- Dit onderwerp bevat 119 reacties, 39 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 6 maanden geleden door hansieb.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 juni 2007 om 19:46 #448107
Ik heb laatst nog een fijn leer moment gehad die ik jullie niet wil onthouden.:!
Ik kan mij voorstellen dat hier vaker tegen aangelopen wordt.
Wat bedoel ik?
Niet stationair willen lopen.
Je komt aanrijden hij blijft even lopen en dan bleuu uit.
Ook koud starten gaat opzich wel goed maar het duurt gewoon te lang voor hij echt blijft lopen.
Je hebt bijna geen stel mogenlijkheid meer met je stationair schroefje, daarmee bereik je alleen maar of een veel te snel toerental of meteen uit.Ik ging natuurlijk denken hoe kan dat nu?:con
De carburateur was toch goed schoon!Ik kwam op 3 dingen.
1)contactpunten te krap
2)Koppelings veertjes lossen niet goed.
3)toch nog vuil in de carb.Nou daar ga je dan proberen en leren.
Allereerst contactpunten maar eens gecheckt.
Deze stonden .35mm niet echt verkeert maar mijn nazoekwerk had me geleert dat . 45 beter is.
Start beter, dus ik dacht dat loopt ook vast wel beter.
Ook maar even een nieuw bougie kabeltje en dop gehaalt wie weet het is tenslotte al oud.

Wat bleek?
Inderdaad hij starte wel sneller en ja hij liep weer wat mooier, ‘het lijkt wel goe …..’ bleu uit.
Wel verbeterd maar 1 min stationair was echt teveel gevraagt.:?Tja die koppelings veertjes dan.
Het was wel zo dat met het statonair draaien hij altijd maar die koppeling bleef meenemen.
Niet zwaar maar wel zo dat het achterwiel steeds wilde draaien.
Daar zou ik ook van stikken.
Mijn gedachte daarover was toch al dat de koppeling wel wat later mocht oppakken.
Dat trekt toch wat beter op.
Dus nieuwe koppelings veertjes gehaalt en dan meteen maar pollinie veertjes zwart.
Niet te strak maar toch.
En ik moet zeggen dat loopt perfect ondanks het standaard blokje.
Je kan zelfs een beetje gassen zonder dat hij meteen onder je kont vandaan schiet.
Nou dacht ik dat is’em hoor nu blijft hij goed lopen.;)Nou’ dat maakte dus geen jota uit, hij bleef echt geen minuut stationair lopen.:boos
Dan toch maar weer de carb nakijken (dat was al 3 gebeurd ondertussen)
Maar deze keer ging het iets anders.
Toen de carb er af kwam bleef dat nylon busje op het blok zitten waar hij op afdicht.
En na het gebruikelijke schoonmaak werk viel mij dus ineens dat hele kleine gaatje op dat dus normaal een beetje verstopt zit achter dat bewuste busje.
En dat is dus de stationeer “spoeier, gaatje, dingetje”.
En je raad het al dicht, verstopt als een kurk in de fles.
Zoals jullie weten was deze carb flink dicht gaan zitten met opgedroogde olie en benzine resten.
Zo ook in dat kanaaltje wat toch echt nodig is om benzine te verkrijgen tijdens het stationair draaien.
Met een haar van een staal borstel was dit vrij te krijgen.
Toen met een stukje plastic zak de 2 hoofd spoeiers dicht gehouden en van onderen de hoge druk er opgezet.Je begrijpt mijn volle verwachting toen alles weer in elkaar zat en ik de brommer weer ging starten.
Ik kan je vertellen, als nieuw.:whistle
Zo goed had hij al die tijd nog niet gelopen.
Hij start weer sneller, hij loopt probleemloos wel 5 min stationair, en hij pikt veel mooier op.Wat leer je hier nu van?
Ten eerste dit overkomt je niet nog een keer.
Maar ook werk altijd staps gewijs steeds wat verbeteren proberen, weer verbeteren, weer proberen.
Vooral goed er over nadenken Uiteindelijk komt het antwoord wel.:nerdJaja genoeg, ti’s gewoon harstikke leuk, lekker Kl…ien met brommers(y)
15 juni 2007 om 21:14 #448110Het is leuk, problemen (zelf) oplossen:)
Misschien een handige tip voor mensen die het over het hoofd zien.
15 juni 2007 om 23:09 #448112zegt m’n opa ook altijd, altijd zelf proberen :p. soms wordt ik er knettergek van maarja wat jij zegt, met wat nadenk werkt komt het antwoord wel :).
wel goed nieuws dat je blokje weer wat beter loopt. begint echt steeds beter te worden met em :D.
15 juni 2007 om 23:37 #448113Mensen die zelf shit oplossen zijn goed.
Daar leer je ook het meest van , stukje zelfbeheersing en wat nuchter denken kom je het verst mee !
16 juni 2007 om 11:07 #448119Helemaal gelijk in.
Mijn brommert liep ook voor geen meter. Bovendien startte hij zeer slecht.
Met een beetje onderhoud liep hij weer prima stationair en startte weer goed, maar nu ligt hij toch uit elkaar voor de nieuwe setup enz.
18 juni 2007 om 21:49 #448220Er is weer wat aan de bling factor gewerkt van mijn Ciaotje.
Bij toeval vond ik in mijn schuurtje nog een spuitbus waar je lichtunits mee donker kan maken.
Ik had hem al lang maar er zat nog leven in dus ik dacht waarom niet!:)Eerst heb ik het geprobeerd op de oude koplamp en op de oude reflector.
En toen herinderde ik me een goede tip van deze site, eerst de spuitbus wat op warmen voor te gaan spuiten.
Dat werkte goed, aangezien de spuitbus wat oud was kreeg ik toch nog een goede nevel.
zie hier het resultaat

