- Dit onderwerp bevat 119 reacties, 39 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 6 maanden geleden door hansieb.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
29 december 2007 om 15:14 #426269
Tijd voor een update!!!!
Na lang overwegen en uitzoeken wat ik nu moest hebben is de keus gevallen.8)

Natuurlijk een Leo vinci circuit in de CIAO versie (ja die bestaat echt):!
Het monteren van deze Leo krul is niet echt moeilijk.
De passing was op mijn brommer bijna perfect.
Alle beugels vielen op zijn plek behalve die van de demper.
De demper kwam toch iets te ver van het frame af te staan onder andere doordat voor de bok de uitlaat toch iets opzij moest.
Dus het mooie stripje met opgelaste moeren was iets te kort.
Maar dit was niet moeilijk op te lossen.(nieuw stripje iets langer)Verder gewoon goed en het staat heel gaaf.:pimp

Kijk naar het knikje in de leo waar het pijpje begint en daar zie je het verschil met de citta versie.
Die is daar namelijk recht.
Kijk naar de foto van de Ferrari ciao en dan zie je heel goed het verschil.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7XUD48DZ.jpg

Tevens heb ik nu een Malossi powerfilter gemonteerd.
Natuurlijk moest ik ook even met de sproeiers aan de gang.
Ik begon met een 52, maar bij mij is orgineel 38! dus dat was veel te groot.(9mm carb Wauw)
Daarna 47 veel beter maar nog niet helemaal goed.
En nu zit er een 45 in en dat gaat veel beter.
Hij trekt nu als een speer (in vergelijking met eerst) en ik rij op mijn optrek testbaan (de straat) bijna een halve straat korter al 31km.
Wat mij wel opvalt is dat ik nagenoeg niet harder ga in top met deze uitlaat in deze setup.
Met wind mee misschien 5 km, maar met wind tegen scheelt het ook 6 a 7 km en dat is wel weer gunstig.
Nu is het wel dat met goeie wind mee hij nu langer doorgaat als eerst en dat hij uiteindelijk toch iets te veel krijgt dus misschien moet er nog even een 44 sproeier in voor de final touch.
Maar verlopig ben ik tevreden en ga ik even praktijk testen.

Ik moet zeggen dat hij nu ook weer voorbeeldig start.
Er is bijna geen choke nodig en hij rijdt eigenlijk meteen goed.Mijn volgende project ligt ook op de werkbank.
Mijn bedoeling is gewoon een helemaal nieuw blokje te bouwen.
In ieder geval nieuwe lagers en krukas met pen 10 dus met naaldlager.
Nieuwe polinikop met centraal bougiegat.
Gewoon nieuwe standaard cilinder voor pen 10.
En natuurlijk pakkingen en bouten en moeren.De carter helften heb ik al en zijn ook al redelijk bewerkt.

De binnenkant is gepolijst, buiten al aardig schoon.
Wat mij ook opviel is dat als de blokhelften op elkaar zaten de passing van de cilinder niet mooi vlak was.
Dus die zijn nu wel goed vlak.
Zo ook de passing van de blokhelften, die was ook niet meer mooi vlak.Deze passingen zijn nu weer helemaal perfect.;)
Al met al ook een leuk projectje.:p29 december 2007 om 15:48 #426271Mooi uitlaatje man, veel mooier als die citta krul (op ciao dan)
Zit ook een mooi geluidje in, Wouz-lwb op t forum had er vroeger ook een.
Liep en klonk heel mooi.Succes met je nieuwe carters!
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel29 december 2007 om 16:27 #426272Hey,
Waar heb je zo een mooie krul kunnen bemachtigen? Want ik vind ze zo direct nergens nieuw.
Mvg, Mick
29 december 2007 om 16:28 #426273Ja idd een leovinci citta model is vreselijk op een ciao
en waar heb je deze uitlaat gekocht?ziet er allemaal nice uit

