Vespa-Ciao.NL
:: Van oud en verlaten naar bling Ciao.

Home Forums Perso’s Projecten Van oud en verlaten naar bling Ciao.

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 120)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ciao-Passie
    Topic starter

Zo maar weer eens een klein opdate’tje.
      Eerst lekker op vakantie geweest en dan nu weer het normale leven op pakken.8)
      En daar hoort ook weer wat rommelen bij met de Ciao.

Eerst maar het zadel.
      Zoals ik al zei in de vorige update was het chopper zadel helemaal niets.
      Eerst daar nog even een leuke anekdote daar over.

Want ik belde de internetchop over het retouneren van het zadel(moest volgens de site), en kreeg de beste man aan de telefoon en vertelde dat het zadel gewoon niks was en dat ik het terug wilde sturen.
      Geen probleem zei hij, maar ik moest even vertellen over welk zadel het ook al weer ging.
      Na wat denken zei de beste man, “oooh dat zadel gooi maar in de vuilnisbak dan stort ik dat geld wel terug”.
      Naah dat geloof je toch niet?=)
      Niet dat ik het erg vond want het scheelde mij weer verzend kosten, maar toch dit verwacht je niet.

Maar nu heb ik een ander nieuw zadel en die is een stuk beter.:thumb
      Beter als de oude maar ook beter als het chopperzadel.

Het is niet een bijzonder zadel maar wel wat dikker dan het orgineel, tevens staat er Gilera achter op wat toch weer een beetje aankleding geeft aan het geheel.
      Wat alleen nu weer jammer is dat de schuif met aangelaste moeren er nu niet meer in past.:'(
      Zodat je nu in het frame kan kijken van achter.
      De foto verduidelijkt het wel een beetje wat ik bedoel.

Tevens heb ik mijn teller wat opgeknapt.
      Er zaten wat krassen in het glas(kunstof) en die wilde ik eruit krijgen.
      Ik heb gewoon de stoute schoenen aangetrokken en nat schuurpapier gepakt 600 en geschuurt tot de krassen eruit waren.
      Daarna was het glasje natuurlijk dof.
      Toen heb ik glaspolisch gepakt en net zo lang gepoets tot het weer helder werd.8)
      En dat lukte.kijk maar;

Bijna als nieuw.(probeer het maar niet met je mobieltje want dat gaat niet dat heeft deze sukkel ook geprobeerd zonder succes):(

Ik heb overigens ook een race bougiekabel met dop er op gezet, en niet zonder resultaat.

Niet dat hij er harder van gaat maar hij starte daarna wel beter en er zat toch een nieuwe standaard bougiekabel met dop op.
      Dus hij vonkt er echt wat beter van, geinig toch?(y)

Ciao-Passie
      Topic starter

En jawel het is zover, de Ciao is uit elkaar om te worden gepoedercoat.
        Begin deze week ben ik bij een poedercoat bedrijf geweest om te informeren.
        Dit bedrijf staat in Haarlem en dus voor mij dichtbij.
        Tauber Oppervlakte techniek is de naam van het bedrijf en zij doen alles spuiten, coaten, stralen, verzinken.
        Dus genoeg mogelijkheden daar dus.:D
        Maar in mijn geval is het stralen en poeder coaten in de kleur + een clearcoat.
        Het gaat ongeveer 140 Euries kosten.

Ik ben heel benieuwd, ik ga daar terplekke trouwens een beslissing nemen aangaande de kleur want ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil.:'(

Maar eerst heb ik de Ciao “gesloopt” en wat gaat dat snel.
        Eerste kwartier;

Na een uur;

Volgende ochtend na een half uur;

En nog ongeveer een half uur;

Daar ligt het spul dan.:o
        Dit gaat naar de poedercoater.
        De rest spuit ik zelf met de spuitbus.

Het is gewoon lachen hoe weinig onderdelen er eigenlijk op zitten.
        Alles ligt gewoon op 1 tafel in de schuur.
        Hele spannende fase want hierna is de brommert voor de komende jaren klaar wat kleur betreft en daar moet ik het mee doen.
        Je laat dit niet zo snel nog een keer doen.

Tevens gaat er ook weer een bestelling de deur uit.
        Nieuwe kabels.
        Chromen kenteken plaat.
        Lager achterwiel.
        Nieuwe emblemen tank.
        En alles wat nog geen rvs schroeven zijn wordt nu ….rvs.8)

Nog even een leuke anekdote tot slot.