De oude exemplaren laten goed zien wat een verschil dat maakt.
Mochten er anderen zijn die dit ook willen doen, wees niet bang als het de eerste keer niet lukt want met thinner kun je het er zo weer af halen.:relax
Het kunstof van lampen kan tegen thinner, de verf niet.Dit is het resultaat op de brommer.

Vooral de koplamp ziet er heel anders uit.
Nu is het wel de bedoeling dat nadat de brommer een andere kleur heeft gekregen de koplamp ook een andere kleur krijgt maar wat ik daarmee ga doen weet ik nog niet.
In ieder geval wordt de look dan iets minder duister.Verder heb ik ook wat anders bedacht.
Velen hebben al woorden vuil gemaakt aan brandstof en wat goed is of onzin.
Persoonlijk heb ik goede ervaring met zelf mengen en met Ultima BP, V.Power Shell.
Waarom?
Ik ben een tijdje in bezit geweest van een 23cc benzine 1/6 radiografische auto.
Die reed op door mij gemengde ultima en Motorex full syntheet.
Het grote voordeel hiervan was dat de verbrandings kamer mooi schoon blijft.Aangezien mijn Ciaotje praktisch standaard is stelt deze niet zulke hoge eisen dus meng ik nu V-Power.
Dit is namelijk euro 95 (in Nederland), ultima is 98.
En weer met de Motorex full syntheet, dit is een zeer goed olie merk van switserse makelij.
Type olie is Racing Power 2t fully synthetic [race quality]
Mijn eerste ervaring met het rijden hierop is, het ruikt lekker(ook leuk), maar hij gaat toch een klein tikje harder.
En in top misschien 2km, maar wat belangrijker is hij zit nu makkelijker op die duizeling wekkende snelheid van 41 km p/u.
Ik was zelf aangenaam verast omdat ik dit eigenlijk alleen maar gedaan had omdat ik wil dat hij goed schoon blijft van binnen.:)Dit is mijn meng set.

