Vespa-Ciao.NL
:: vario achterkoppeling draait mee!

Home Forums Techniek Vario vario achterkoppeling draait mee!

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

bobclees
    Topic starter

uuh niet dat ik weet maar as ziet er gewoon heel goed uit naar mijn weten.
      alleen bovekant van koppeling bij die keerringen ziet er beetje versleten uit.

Robke15
      Bijdrager

dr zal allicht iets niet goed zitten.. kijk nog een goed, alles goed controleren..

bobclees
        Topic starter

sorry maarf dat heb ik nu minstens 10x gedaan en voor ik hem aan me broer had geleend had ik het ook al 3x gedaan zonder enig probleem zal ik even foto’s gaan schieten?

ERIKJAN1984
          Donateur

ik denk dat bij dit probleem foto’ds wellicht meer duidelijkheid op je zaak kan scheppen

bobclees
            Topic starter

hierbij foto’s

pepko
              Donateur

je naaldlager is naar klote 😉

bobclees
                Topic starter

oke in de koppeling denk ik dan he?
                  waar kan ik deze bestellen? en moet de koppeling hiervoor uitelkaar want dat kan die dus niet;)
                  dus moet ik hem even wegbrengen naar iemand met luchttol ofzo.

pepko
                  Donateur

nee koppeling mag in elkaar blijven, dit lijkt me namelijk een kwestie van keerring eruit, en dan je naaldlager vervangen.

(correct me if i’m wrong)

bobclees
                    Topic starter

hoe haal ik die keerring eruit probeerde het met schroeven draaier wou niet lukken.
                      had ook al nieuwe keerring gekocht en waar koop ik zo’n naaldlager

niek1992
                      Bijdrager

naaldlager moet je op specificatie kopen, kan bij elke winkel die naaldlagers verkoopt. naar mijn idee ziet het er naar uit dat jou uitgaande as te veel speling heeft na de spie. hierdoor valt je koppelingschaal te diep, en gaat hij dus als jij de bout vastdraaid, te ver over de as heen.

Hierdoor graaft hij zichzelf in de koppeling, wat te zien is op de 2e foto. Wat ook kan zijn, is dat je uitgaande as te diep in de klok ligt, waardoor hij niet genoeg ruimte heeft. je keerring van je klok ziet er ook niet al te best uit.

Naaldlager uit je koppeling halen is best lastig, aangezien je er 2 hebt. en ze dan beter allebij kan vervangen. Beetje zelfde principe als krukas-lagers, alleen dan inwendig, ipv uitwendig.

Gr niek.

bobclees
                        Topic starter

NIek1992:

uitgaande as te veel speling heeft na de spie. hierdoor valt je koppelingschaal te diep.

dus als ik een ringetje daarover heen doe zodat die iets verhoogd is zo die het weer normaal kunnen doen?

niek1992
                          Bijdrager

ja, maar dat hoort natuurlijk niet. Ik heb het in eerste instantie ook zo opgelost, maar het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs. Daarom raad ik je aan om even je cardan open te draaien.

Gewoon in je velg laten zitten, en alleen de 4 bouten los te halen waardoor je naar binnen kan kijken. Zal waarschijnlijk iets niet goed zitten.

bobclees
                            Topic starter

oke zal dat ven doen anders neem ik de koppeling mee naar leertouwer en vraag of ze hem kunnen reviceren.
                              hun krijgen hem denk ik wel open met een luchttol.

niek1992
                              Bijdrager

open krijgen of niet, het is gewoon een kwestie van die M24 moer eraf halen. dat lukt iedereen wel. pak liever een grote baco dan een luchttol. zit fijn schroefdraad op he.

Reviceren van je koppelingslagers zelf gaan hun voor ook wat manuren kosten, lijkt me. Meeste bromshops doen geen exotische reparaties etc. En die van een variokoppeling voor een ciao? (bij ons in alkmaar wisten ze het eerst niet eens, moest het ze zelfs uitleggen;p ).

Wat mij gewoon het verstandigst lijkt, is gewoon de klok even optrekken, kijken of dr mischien 2 ringetjes bovenop de uitgaande as zitten. Eventueel nog eronder, maar dat zie je wel als tie open is. Verder even de lagers inspuiten met naaimachine-olie. Dan even inlageren & lagervet ertussen smeren. Doe maar niet te zuinig, want het kan toch geen kwaad. En dan kijken of ie aanloopt/vastslaat.

Gr niek.

bobclees
                                Topic starter

jaaaaaaaa het is gelukt!!!!

er zaten kleine stukjes keerring tussen de piston lager waardoor de bovenkant niet meer draaide allemaal gedemonteerd.
                                  met stanley mes eruit gepulkt en nu doet hij het weer normaal.
                                  alleen het idee dat hij beetje ander geluid maakt.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.