Vespa-Ciao.NL
:: Vario afstellen, momenteel overtoeren.

Home Forums Techniek Vario Vario afstellen, momenteel overtoeren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

harmyboy
    Topic starter

Best leden,

Ik ben nu al een tijdje bezig mijn vario af te stellen maar het wil niet lukken. Ik blijf dikke overtoeren houden.

De set up:
      Brommer citta
      42 alu 13/13 malossifilter
      Malossi voorvario 8 gr. Rollen
      1:10.5 vertanding
      100 mm schijf gele drukveer.

Waar gaat het fout?

Wilk1985
      Moderator

Bij de gele drukveer.

Ik zou willen dat ik een lang en mooi antwoord kon geven en een uitgebreide onderbouwing maar ik kan je zo wel vertellen dat hij met de std drukveer een stuk netter zal lopen.

ChrisNL
        Bijdrager

Klopt, het enigste probleem wat je waarschijnlijk wel zou kunnen krijgen met een originele drukveer icm 8 grams rollen is de hikvariatie bij stilstand volgas.

harmyboy
          Topic starter

Bedankt voor jullie reactie. Alleen ook met de standaard drukveer heb ik overtoeren. Ik lees ook dat anderen met dezelfde setup wel een gele drukveer gebruiken dus dacht dat dat het zou zijn, maar niet dus. Dus dan toch standaard drukveer, maar dan? Zwaardere rollen? 8 Gr. Zou toch goed moeten zijn?

Wilk1985
            Moderator

Vreemd dat je met de standaard drukveer ook overtoeren had, ik had dat niet toen ik met een 50 en jou setup reed…. En of 8 gram perfect is is zo niet echt te zeggen maar overtoeren zou je er zeker niet mee moeten hebben lijkt mij.

ChrisNL
              Bijdrager

Ik zelf rijd momenteel met 14 grams rollen icm 100mm schijven en imitatiedrukveer. (gebrek aan originele veer) De gele is leuk bij 43mm+ maar daar onder heeft het niet veel zin imo.

Wellicht moet je ook even kijken of je snaar goed staat afgesteld (voorin zo klein mogelijk en achterin zo groot mogelijk.

Heb je op je vario nog een begrens ring zitten wellicht? (ring tussen je varioschijf) die mag je er ook tussenuit halen.

Herr Flick
                Sleutelbeheerder

Ik raad je niet aan om met 14grams rollen te rijden. Dan kan je net zo goed poelie gaan monteren.
                  Als je hele zware rollen monteerd gaat de voorvario direct al varieren bij heel weinig toeren.

Je wilt goed optrekken en een mooie snelheid halen. Een gele drukveer lukt prima voor een 42ALU, eigenlijk zijn rond de 7-8 gram rollen wel goed.

Hoe hard ga je?

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                  Gele Racefrikandel

harmyboy
                  Topic starter

Top al deze reacties! Bedankt herr Flick voor je reactie. Ik rij hooguit 40 km.

Ik heb geen begrenzing in de voorvario. Ik heb een Gates snaar 13 mm 1150 (si brug). Ik twijfel of de snaar strakker moet want zet ik hem strakker dan ligt de snaar achter niet meer op maar in de schijven en dat is toch niet te bedoeling?

MarcoS
                    Donateur

Ik denk dat je snaar slipt als ik het zo lees, je snaar mag best een beetje tussen de schijven in liggen…

twinboxer
                      Bijdrager

twijfel of de snaar strakker moet want zet ik hem strakker dan ligt de snaar achter niet meer op maar in de schijven en dat is toch niet te bedoeling?

Vario snaarspanning wordt door de drukveer bepaald, die is al geel, dus je snaar slipt ook niet.
                        met overtoeren bedoeld hij (neem ik aan) eindtoerental bij topsnelheid.

hint: Wat is je citta wielomtrek versus die van een bv Ciao, Bravo of Si.

harmyboy
                        Topic starter

@twinboxer er zijn meer citta’s met originele wielen met vario en 1:10,5 vertanding. Die hebben niet de overtoeren die ik nu heb…

ritze
                          Bijdrager

Weet jij wel zeker dat je een 110.5 hebt en geeen 1/13 vertanding?

Je kan ook nog eens kijken of je het volledige bereik benut van de vario,
                            Je kan dit doen door met een stift een streep op de vario te trekke. (waar de snaar zit)

Misschien eens een filmpje maken

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                            Link naar Mijn collectie / Projecten.

MarcoS
                            Donateur

Sorry, maar ik bedoelde de voorvario die doorslipt bij een te slappe snaar 🙂

Martino
                              Moderator

Ik denk dat je eerst eens even moet gaan kijken welke onderdelen je hebt zoals Ritze ook al aangeeft.
                                Ik vind hier een gezocht topic naar 1:10,5 bijv.

Reageer op: Rens zijn Citta!

Ook ben ik wel erg benieuwd wat jij overtoeren vindt? Wat langer geleden had je ook al een soortgelijke vraag gesteld, maar dan betreffende poelie.

Reageer op: ArvidW’s Projecten

Een filmpje waar je de overtoeren op laat zien/horen zal wel gemakkelijk zijn?

harmyboy
                                Topic starter

Bedankt weer voor de reacties. De naaf is 1:10,5. Ik had 1:13,5 maar deze is geruild. De overtoeren met poelie zijn destijds ook opgelost (poelie 70 ipv 80 was de oplossing).

Ik weet dus wel wat overtoeren zijn. Ik neem aan dat we het er ook over eens zijn dat 40 km te langzaam is. Ik merk overigens al minder overtoeren nu ik die 10,5 naaf heb in vergelijking met de 1:13,5.

Overigens top dat je zoveel moeite doet met terugzoeken etc. Ik ga steeds meer twijfelen of de snaar wel strak genoeg staat.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.