Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Valt enkel onder belasting stil?
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 12 jaren, 1 maand geleden door ladaman.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 februari 2014 om 16:24 #210927
Mijn bravo doet het niet super:
Zonder belasting gaat hij van stationair naar volle toeren en terug zonder problemen.
Als ik er op zit komt hij maar traag op gang en bij hogere toeren durft hij stilvallen.Wat het ervoor was weet ik niet, want ik heb het blok nooit draaiende gezien.
Ik lees hier topic met gelijkaardige maar toch niet echt dezelfde symptomen. Hier spreekt men over lekke koppakking of lekke zuigerveren. Moet ik het blokje openen en naar hetzelfde zoeken of zijn er eerst andere dingen te proberen?
9 februari 2014 om 16:52 #240055Zoals je zelf al zegt lijkt dit heel erg op een compressie probleem. Onbelast vraag je niet zo veel kracht van het motortje, als je het motortje bast valt de compressie weg.
Heb je al de deo test gedaan? Stationair laten lopen en dan een beetje deo ter hoogte van je voet en koppaking spuiten. Mocht je hierbij toeren verschil merken kan het aan een pakking liggen.
Anders even je zuigerveren bekijken, is je zuiger aan de rand ter hoogte van de veren zwart met kool zijn dit meestal versleten zuigerveren.
Hoeveel km heeft het blokje gelopen?9 februari 2014 om 18:06 #240058Bedankt voor de deo tip!
Als deze faalt zal ik het blok eens vanonder de brommer halen en openmaken. Kan ik ergens terug vinden op hoeveel newton ik die weer moet aandraaien bij het terug ineen steken?Hoeveel km het blok gelopen heeft weet ik niet, ik heb hem als gedeeltelijk gesloopt gekocht van iemand die hem zelf al 10 jaar zo staan had.
Hmm, mss is een rotte koppakking wel de eerste verdachte…9 februari 2014 om 18:18 #240059Deo test doen ivm met lekkages maar daarmee kun je niet aantonen of je zuigerveren af zijn.
En hoe strak of slap staat de v snaar?Tis altied moar eem!10 februari 2014 om 18:51 #240063Ik heb vandaag de deotest gedaan, maar ik hoor geen verschil in toeren.
De V-snaar staat strak (nieuwe snaar met poelie 95)Kan ik ergens op het blok terugvinden welke maat ik juist heb? En indien niet: wat dien ik te meten om erachter te komen welke zuigerveren en pakkingen ik moet kopen?
10 februari 2014 om 19:00 #240064Probeer hem eens te starten zonder je compressie kabel aan te trekken ? en kijk of hij moeite heeft, anders zijn het misschien toch je veertjes.
10 februari 2014 om 19:19 #240065Nu je het zegt het kan ook nog je decompressie klep zijn die een kleine hoeveelheid compressie doorlaat.
Haal je kop eens van je blok af en slijp je deco klep eens opnieuw in, dit is maar een kleine handeling.Anders is het denk ik toch een kwestie van pakkingen vervangen, meestal is het dan slimmer om gelijk ook je lagers te vervangen omdat je blokje dan toch open ligt en je weet gelijk dat alle pakkingen en keringen goed zijn vervangen.
11 februari 2014 om 18:48 #240066De decompressiekabel is niet aangesloten, dus ik start altijd zonder dat ding aan te trekken. Wat is nu de exacte bedoeling van die decompressiekabel?
Hoe weet ik welke pakkingen en zo ik moet bestellen? Hoe kom ik te weten welk blokje ik heb?
11 februari 2014 om 19:46 #230867Met de decompressiekabel trek je de decompressieklep naar binnen. Hierdoor komt er lucht in de cilinder waardoor de zuiger kan draaien en de motor kan starten. Ik zou hem gewoon aansluiten zeker als je aan het sleutelen bent is het makkelijk een kabel kost geen 2 euro.
Als jij een standaard blokje hebt moet je deze koppakking hebben. http://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/pakkingen-gilera-citta/koppakking-std-citta-ciao.html
En deze voetpakking:
http://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/pakkingen-gilera-citta/voetpakking-citta-ciao.html. En als je dan toch bezig bent zet er dan gelijk een nieuwe zuiger in en reviseer je blok zoals briantel zegt. Dan weet je gewoon zeker dat je alles goed hebt, ook de keerring in het blok.
Deze handelingen zijn niet moeilijk, je kunt alles vinden in de How-tos hier op de site en als je er de tijd voor neemt kan er weinig fout gaan hoor.
11 februari 2014 om 20:44 #240067Hoe weet ik of ik een standaard blok heb?
Inderdaad best om ineens alles te reviseren.
nog over die decompressieklep:
hoe kan je compressie maken als die klep open is?11 februari 2014 om 20:48 #240068Maak eens een paar fotos van je blok en de cilinder dan kunnen we je snel genoeg vertellen of het een standaard is of niet.
Als de klep open is maak je juist geen compressie, vandaar het woord decompressie.
11 februari 2014 om 21:03 #240069Inderdaad, dan maak je geen compressie, dat weet ik ook wel. Dus hoe kan je dan starten als je geen compressie hebt?
Ik zal morgen eens wat foto’s trekken en hier posten.
11 februari 2014 om 21:07 #240070Zodra de motor draait, laat je de hendel los waardoor de klep dichtgaat. Dan draait de motor al en aangezien je dan compressie hebt start de motor.
Soms gebeurt het wel eens dat de klep open blijft staan waardoor de motor daarna niet start, dat is wat briantel bedoeld.
Het zou ook kunnen dat er dan zand of andere gorigheid in zit.
11 februari 2014 om 21:11 #240071ah, nu versta ik het 🙂
ik had draaien geinterpreteerd als zelfstanding draaienHier foto’s van het blok. Wat heb ik? er zat een 10/12 carb op. Wie is hier een kenner? :bier:bier

16 februari 2014 om 20:13 #240014Het is op zon foto van de buitenkant niet te zien of het een standaard cilinder is, dan zal je toch even je cilinder eraf moeten halen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.