Vespa-Ciao.NL
:: Vario afstellen

Home Forums Techniek Vario Vario afstellen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

-RRR-
    Topic starter

Hoi allemaal,

Allereerst de huidige setup:
      Cilinder: 70cc DR
      Cilinderkop: Origineel
      Carters: Origineel
      Krukas: Origineel
      Carburateur: 13/13
      Luchtfilter: Malossi
      Sproeier: 66
      Uitlaat: Gianelli Citypower
      Ontsteking: Contactpunt
      Voorvario: Malossi Multivar
      Achterkoppeling: Origineel denk ik
      Achterschijven: 10 cm
      Snaar: Malossi snaar met tandjes
      Vertanding: 1:10,5
      Trekveertjes: Origineel
      Drukveer: Origineel
      Rolletjes: 6,0 gram en 7,0 gram

Met deze setup haal ik 45 km/u. Met een 80 poelie haal ik 60 km/u (GPS)! Vanaf optrekken maak ik enorm veel toeren, bij hogere snelheid nog steeds teveel toeren, daarom al de gewichten verzwaard van 6 naar 7 gram. Echter zonder al te veel resultaat.

Op welke manier zou ik met minder toeren toch nog redelijk kunnen optrekken maar dat de topsnelheid toch weer op 60 km/u uitkom?

Ik was al het denken aan een zwaardere vertanding, in de webshops vind ik alleen nog maar 1:9,5 en 1:11. Hoeveel effect zou het hebben als ik de 10,5 vervang door 9,5? Of zijn er nog andere (zwaardere) vertandingen uit te halen?

Ook heb ik de gele trekveer van Malossi nog niet gemonteerd. Is dit wel aan te raden op deze setup? En wat voor effect zou dit kunnen hebben?

Tijdens het rijden lijkt het erop dat ik bij 40 km/u al op het maximum zit wat de vario “aankan” qua aandrijving. Hij is dan al helemaal naar buiten in de achterkoppeling en helemaal naar boven in de voorvario.

De snaar zit bij de achterkoppeling al bijna tegen het frame aan, dus dat zit wel goed. Bovendien is de compressie zo zwaar dat ik hem nauwelijks gestart krijg, achterwiel slipt door.

Hebben jullie tips voor me?

Oja, het standaarblok wordt in de winter vervangen door een Polini speedengine 80cc. Hier wil ik bij het monteren van nieuwe vario-onderdelen natuurlijk rekening mee houden.

Martino
      Moderator

Ik zal eerst graag over je carburateur afstelling willen beginnen. De sproeier die je nu gebruikt lijkt mij veel te groot en zal pas kloppen bij een DR evo icm bewerkte carters. Met je huidige setup zal je ongeveer 10 maten kleiner moeten hebben. Ik denk dat je blokje daarom niet helemaal lekker dicht in elkaar zit of bijvoorbeeld ergens valse lucht trekt.

Belangrijk is om eerst je blok goed lopend te hebben voordat je de vario gaat af stellen. Wanneer je straks een SE zal monteren is de varioafstelling ook weer helemaal anders. Vooralsnog kan ik alvast wel melden dat de lage top niet aan je overbrenging zal liggen. De 1:10,5 is eerder te zwaar dan te licht. Een gele drukveer zal ook te sterk zijn voor de 41mm dr. Is je huidige drukveer versleten dan zal ik kijken naar een Polini zilver of wit.

Toch zal ik wachten totdat je de SE plus 80cc binnen hebt. Dan is het wel weer verstandig met een gele drukveer te rijden en is je vertanding ook niet direct te zwaar.

Voor de volledigheid zal ik ook even je schijven opmeten. 😉

-RRR-
        Topic starter

Een 10 maten kleinere sproeier? Had met origineel blok en 12/12 carburateur al een 54 sproeier nodig. Dan lijkt 56 me toch echt te klein voor de 70 DR cilinder.

Verder liep het zonder vario wel goed. Geen valse lucht te bekennen. Uiteraard hield het wat in op topsnelheid door de city power. Wellicht dat een kleinere sproeier wel kan, maar dan denk ik eerder aan een maatje 60 – 62.

De achter schijven zijn trouwens 10 cm.

Ik wil de variomaat goed lopend hebben op mijn huidige setup, de speedengine is een later projectje. Ding moet straks uitwisselbaar zijn zonder teveel gedoe.

Dan laat ik de gele trekveer zolang in de doos liggen. Misschien wel zwaardere gewichten?