Een tijdje terug kreeg in eens last van een irritante trilling(rammel).
        Na er een tijdje mijn hoofd over gebroken te hebben wat dat toch zou zijn bleek dat er een ring steek sleutel 14 in de tank lag.
        En wat bleek?
        Het was mijn eigen sleutel, hoe in hemels naam komt zoiets in je tank terecht???
        Maar waarschijnlijk heeft een vriendje van mijn zoontje (of mijn zoontje) die er in gekiept toen ik een keer bezig was met die 2 erbij.:boos

Maar goed nu het nu.
        Toen ik het frame helemaal los had rammelde ik er mee om de laatste druppels benzine eruit te krijgen.
        En wat hoor ik?:|
        Een rammel, niet zo hard maar toch.
        Wat is dat nu weer dacht ik.
        Wat denk je wat er in zat, een deel van de orginele tankdop plus peilstok.

Het is gewoon elke keer een verrassing wat er nu weer uit die tank komt zetten.
        Maar goed volgende week gaat het frame weg en dan duurt het wel een week of 2, 3 want zo werken zij bij dit bedrijf.
        2 tot drie weken werk voorraad.

Ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden….;)

N!CKs

idd, ik ook.
          bij mijn broertje lag er eerst ook precies hetzelfde in. ok dat stuk van de tank dop.
          ben zeer benieuwd welke kleur je nou pakt.
          wacht op de foto’s over 2/3 weken:D

heuvel85
          Bijdrager

leuk project kerol!

hansieb
            Moderator

Denk maar ff goed na welke kleuren je wil als je daar bent ga je toch alleen maar twijfelen.

Doe gewoon een lekker ruig kleurtje 🙂 zal zekers wel mooi worden dan en je stuur vind ik ook niet echt kewl gewoon een lekker laag stuurtje

Misschien nog opties om een stang er tussen te lassen , rijd direct ook weer stuk stabieler! en overal nog boutjes in draaien en afplakken omdat de coat er anders tussen gaat zitten

Ciao-Passie
              Topic starter

Zo nu het frame weg is, is het nu ook de tijd om wat andere punten aan te pakken.
                Eerst heb ik de onsteking aangepakt.:@
                Er moesten nodig nieuwe contactpunten op en ook maar een keer een nieuwe condensator.
                Ik moet wel zeggen dat de condensator nog wel goed was.
                Dat kun je namelijk meten of eigenlijk als je hem niet door kan meten dan is hij nog goed.
                Maarja nu ben ik toch bezig en hij is toch al heel oud dus de nieuwe erin.
                De contactpunten waren echt in gebrand dus dat was duidelijk nodig.

Tevens heb ik echte aardleidingen gelegd.
                Dus vanaf de onsteking spoel loopt nu een draad direct naar de bobine massa.
                En de plus draad is vernieuwd.
                Die was dun en verouderd.
                Nu zit er een mooie wat dikkere draad tussen.
                Met dat vonken moet het nu wel goed komen.8)

De kabelboom is weer vers, allemaal nieuwe draden en opnieuw in de krimpkous gezet.
                Dit waren allemaal leuke en dankbare klusjes omdat het er echt door verbeterd.
                Ook JMPB heeft weer een bestelling ontvangen.

Nieuwe tank emblemen, Nieuwe kabels, benzinedop, motorbouten(die lange), verstelschroeven(voor de kabels), achterwiel lager+plaat, chromen kentekenhouder.
                En ik heb in de plaatselijke gereedschapswinkel diverse rvs bouten, moeren en ringen gehaald.
                Ik ben er dus aardig klaar voor om mijn brommertje weer in elkaar te zetten.:lol
                Maar goed het frame is nu bij de poedercoater en ik ben benieuwd hoe hij wordt.

De kleur wordt niet al te heftig maar ik denk dat het wel mooi wordt.:con
                Hij wordt gestraalt er komt een ondercoatlaag op en een kleur.
                Dat moet dus weer jaren meegaan.

Tevens ga ik als het frame terug is eerst nog een ander probleem aanpakken.
                Dat is namelijk de roest in de tank, zeer lastig en hardnekkig.:boos
                Maar ik heb de oplossing(denk ik)

Eesrt ben ik met fijn split(grind) bezig geweest.
                Een paar handtjes ervan in de tank alles dicht houden en schudden maar.
                Ontzettend irritant werk maar het helpt wel.
                Na deze behandeling kwamen er gewoon wolken roest uit.
                Maar dat was nog niet genoeg want echt weg is de roest nog niet.

Daar heb ik nu het volgende op gevonden HG roest oplosser.
                Eigenlijk gewoon een zuur waarmee je de roest, je raad het al, oplost.
                Ook vormt er zich daardoor een laagje wat weer wat beschermend is.