De 60ml spuit komt bij de apotheek vandaan, 1.50 euro, en is ideaal om mengsmering te maken.
Je kan er heel nauwkeurig mee afpassen.(1/50 dus 20ml per liter)
Verder is de 3 liter kan ook ideaal want daar kan ik ook naar behoefte een bepaalde hoeveelheid benzine in afmeten.
Best aan te raden dus als je tenminste het beste wil.
19 juni 2007 om 07:49 #448227Wat betaal jij voor die superolie trouwens per liter?
Goh, heb je een Marder gehad, die blokjes zijn geweldig, met een beetje tegenstribbelen lopen die ook op olijfolie vermengd met een klein beetje benzine:D
Heb jij altijd met dat “potuitlaatje” gereden, of heb je ook een expansie gehad. Zoja is een expansie echt aan te raden of trekt dan je marder amper meer op (vermogensverlies op lage toerentallen)
Je koplamp vind ik niet zo mooi, gewoon omdat ik die Mix lamp zonder verf zo heerlijk vind schitteren 😀
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno19 juni 2007 om 11:45 #448231ArvidW :
Wat betaal jij voor die superolie trouwens per liter?Goh, heb je een Marder gehad, die blokjes zijn geweldig, met een beetje tegenstribbelen lopen die ook op olijfolie vermengd met een klein beetje benzine:D
Heb jij altijd met dat “potuitlaatje” gereden, of heb je ook een expansie gehad. Zoja is een expansie echt aan te raden of trekt dan je marder amper meer op (vermogensverlies op lage toerentallen)
Je koplamp vind ik niet zo mooi, gewoon omdat ik die Mix lamp zonder verf zo heerlijk vind schitteren 😀
De prijs van de olie is 15.90 niet echt de goedkoopste.
Maar wel echte race kwaliteit en dan heb ik het er wel voor over.
Mede omdat het echt heel goede olie is die de boel goed smeert en schoon houdt.:rulesJa ik heb een marder gehad, alleen niet de echte.
Ik heb een Carson Attack gehad praktisch dezelfde auto.
Wel met enkele hopups zoals een 27cc pitstop cilinder.
Maar die hobby was me wat te kostbaar en tijdrovend dus daar ben ik me gestopt.(het was wel leuk)De koplamp weet ik ook nog niet, in het echt ziet het er wel aardig uit.
Maar het lamp huis zou eigenlijk wat lichter van kleur moeten zijn.
Zoals ik al schreef je haalt het met thinner er zo weer vanaf.22 juni 2007 om 21:23 #448367Hehe, ziet er allemaal heel netjes uit.
Maar ik heb nu ook wat bij geleerd, ik heb namelijk het zelfde probleem met het stationair lopen, dus ik zal dat allemaal ook is na gaan kijken 😀
22 juni 2007 om 22:43 #448371Schitterend mooi verhaal, ik vind het heel fijn om te zien en te lezen dat je volledig begrijpt hoe het allemaal werkt. Beetje jammer dat je 3 maal de Carb moest verwijderen om er achter te komen dat het stationair kanaaltje verstopt was. Maar het feit dat je het deelt met ons is voor velen op de site ook nog leerzaam.
Dit word een TOPPER Ciao.
TICKLING BARN23 juni 2007 om 09:39 #448377Ziet er goed uit die olie. Ik dacht dat je voor een ciao 1/35 moest mengen, maar dat zal wel alleen met inrijden zijn. Ik wilde me sowieso al niet wagen aan de mengsmering die je kunt krijgen bij het benzine station. Ik heb al olie staan, Castrol TTS uit mijn hoofd. Die 3 liter kan ziet er handig uit, moet ik ook maar eens aanschaffen samen met die doctors spuit. Hoeveel liter gaat er in het tankje van de ciao?
23 juni 2007 om 11:17 #448378kapot :
Ziet er goed uit die olie. Ik dacht dat je voor een ciao 1/35 moest mengen, maar dat zal wel alleen met inrijden zijn. Ik wilde me sowieso al niet wagen aan de mengsmering die je kunt krijgen bij het benzine station. Ik heb al olie staan, Castrol TTS uit mijn hoofd. Die 3 liter kan ziet er handig uit, moet ik ook maar eens aanschaffen samen met die doctors spuit. Hoeveel liter gaat er in het tankje van de ciao?Er zit vanaf helemaal leeg tot net in de vulopening iets meer als 2.5l in de tank.
Nu geld in principe voor elk 2takt brommer motortje wel dat je 1:50 (1liter op 50 liter) kan smeren.
Zeker met een goede olie is dat gewoon genoeg.
Iets meer smeren (b.v 1:40) kan geen kwaad.
Maar je zal zien dat deze olie als teveel vaak door de uitlaat naar buiten komt.
De meest ideale situatie is dat de olie eerst smeert en dan vrijwel helemaal verbrandt.Wat bereik je wel met extra smeren?:!
Natuurlijk smeer je de cilinderwand extra en je koelt wat meer.
Dus vastlopen doet hij dan zeker niet.
Zeker bij extreem hoge toerentalen is dat wel enigzins nodig.Er zijn ook nadelen, al die extra olie zorgt ook voor een minder goede verbranding.(olie houdt verbranding tegen):(
Dus minder hoge topsnelheid en minder trekkracht (koppel)
Ook zal je systeem wat meer vervuilen al die olie moet toch ergens heen, deze komt naar buiten en zal ook neer slaan in je uitlaat en daar vastbranden.:kotsDus extra smeren kan maar wees niet te gul met je olie.
En rij je met een niet al te extreme setup laat het dan bij 1/45 b.v dan smeer je echt wel genoeg.
Als je zelf mengt dan moet je precies zijn en niet zomaar een scheutje extra doen.
Op die manier weet je exact hoeveel je smeert en ben je het meest economisch bezig.
Ook zal je dan altijd dezelfde brandstof in je brommer hebben.(zelfde smering en verbranding)
En zal je een mooi schoon systeem houden.25 juni 2007 om 21:38 #448443Aangezien mijn perso “van oud verlaten naar bling Ciao ” heet moet ik die titel wel eer aan doen.
Steeds ben ik bezig met kleine verbeteringen die er voor zorgen dat hij mooier wordt en beter.
Maar nu ben ik bezig met een echt bling project op de ciao.8)Toen ik hem op de site van jmpb zag stan moest ik hem hebben, en vervolgens kreeg ik hem van het vrouwtje.(lief) (a)
Het gaat om een EBR voorvork.
Ik weet het, de meningen zijn hier over verdeelt en ik moet zeggen ik deel die meningen.
Waarom?Opzich is ie’ harstikke leuk, het glimpt, veert beter, en staat stoerder.
Maar inderdaad de kwaliteit is niet helemaal je dat.Maar goed de prijs is ook niet echt heel hoog, alleen past de prijs van de puch EBR beter bij dit produkt.(ik snap overigens het prijsverschil niet echt)
Goed het is nu eenmaal mijn project geworden en met de juiste aandacht en gezond verstand denk ik dat het wel een heel leuk bling object gaat worden.
Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Volgens JMPB past de vork zonder meer op een Ciao.
Dit is gewoon niet waar.:oOm te beginnen past de pen, die in de rem ankerplaat valt gewoon niet.
Als je het wiel in de gleuven zet dan kan je niet vergenoeg omhoog omdat de afstand pen, gleuf ankerplaat te kort is.
Dus ik heb de gleuf dieper gemaakt en de pen wat vlakker.
Daardoor zakt het wiel wel ver genoeg en is dat probleem opgelost(leve de dremel):DVolgende probleem de remsleutel kan geen slag meer maken.