Martino
          Moderator

Welke cilinder heb je dan nu? De eerste post zegt 60cc welke vaak als 41mm DR wordt aangeduid of een 70 DR (43mm niet EVO)?
            Misschien makkelijker om de boring van een cilinder te noemen dan het aantal cc’s. Ik reed dus met een standaard blok en 41mm DR cilinder een sproeier 58. Maar ook wanneer je een 43mm DR evo icm een standaard carter hebt is de sproeier aan de te grote kant. idd zal een 62 beter zijn.

Betreft de vario zal je vertanding alsnog aan de zware kant zelfs met de 100mm schijven. Je zal straks met de Speedengine pas gebruik maken van deze zware vert. Toch zal je ook nu wel iets harder dan 45km/h moeten kunnen. Kijk de gehele vario-overbrenging goed na op gebreken. Lopen de draaiende delen nog soepel en zijn ze schoon? Zo nodig moeten delen gesmeerd worden. Ligt de v-snaar wel tussen de vario en halfpoelie en niet alleen op de variobus? Is je drukveer versleten? teveel speling op de koppeling?

Tip; Lees ook verschil in trekveren en drukveer. Volgens mij bedoel jij met de “trekveer” een drukveer. Er zijn ook nog trekveertjes voor je koppeling die zorgen voor het aangrijpmoment van de koppeling. De drukveer zorgt voor de spanning op de koppelingsschijven en gaat hiermee mede het slippen van de v-snaar tegen.

-RRR-
            Topic starter

foutje, bedoel 70cc (aantal mm weet ik niet, moet ik hem openschroeven)
              en ik bedoelde inderdaad de drukveer.

Ik ga de vario maar eens uit elkaar halen en goed schoonmaken, eventueel een nieuwe standaard drukveer erin, wel andere trekveertjes want nu grijpt ie al wanneer je stationeert stilstaat waardoor de motor afslaat. Eventjes goed insmeren.. is de achterklok-olie daar geschikt voor?

De sproeier kan ik inderdaad het beste wat verkleinen naar 62.

Wat bedoel je met speling op de koppeling?

De voorvario is helemaal nieuw.

Al met al moet dit toch wel 60 kunnen halen toch?

twinboxer
              Bijdrager

Snaar slip!

Te weinig voorspanning als je mij vraagt.

-RRR-
                Topic starter

Het wil nog allemaal niet zoals het moet!

Ik heb de sproeier vervangen van 66 naar 62: minder trekkracht als resultaat.
                  Trekveertjes van Malossi erin gezet: loopt nu stationeert goed.
                  Startveertjes erin gezet: kan nu wel lopen met de brommer.

Gewichten naar 8 gram: ietsje sneller, echter bergop valt hij terug naar 35 km/u (net alsof de v-snaar klemt bij de voorvario door de zwaardere gewichten of zo. Met 8 gram wel minder toeren, dus dat was wel beter. Met 7 gram bergop weer sneller, ongeveer 40 km/u.

Zou het kunnen liggen aan de city power (gianelli) dat ie op veel toeren niet veel trekkracht heeft? Zou een Leovince 4234 krul hier een goede oplossing voor zijn? Werkt deze pijp goed met veel toeren i.c.m. variomaat?

Wat me ook opvalt is dat het starten erg lastig gaat omdat het achterwiel slipt, teveel compressie. Is hier iets aan te doen?

Martino
                  Moderator

Dan ga je vanuit hier gewoon verder met afstellen. Sproeier 64, gewichten tussen 7 en 8 gram. Het verschil in max toeren tussen een Giannelli original power en Leovinci Circuit is niet zo heel groot. En ook een laagtoerig uitlaatje moet je gewoon af kunnen stellen icm vario.

Door het gebruik van de decompressie zal je tijdens het starten een aanloopje kunnen maken zonder slippend achterwiel. Hierna laat je de hevel vieren en start je tegelijktijdig de brommer.

-RRR-
                    Topic starter

Vond het met beide niet optimaal. Veel toeren met weinig trekkracht.
                      Maar het klopt toch dat een vario en een hoogtoerige uitlaat een betere combinatie is.
                      Door de vario worden lage toeren als het ware ‘overgeslagen’.

Daarom wil ik een snellere uitlaat proberen, die leo leek me wel een optie.

Wat het starten betreft, achterwiel slipt al met de kleplichter ingedrukt. Wat ik al eerder zei, het lijkt alsof de vsnaar ergens klemt of zo. Hoewel ik op het oog niets kan zien of voelen.

Zal morgen eens een nieuwe snaar kopen en een nieuwe uitlaat. Dan laat ik de vordering hier weten.

Of heeft iemand nog suggesties?

Edit: ik lees dat de polini top1 op de hele site wordt aangeprezen als een erg goede uitlaat. Wellicht een betere optie dan de Leo?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.