Er bestaat ook spul waarmee je de tank een epoxy laag geeft die benzine bestendig is.(Tankcure)
                Maar dat is best wel duur dus daar heb ik maar vanaf gezien.
                Al met al nog werk zat dus, de bedoeling is dat de snor nog jaren mee kan en dat zou zo moeten lukken.
                :bier

Ciao-Passie
                Topic starter

Yes, het is zo ver.:D
                  Het frame is terug en ziet er weer prachtig uit.
                  De kleur is een ral 5010 (blauw dus).
                  Op de foto’s ziet het er puur blauw uit maar het is iets paarsachtig.
                  Maar dat laat de camera niet zien.:?

Nou, mooi weer of niet?=)
                  Dat poedercoaten is wel een uitvinding hoor.
                  Niet duur 110ex (ook betaald ssssstt).
                  Ziet er mooi uit en is ten opzichte van spuitbus verf loeisterk en ook een normale lak is niet zo taai.

Eerst heb ik nu de tank gezuurt met de HG ontroester.
                  En dat is inderdaad mooi spul want er kwam weer heel wat zooi uit de tank.:kots
                  Bruine troep, schilfers en wat ik kan zien is het weer aardig schoon.
                  Nu niet meer laten staan met een lege tank anders gaat het toch weer roesten.
                  Tijdens de assemblage van de brommer heb ik er wat motorolie en wat benzine in gedaan als roest preventie.

Als tweede stap is het nieuwe chromen spatbord er op gegaan.
                  In principe ging dat probleemloos maar wat een grote onzin gaten zitten er in.
                  De montage gaten zijn zo’n 14mgroot denk ik(niet gemeten).:no
                  Maar mooie grote rvs ringen vangen dit wel op.

Het resultaat mag er zijn de combinatie blauw met chroom werkt goed.
                  Verder moesten er nog 2 gaten in het spatbord geboord worden voor de nieuwe chromen kenteken plaathouder.
                  Bij gebrek aan een rvs geslepen boor heb ik die geboord met een normale boor.
                  Ongelovelijk dat pakweg 0.5 mm rvs dan al bijna onbegonnen werk is om te boren.
                  Op twee gaatjes is de boor gewoon op, verbrand ondanks vet en met pauzen boren.

Daarna is de middenbok er weer onder geplaatst.
                  Daar is weer een nieuwe as in gegaan dus hij zoeft weer heen en weer.

Ook de voorvork is weer zo goed als gemonteerd + de nieuwe rem kabels en decompressie kabel.
                  De nieuwe kabelboom met aparte aardpunten zit er ook op en viel aardig op zijn plek.

Gelukkig paste het blokje er weer mooi onder zonder schade aan te richten.
                  Het plaatsen er van is gewoon een kwestie van rustig passen en goed kijken.
                  Dan valt hij zomaar ineens zonder moeite op zijn plaats.
                  Bij het monteren van de koppeling heb ik deze keer een zuiger stopper gebruikt en ook al moet je hier voorzichtig mee zijn is het toch wel een handige tool.

En dit is het resultaat na vandaag.:thumb
                  Dankzij het slechte weer was het een beetje onhandig foto’s maken, maar goed hij staat erop.
                  Zondag weer verder, hoop ik.

Ik kan bijna niet wachten.:|

N!CKs

framepje is zeer mooi.
                    spr vette lak, zal zkr vet staan als hij dadeljk in elkaar staat.
                    blijve de velge gewoon grijs??
                    zal we lvetjes staan. of witte velgen.
                    chrome spatborden staat hem zeer goed. deze kleur blauw staat heel mooi met al da chrome.

Bartjee
                    Donateur

Ziet er mooi uit hoor:) Wat voor een look krijgt dit ding? Gewoon weer standaard of meer a la racer? En welke kleur worden de velgen?

hansieb
                      Moderator

Mooi maar dat chromen achterspatbord en dat grijze achterspatbord dat is niet zo mooi.

Trouwens je bougiekabel ff inkorten man 🙂 gewoon de schaar erin zetten hij is nu veel te lang.

Ciao-Passie
                        Topic starter

De wielen komen later aan de beurt die worden antraciet metaliek.
                          En helaas is een chromen voorspatbord niet te doen omdat deze ook zwaar aangepast moest worden om in de EBR te passen.