http://www.brommeronderdelenshop.nl/
wel erg duur daar is de leovinci29 december 2007 om 16:58 #426275Mooie ciao geworden, die uitlaat maakt er ook heelwat meer van. Ook heb ik weer wat kleins aan te merken:lol
Ik denk dat ‘ijzeren’ ciao plaatjes van op het nieuwe model mooier zouden staan. En de bok kan ook wel een likje verf gebruiken. Ziet er prima uit verder!29 december 2007 om 18:57 #426276Leuk maar waarom koop je nu weer een 50cc dan ? Beter maak je dat setje carters leuk met een 41mm of 43mm cilindertje en citypower waardoor je uber hard trekt en niet zo super snel gaat dat lijkt mij wel humor.
Ook je stuur vind ik hoe langer ik er naar kijk 3 x niks een sport stuurtje staat op ebr een heel stuk beter.
29 december 2007 om 21:33 #426280Bedankt voor de reactie’s.
Oke eerst waar komt de leo vandaan.
Bij mij in het dorp (Heemskerk) zit een brommerzaak die verkoopt ze gewoon van de plank.
Die van mij is gewoon 11 november 2007 aan die zaak geleverd, dus volgens mij kunnen ciao leo’s gewoon besteld worden.
Ik zal eens informeren hoe hun er aan komen.
Misschien kan ik een goede bijdrage doen aan de site wat deze uitlaten betreft.
En inderdaad kon ik gewoon op internet deze uitlaat ook niet vinden.
En zelfs JMPB zegt ze niet te kunnen bestellen.:?Waarom ik weer een standaard cilinder gebruik?:con
Het blijft een snor en rijdt ik zonder helm.
Ik wil gewoon niet dat hij vreselijk hard gaat.
En als ik aangehouden wordt moet er gewoon niet al te veel aan te merken zijn.
Daarom perfectioneer ik alles zo dat het net even beter presteert, is tevens ook een leuke uitdaging.;)En mijn stuur ik blijf erbij ik vind hem mooi.8)
Lekker chopper achtig.
Ook rijdt het lekker relaxt en wordt de brommer er wat groter van.
Anders lijkt het net of ik opgevouwen moet rond rijden.Gelukkig doen we allemaal andere dingen anders waren alle Ciao’s hetzelfde:D
29 december 2007 om 22:21 #426281
sjaak trekhaakmooi brommertje geworde man ,zou alleen je slot er niet zo aanhange ,is zonde van je lak ,uitlaatje staat em ook goed ,heb zelf ook een krul gehad rijd lekker ,hier bij epc kun je ze ook gewoon nieuw krijge ciao model geloof 80 euro.
30 december 2007 om 02:26 #426287Heel goed ! niet naar anderen luisteren
1 stijl is maar goed en dat is your own style.Alsnog ik zou wel voor een 41mm gaan incl grote poelie omdat dit gewoon veel leuker is dan 50cc je kan hem ook gewoon met grote poelie enzo wel redelijk begrenzen dat die niet TE hard gaat.
15 augustus 2009 om 09:33 #437748En dan eindelijk het vervolg op dit verhaal.:pimp
Na meer dan een jaar rijden is het tijd geworden voor een motorblok revisie.
In mijn laatste blog hadt ik al mijn mooie carter helften vermeld.

Ze waren wat stoffig geworden maar niet vergeten.
Het zat nog in mijn hoofd, er moet nog een keer een nieuw blokje onder.
En dan ook helemaal vers, the works, krukas cilinder pakkingen enz.Mijn ciaotje doet het overigens nog steeds prima.

Nooit laat hij me staan.
1 keer heb ik de cp’s moeten stellen nadat het me opviel dat hij wat lullig begon te rijden.
Ze waren verlopen naar .15mm, jee wat liep hij daarna weer vlot.(beter bijhouden dus)
Maar verder nog in prima staat
Het is wel jammer dat de blanke lak op de kappen steeds meer haar scheurtjes gaat vertonen.
Mijn vrouw rijd er ook graag op, en eerlijk is eerlijk zij is geknipt voor de looks ervan.Er is wel iets wat beter kon en dat is het geluid.
Volgas is het wel een beetje een herrie bak, met name het open luchtfiltertje is behoorlijk lawaaig.
En het blokje is ook wel wat moe denk ik en daar gaan we aan werken.:pimpDus eerst maar eens alle benodigdheden besteld.
TR-krukas pen 10(we gaan naar naaldlager)

orginele (immitatie) cilinder pen 10 natuurlijk.
Pakkingset.

Polliniekop met bougie gat in de midden.