zie ook de foto voor deze, daar zit een vlakke rem sleutel op die wel in het midden van de ruimte loopt maar ook niet genoeg ruimte heeft om de slag te maken.
Mijn oplossing is een nieuwe remsleutel maken iets langer en onder een andere hoek.

Nu kan hij de slag wel maken en heeft nog over, het blijft overigens nog wat krap maar het kan er zeker mee door.
Toen was het spatbord aan de beurt.
Ik wil gewoon de orginele erop dus, passen die handel.
Gevolg, je raad het al.
De schroefjes zitten veel te laag.
Ik had liever moertjes gezien waar je dan nog een boutje in moet draaien, maar goed.En daar gaan we weer aanpassen die hap.

Eerst heb ik 2 verlengingen gemaakt zodat het spatbord dan mooi over het wiel zou vallen.
1.5mm dik dus aardig stevig en goed te bewerken.(verzinkt staal)
Vervolgens heb ik de orginele beugel los gehaald van het spatbord.
Om roest te verwijderen en ook is het de bedoeling dat de beugel volledig door gelast gaat worden.
Alle gaten van de popnagels en oude bevestiging gaan dicht.
De bedoeling hiervan is dat het een mooi stevig geheel gaat worden wat dan ook als veerpootbrug gaat dienen.
Natuurlijk kan het dan ook strak worden afgewerkt zodat het net echt lijkt.:@
Zo is de boel vandaag afgeleverd bij een kennis.
Deze man Kan lassen(echt lassen) dus als hij het niet mooi krijgt dan kan het ook echt niet.De koplamp beugel is als het goed is ook al voor mekaar.
Een beetje boren en veilen zou genoeg moeten zijn.

Op de foto kan je zien dat ik 2 gaten heb geboort en vervolgens de punt eraf gehaalt heb.
Naar mijn mening moet dit gewoon gaan zo.
Alle bouten van de vork zijn nu trouwens ook al rvs(we gaan voor goed)
Trouwens, ik de beugel natuurlijk helemaal schoon gemaakt in de zink spray gezet en in de lakEn dit is dan ook de status van dit project.
Als dit spatbord klaar is dan gaan ik de vork dat werkelijk in de Ciao(proberen) te plaatsen.Ik ben benieuwt wat er dan weer niet past.:'(
25 juni 2007 om 21:41 #448444Mooi gedaan, nog nooit van het probleem met de remanker hevel gehoord eigenlijk..
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel25 juni 2007 om 21:43 #448445mooi gedaan;)
word wel een gaafe vespa
ben je er ook op de vespa meeting in groningen??
zou um wel ff in het echt willen bekijken;) -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.