LeMoN
                          Bijdrager

Weet je wat je eventueel kan doen? Er is op het internet een puch winkel waar je het Aero Voorspatbordje in het chroom kan kopen voor 10 euro, dat aero spatbord staat ook op jmpb bij puch onderdelen, alleen dan in het zwart. Dat spatbordje staat opzich wel netjes bij een EBR! en beter dan zo’n grijs spatbord voor en chroom achter :P!

het ziet er allemaal netjes uit! En die velgen zal ook wel netjes worden!

ja-general
                            Bijdrager

ik vind t opzich wel een mooi ciaotje aleen vind ik dat hoge stuur niet staan op een ebr:no

verder toppie:thumb

kapot
                              Bijdrager

Mooie ciao, die gaten in het spatbord zijn inderdaad veel en veel te groot. Ik heb bij mij ook meteen alle bouten zover mogelijk vervangen voor rvs. Je hebt een mooi vorkje daar, alleen idd jammer van dat grijze spatbord.

Je poetst je trouwens wel gek aan dat chroom, en bij mij is het ook zo dat het chromen voorspatbord, krom is :S en ik krijg het niet recht :boos

Ciao-Passie
                                Topic starter

Even weer een update over de voortgang over de montage van de ciao.
                                  Je zou nu wel verwachten dat er foto’s komen met een volledige afgemonteerde Ciao.
                                  Maar helaas het mocht niet zo zijn.:?

Natuurlijk is hij wel al helemaal klaar geweest en ging ik begin week vol vertrouwen achter de snor staan en dacht “1 duwtje en lopen”.
                                  Maar helaas het mocht niet zo zijn.
                                  Al gauw besefte ik dat er geen vonk was.
                                  “geen vonk, waarom niet”, alles is nieuw, contactpunten, condensator, plusdraad, bougiekabel en de bougie is ook nog lang niet versleten.

Dus na wat expierimenteren zonder succes, het blok er maar weer af gehaald.
                                  Wat kan het zijn?

Na wat meten, denken en kijken kwam ik tot de conclusie dat de stekker van de nieuwe plusdraad niet geisoleerd was en contact maakte met massa.
                                  Stom, maar kan gebeuren dacht ik.:'(

Dus dit verholpen en blokje er weer onder.(2de keer)
                                  Duwen dan maar, resultaat 0, geen vonk.(AAAAHHHH):boos

Stoppen en de volgende dag verder.
                                  Toen de bobine eraf en naar de brommer boer.
                                  Zij kwamen tot de conclusie dat die nog goed was en konden mij niet verder helpen.(zeker niet zonder zelf te kijken)
                                  Weer het blok eraf gehaald en kijken nog eens meten.
                                  Wat gerommeld met draden en spoelen en blok er weer op.(3de keer)
                                  Je raad het wel geen vonk.(moedeloos wordt je er van):(
                                  1 Voordeel ik weet nu wel hoe je het blokje er zonder moeite op en eraf draait zonder schade aan te richten aan de coating.

Toen kwam mijn vader op het idee de bobine te testen met wat 6 volt batterijen.:|
                                  Dus gewoon even een plus en min draad tegen de batterijen aantikken en meteen weer los.
                                  En verrek een vonk.:lol
                                  Dus bobine, bougie en kabel waren nog goed.

Weer het blok eraf.
                                  Dan alles maar weer eraf condensator, contactpunten, spoelen en alles apart bekijken en meten(voor zover meten mogelijk is.
                                  En daar kwam het eureka moment.:!
                                  Ik was op het forum ook wat aan het lezen geweest bij cp problemen.
                                  En ik had gelezen dat iemand nieuwe punten weer gewisseld had voor zijn oude omdat er geen stroom doorheen liep.

Toen kwam de ervaring van vroeger weer in mij op.
                                  Bij het door meten van de losse genomen c.p’s zag ik dat zij in gesloten toestand geen goede 0 waarde gaven. (dus weerstand gaven en dat hoort niet):no

De oplossing, Ik nam wat 600 schuur papier en haalde die tussen de gesloten punten door.
                                  Zodat de vlakken weer mooi schoon waren(kan je nagaan nieuwe punten en nu al aangeslagen)
                                  En jahoor weerstand 0.
                                  Toen voelde ik de trilling, dit was het probleem geweest.8)

Dus blok er weer op.(4de keer)
                                  Eerst weer even droog duwen zodat de bougie zichtbaar is en …. prachtige vonk.
                                  En met bougie op de plek 1 kort duwtje ……lopen.HEHE
                                  Allemachtig wat ben je dan gelukkig.:bier

Maar ik ben er nog niet helemaal want de koplamp brandt niet en hij loopt nog niet helemaal goed.
                                  Als het ook moeilijk moet gaan dan gaat het ook echt moeilijk.
                                  Aan de onsteking legt het in ieder geval niet, die is nu wel goed. pffff

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 120)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.