Vespa-Ciao.NL
:: valt uit op top ?

Home Forums Techniek Problemen oplossen valt uit op top ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ralph
    Topic starter

heej mensen ik heb een probleem met me vespa as ik op top rij dan houd hij er ff mee op dan valt hij uit wat kan dit probleem zijn ? te grote sproeier? slegte bougie? eerst was et probleem dat de powerfilter los zat maar dat was deze keer dus niet

mvg ralph

Bert
      Bijdrager

Kan verschillende oorzaken hebben. Maar het zal vooral ontsteking wezen. Ik neem aan dat je niet te arm staat en steeds een warmloper hebt. Want dan valt hij langzaam uit omdat hij steeds stroever begint te lopen.

Als hij opeens uitvalt. Dan zou je bobine gescheurd kunnen wezen. En daar krijgt zo’n kreng dan last van als de bobine warm staat (langere tijd hoge toeren(frequentie)). Ik zou eerst een andere bobine proberen voor dat je iets anders doet.

diac
        Bijdrager

wat voor sproeier heb je erin zitten?
          het zou een 68 moeten zijn.
          mij klinkt jou verhaal toch gewoon als een warmloper..:con

ralph
          Topic starter

eej ik heb 70 sproeier erin maar hoe kan hij dan zijn warm gelope steeds as ik em starte liet ik hem 3-4 minute warmlope

mvg ralph as hij is warm gelope wat kan i kdan et beste doen niewe zuiger of zuigerveren of alles niew ( cilinder zuiger zuiger vere )

Jongen toch,probeer eens zonder fouten te tekenen;leest echt k..t.

Bert
            Bijdrager

Met een 70 sproeier er in loopt hij absoluut niet warm. Dat kan gewoon niet.

Als je hem dan ook nog eens stationair laat pruttelen gedurende langere tijd met zo een overmaat dan vraag je om kool aanslag op je bougie en uitlaatpoort etc etc.

Echt stop er desnoods geen 56 maar een 60 in. Daar gaat hij al een stuk beter op draaien.

En wel 1:40 smeren he.

Rijk afstellen is geen vervanger voor meer olie. Want te rijk afstellen beperkt je vermogen behoorlijk en dat wilt niemand!

diac
              Bijdrager

zeker kan die warmlopen..
                als je gedurende lange tijd op top rijd kan die ook warmlopen met een te grote sproeier, dat vind ik een beetje onzin.
                gewoon 1:45 – 50 mengen.
                en 60 sproeier is wel een beetje erg weinig, dat gebruik je niet eens op een ongetuned blokje..
                duw er maar een 66 of 68 in, even uitproberen.. suc6:thumb

Herr Flick
                Sleutelbeheerder

@Bert, je raad de laatste tijd wel veel mensen een 60 sproeiertje aan.

als ik zijn setup zie denk ik toch aan een 66.

lijkt me sterk dat hij door een 70sproeier, wat wel wat te rijk is gaat warmlopen.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                  Gele Racefrikandel

Bert
                  Bijdrager

@ Diac Een te rijk afgestelde brommer loopt niet warm. Die loopt dicht. De aanslag bouwt zo snel een torrentje tussen bougie punten dat je ontsteking er de brui aan geeft.

Ik heb die ervaring met iemand die een Super Bravo had en perse met een 66 sproeier moest rond rijden want dat was beter. Elke 2 maanden een nieuwe bougie. Toen hij uiteindelijk toch een 56 sproeier had gestoken waren al zijn problemen verholpen.

p.s. Die super bravo reed met praktisch het zelfde blokje als ik. Alleen was zijn uitlaat wat minder qua doorlaat.

@ Herr Flick. Ik raad mensen aan wat mij het beste lijkt op basis van jaren lange ervaring en zelf experimenteren. Ik vind het geen goed idee om standaard alles te rijk af te stellen zodat men uitlaten vol koolt wat niet nodig is en maar 80% van hun toerental effectief kunnen gebruiken.

Als je hard wil dan moet je op de grens zitten van te arm. En niet iets ruim te rijk afstellen.

Overigens is mijn oude Ciao gelokaliseerd en heb ik hem binnen kort terug. Dan zal ik inclusief foto’s (leve de moderne tijd!) uit de doeken doen waarom die van mij wel 10.000 toeren loopt zonder problemen.

hansieb
                    Moderator

60 is super klein , zelfs ik rijd al met een 62 op standaard inlaat.

Geveilde inlaatjes hebben altijd sproeier 66 of hoger , 60 zou dan veel te arm zijn.

Kool in je uitlaat komt meestal ook door gewoon brakke olie, die vieze mengsmering troep zit je uitlaatpoort natuurlijk zo van dicht 🙂

diac
                      Bijdrager

ik geef hansieb hier het recht om gelijk te hebben:lol

Bert
                        Bijdrager

@ hansieb. Er van uitgaand dat je goede 2 takt olie gebruikt zou deze goed moeten verbranden mits je blokje de juiste temperaturen haalt. Dit kan alleen als hij warm genoeg wordt. En dus niet te rijk staat.

Een 13/13 carburateur heeft een lastig probleem dat er bij ongetunde blokjes zo weinig onderdruk in wordt gecreeerd dat je dat moet compenseren met een groter dan normaal te verwachten sproeier. Da’s een oud en bekend feit.

Maar dat neemt niet weg dat als zo’n 13/13 dan eindelijk wel flinke teugen kan nemen je z’n sproeier ook kleiner moet maken omdat hij met die grote teugen wel fatsoenelijk onderdruk creert. Dat was ook een bekend gegeven vroeger.

hansieb
                          Moderator

Klopt natuurlijk wel mijn inlaat is op dit moment 10mm ofzo … vierkant door een rondje douwen.

Maar je verhaal over dat sproeier 60 in een geveild blok met 43 dr cilinder met 13-13 carb malossi filter en een circuit/handmade moet klopt niet.

Vriend van me had een 42 alu 13mm inlaat met een std krukje daar zat een sproeier 68 in , kleiner liep die ruk groter liep die ook ruk.

Als ik straks met mijn geveilde carters en 43 dr ga sjesen met sproeier 60 dan gaat die het echt niet lang uithouden.

Vespa’s weet je nou eenmaal geveilde inlaat + 43mm + andere uitlaat = sproeier 66 of hoger

ralph
                            Topic starter

eej mensen dus ik kan het beste 66 sproeier erin doen en nieuwe bougie erin doen ? ik heb nou al getest met 68 sproeier en het reed al beter op top dan met de 70 sproeier dus =) bedankt voor jullie wijsheid alvast 🙂
                              en ik heb ook mijn uitlaat ontkoolt.

mvg ralph:)

Bert
                              Bijdrager

Goed zo. Steed lager gaan tot je net wel/net niet met de choke moet starten als hij warm staat. En dan 2 puntjes d’r bij.

Hou ook je uitlaat schoon want dat verpest elke poging tot afstellen.

Soms als je armer gaat afstellen op een “verkoold” machientje dan brand hij alles ineens schoon en schiet hij er ineens “door”. Dan loopt hij ineens een stuk beter. Kijk dan eerst meteen even of hij niet te arm staat als hij zo is schoongebrand. (choke nodig voor starten?)

ralph
                                Topic starter

eej , uhms.. ik heb mijn uitlaat ontkoolt kleinere sproeier erin ( 66) en valt nog steeds uit ? zou ik niet toch een warmloper hebbe ofzo:( en ik had bruine aanslag op mijn zuiger

mvg ralph

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.