Setje tapeinden met moeren voor de cilinder.
Nieuwe kap luchtkoeling.
Nieuwe boutjes en moeren voor het hele blok.En elders een nieuw decrompressie setje besteld.
Ik zal tevens mijn mening over de onderdelen ventileren zodat anderen er nog wat van kunnen leren.
Want ook deze assemblage ging niet helemaal zonder problemen.
De bouw begon trouwens met dank aan een howto van deze site waar toch handige tips in staan.
Dus de krukas verdween in de vrieser, in een platic zak trouwens, dat scheelt weer in vocht opbouw.
De lagers heb ik verwarmd in een pannetje water.
Met een rubberhammer en doormiddel van het steunen van de wang kon ik vrij gemakkelijk de lagers er op tikken.
Met steunen van de wang bedoel ik, een plankje tussen de wangen steken.
Deze in een zo krap mogenlijk geopende bankschoef laten leunen.
Als je dan op de as tikt loop je geen gevaar dat je de uitlijning van de wangen verknoeid.Met een gasbrandertje heb ik de carterhelften verwarmd een die montage liep ook als een trein.
Mooie nieuwe pakking er tussen en whalla een keurige montage.

Tip:!; na het aandraaien van de carter helften draait vaak de krukas moeilijk.
Even op de zijkant kloppen van de helften laat de lagers schrikken :oen dat helpt om ze zettelen.Tot hier geen troubles.
Ook het plaatsen van de keerring is easy stuff.
Dan de cilinder.
Tja… ze zijn niet duur, 40 euries, maar wel duidelijk imitatie.
De afwerking is niet je dat.
In alle gaten zitten nog ijzer deeltjes en giet randjes.
Na bewerken is echt een must.
Maar daarna geen gekke dingen,..nog….!
De zuiger is gewoon netjes niets op aan te merken.
Montage verder geen punt.
Tip::! De opening van de borgveertjes altijd naar boven of onder richten om uitlopen te voorkomen.Wel heb ik de zuiger met heel fijn water proof na gelopen op braampjes, enzo ook de zuiger veren.
Oja pijltje op de zuiger naar de uitlaat richten en dan checken of de zuigerveer openingen niet over spoelkanalen lopen.Decompressie setjes zijn trouwens compleet niet meer verkrijgbaar, maar losse delen nog wel.
Rare jongens die leveranciers.
Het nieuwe klepje heb ik even wat in geslepen door met wat slijppasta en een accuboor de boel wat in te draaien op elkaar.
Met als gevolg maximale afdichting.Vanaf hier onstond bij mij het eerste probleem.:'(
Want na het monteren van de onsteking delen, kwam er het vliegwiel.
En daar klopte er iets niet.
Als de onstekings nok en veerring er op zaten kwam het vliegwiel niet diep genoeg.
Met als gevolg dat het vliegwiel niet klemde op het conische deel van de as.
Zou je hem zo aandraaien centreerd hij niet goed en legt je spie zo in 2en.
Na wat nameten en rommelen bleek dat de verdikking op de as, waar je ontstekingsnok op(tegen) ligt, 2mm te ver uit stak.
Dit was dus een probleem van de TR-krukas.
Geweldig dat heb ik weer.
Het kan exemplarisch zijn maar let hier op als je deze krukas monteerd.
Mijn oplossing is, als je een beetje kan veilen, gewoon 2mm van je ontstekingsnok afvijlen zodat deze wat smaller is.
Dan schuift automatisch het vliegwiel verder de as op en dan klemt hij prima.
Wel jammer dat dit niet goed gecontroleerd wordt bij de fabrikant.Na dit alles was het blokje klaar om weer gemonteerd te worden.

