rijdt dus prima, maar ik droom nog steeds over een snelle variosetup voor de trekkracht.
      Hiermee wil ik rond de 40 gaan. Nu heb ik zowel std voorvario als polini voorvario met 100mm schijven en std drukveer.
      Zodra ik de vario monteer trekt ie als een gek en trekt hij vervolgens rustig (kenmerk citypower) naar 30-35, maar wel met veel toeren.

Bovendien gebruik ik rollen van 21 gr omdat bij lager gewicht de vario niet varieert en gaat brommer gaat stotteren en niet harder dan 15 (overtoeren).

Wat doe ik verkeerd?

DinoH
      Donateur

Rollen van 21 gram bestaan niet, wellicht heb je de 6 bij elkaar opgeteld? Dan heb je 3,5 g rolletjes.
        Dit lijkt me veel te licht. Zou eerst is zwaarder beginnen.

VMBO-VETERAAN
        Topic starter

haha nee klopt ik heb ze zelf gemaakt

Martino
          Moderator

Nou is de rest van je vario astelling ook belangrijk, maar met zelfgemaakte gewichten van 3,5 gram zit je veel te licht!
            Ik zal naar meer als 2x zo zwaar gaan per gewicht.

Dr Gonzo
            Donateur

Heb je dat gewicht van die rollen langzaam opgebouwd en zo uitgekomen met dit resultaat of heb je op de gok rollen vol gegoten met lood?
              Ik zou ze in ieder geval een stuk lichter maken en het bij de drukveer gaan zoeken..Ik heb geen ervaring met een citypower en vario setup op een ciao, maar toen ik nog een scooter had(Aprilia Habana) en daar een sitopower voor kocht er een setje rollen bijzat..
              Ik dacht dat dat een soort extraatje was ofzo en monteerde de uitlaat zonder die rollen ook te vervangen…Het ding kwam geen meter vooruit en pas na ik het setje rollen van Sito had gewisseld reed ‘ie als een dolle…

VMBO-VETERAAN
              Topic starter

Ik heb inderdaad rollen gevuld met koper en deze wegen nu 21gr PER ROL. En ik heb een citta, geen ciao

Martino
                Moderator

Het kan beide kanten op, je gewichten zijn niet goed. 21 gr. per rol is veel te zwaar. Probeer eens gewichten van rond de 8 gram. Toch blijft het apart dat hij “trekt als een gek” met 21 gram gewichten.

VMBO-VETERAAN
                  Topic starter

Ja, misschien komt dat door mijn citypower? Wheelie! Hoe kun je zien wat voor veer je hebt?
                    Dit is mijn veer.

Martino
                    Moderator

Dit is een standaard Piaggio drukveer, maar het lijkt er wel op dat deze aan vervanging toe is. De veer lijkt uit gelubberd.

zevenenergie
                      Donateur

Het ziet er naar uit dat hij verdraait is.
                        Hij hoort overal even dik te zijn.

VMBO-VETERAAN
                        Topic starter

Ik heb gisteren de vario er weer opgezet en 8grams rollen geprobeerd.
                          Dit werkte niet, overtoeren en iets van 10 km/u. Daarna rollen van 10 gram geprobeerd, dit ging iets beter, daarna rollen van 15 en daarna 21. Hoe zwaarder hoe minder toeren en hoe hoger de topsnelheid in dit geval.
                          Namelijk 35 km/u, maar met nog steeds veel toeren dus het loopt gewoon niet lekker.
                          Kan het zijn dat mijn veer af is? ik moet wel de standaard drukveer hebben toch?

Ik weet niet wat ik verkeerd doe!

Wilk1985
                          Moderator

Zoals hierboven al gezegd, je veer is inderdaad niet meer in orde. De veer op de foto is inderdaad een standaard drukveer maar die heeft zijn beste tijd zeker gehad.

zevenenergie
                            Donateur

Het komt om dat de veer verdraaid is( duidelijk te zien op de Foto) hij is dus dikker geworden, daar door klemt hij de boel vast, dit hoeft niet merkbaar te zijn als je de koppeling los hebt. Als je gas geeft gaat hij een beetje torderen( en dus verder uitzetten) en zet de boel vast.
                              De hele afstelling van de rollen gaat daardoor verloren .

Wat je verkeert doet?

Je besteld deze veer niet.
                              https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/kopp-drukveer-vespa-std.html

Succes 😉

VMBO-VETERAAN
                              Topic starter

Hallo, ik was onder de indruk van het verschil van mijn nieuwe veer. Vrijdag even kijken of het mijn probleem verhelpt.

zevenenergie
                                Donateur

Als het het probleem niet verhelpt, eet ik mijn brommer op.:relax

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 99)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.