15 augustus 2009 om 09:47 #432013Mooie perso leuk verhaal!
15 augustus 2009 om 09:55 #432012ha ha tijd geleden dat je wat gepost had. Leuk project heb je in tussen tijd nog dingen veranderd?
15 augustus 2009 om 10:14 #432146Ciao-Passie :
Dus eerst maar eens alle benodigdheden besteld.
TR-krukas pen 10(we gaan naar naaldlager)Het is nu al te laat, maar de volgende keer koop je beter de DMP krukas in plaats van de TR…
De TR staat erom bekend door te breken, voornamelijk op snelle setups, die van mij is zelfs in een standaard blok doorgebroken na ongeveer 6 maanden.
Over de DMP heb ik nog niks slechts gehoord, en die is zelf nog goedkoper dan de TR.Verder, leuk om weer eens iets te lezen 😉
15 augustus 2009 om 11:15 #437674FonS :
Ciao-Passie :
Dus eerst maar eens alle benodigdheden besteld.
TR-krukas pen 10(we gaan naar naaldlager)Het is nu al te laat, maar de volgende keer koop je beter de DMP krukas in plaats van de TR…
De TR staat erom bekend door te breken, voornamelijk op snelle setups, die van mij is zelfs in een standaard blok doorgebroken na ongeveer 6 maanden.
Over de DMP heb ik nog niks slechts gehoord, en die is zelf nog goedkoper dan de TR.Verder, leuk om weer eens iets te lezen 😉
Inderdaad jammer dat ik dit niet wist, maarja ik moet het er nu maar mee doen.:?
Ik rijdt gelukkig niet giga opgevoerd, maar toch wel iets sneller als standaard.(vanuit snor ogen gezien)
Hopen op het beste dan maar.
Zoals je later zal lezen ben ik nu wel heel overwogen aan het inrijden misschien dat dit ook de krukas een lang leven zal geven.16 augustus 2009 om 05:40 #436404En toen was het tijd om te testen.
Het blijft spannend de eerste keer weer starten….Maarja dat gebeurde even niet.
Geen vonk.
Na even nadenken en pielen bleek er gewoon een pluisje achter zijn gebleven tussen de cp’s.
Die had ik even schoon gepoetst om te verkomen dat er vettigheid in brand.
Daarna 1 duwtje en pruttelen heen.:)
Trots…
Na wat laatste checks dacht ik, “nu maar even wat rijden”.
De brommer had al even wat stationair gedraaid als eerste inloop daad.
Ik ging rijden met het idee het eerste rondje echt even rustig aan te doen.
Even laten inlopen, de eerste vuiltjes weg laten spoelen en olie weg rijden die vanwege montage ruim gebruikt was.
Tijdens de eerste km viel me al op dat het geluid iets veranderde.
2 km later ging er iets niet lekker, het leek net of de onsteking verliep.
Toen dacht ik “ja hoor toch mijn spie stuk”.:?
Bijna thuis wilde hij helemaal niet meer lopen alle fut was eruit.
Dus toch maar gaan steppen.
De volgende dag alles even nagelopen en er was niets te vinden???
Starten… geen punt, gewoon lopen.
In de straat wat rijden,…geen punt.
Probleem verdwenen dacht ik.:|
Daarna smiddag’s was het tijd om eens lekker te gaan inrijden.
Na 3 km in een keer mijn achterwiel stil, he………?
Starten gewoon lopen, stukje rijden,…….weer achterwiel blokkeren.
Dan maar naar huis steppen.
En denken he, hoe kan dat nou? 🙁
Thuis gekomen, starten en lopen, in vrijstand gassen geen punt.
Dan maar weer blokje eraf halen en alles nalopen.
Wat bleek gewoon een ordinare warm loper gehad.

Alles splinter nieuw en alles voorzichtig en toch dit.:boos

mooie streep door de cilinder.

Het zwart wat je ziet is gewoon olie, dus smering was in feite voldoende.Ik wilde een nieuwe cilinder en zuiger en niet een die al weer opgeknapt was dus maar weer een nieuwe geregeld.
Weer alles goed nabewerkt.
En als voorzorg de cp’s naar 0.4 voor lagere temparatuur.
10ml meer olie per liter.
Alle kappen eraf laten.
Nog wat grotere sproeier zodat starten zonder choke mogelijk is, wat een goeie indicatie is voor te rijk staan.
Eerste keer starten na de warmloper.Rijden dan maar weer.
Dan zit je toch niet echt lekker, maar na de eerste ritjes kwam het vertrouwen terug.
Hij loopt goed zonder nukken.8)
Om in te rijden ben ik heel Heemskerk door gecrost, elk straatje in en gas, remmen bochtje gas enz enz.
Niet te lullig maar wel met gezond verstand.:!
In ieder geval geen lange stukken volgas.
Dat gaat nog steeds goed, de temparatuur is nu veel lager als die eerste keer.
Blijkbaar helpen de maatregelen goed.
En loopt de cilinder gewoon soepel.
De eerste 60km staat er nu op en hij trekt lekker.
Vanaf vanmiddag gaan de kappen er weer op, het kan nu wel weer zonder de extra koeling.Wel valt me op dat dit blokje meer trilt, misschien wel de tr-krukas???
Dit kan wel eens de reden van zijn breken van deze krukassen.:(
Of misschien het gevolg van de warm loper, hoewel ik toen niet hard reed,25km.Als extra om de brommer wat mooier te laten lopen is ook het zeer open schuim uit het open filter gehaald.
Ik heb dit vervangen door filterschuim, van een scooter filter.
Als extra heb ik het metalen gaas filter nu ook weg gelaten.
Dit zat er voor de zekerheid altijd nog in.
Met gewoon goed filterschuim hoeft dat niet meer.
Daardoor trekt hij in het mdden gebied beter door, rijd soepeler.
En dit dempt iets meer het geluid. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.