Vespa-Ciao.NL
:: Valse lucht?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Valse lucht?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

wilbert
    Topic starter

Hallo,

Ik dacht dat ik valse lucht bij mn vespa SI had ontdekt. Als ik deo onder bij de voet spuit, dan spuit je hem als ware ”dood” (brommer valt uit langzaam als je blijft spuiten).
      Het is wel vreemd want gister had ik het dus ook en toen netjes mn voetpakking vervangen en ook extra nog vloeibare erbij gespoten.

gewoon opnieuw open maken en weer vervangen of wat anders?

loopt ook maar 50 en trekt vreselijk slecht op.

niek1992
      Bijdrager

als je doe spuit, moet het toerental juist omhoog schieten. niet langzaam ‘dood’ vallen. in deo zit drijfgas, dit is brandbaar. Dit heeft dus hetzelfde effect als het lucht/benzine-mengsel uit je carb.

Je brommer valt dood doordat je zuigerveren op zijn. Daarom trekt hij ook zo slecht op, hij heeft weinig compressie, en dus weinig vermogen onderin.

Docs
        Donateur

Dat klopt niet helemaal.. Door deo smoort hij weldegelijk. Je spreekt jezelf al tegen want hoe zou de deo van invloed zijn als je geen valse lucht trekt, dat spul gaat niet door de wand van je cilinder.

wilbert
          Topic starter

De cillinder is nieuw en zuiger ook dus versleten zuigerveren kan niet.

Ik kan vanmiddag wel even met haarlak ofzo proberen en kijken wat er dan gebeurd.

voor de rest gewoon weer cillinder los en opnieuw proberen?

niek1992
            Bijdrager

docs911 :
              Dat klopt niet helemaal.. Door deo smoort hij weldegelijk. Je spreekt jezelf al tegen want hoe zou de deo van invloed zijn als je geen valse lucht trekt, dat spul gaat niet door de wand van je cilinder.

als ik lang genoeg spuit komt het uiteindelijk ook vast wel ergens in de buurt van je luchtfilter, en zodoende verrijkt het het normale benzine-mengsel. Plus ik weet niet of de TS zijn uitlaat bij de spruitstuk goed dicht heeft gemaakt met uitlaatpasta.

Ik zou als ik jou was alles even nalopen. En dan met een sopje op de bekende plekken wat achter laten. Zie je bubbeltjes verschijnen, weet je dat ie hier lek is.

Javad
              Donateur

Als je zulke slechte prestaties hebt en hij wil alleen maar heel hoog stationair draaien dan heb jij gewoon valse lucht.
                Ook als je na een stukje rijden de brom 5 minuutjes uitzet en dan niet meer in 1 keer kan starten is dat een teken van valse lucht.
                Ik heb mijn blokjes tegenwoordig potdicht.
                Gewoon zelf een pakking knippen van goed pakkingpapier is genoeg voor de voet.De koppakking geef ik altijd aan beide kanten een goede lik vloeibare hittebestendige pakking (Die zwarte van JMPB of bizonkit high temp) en ik heb nergens meer last van.

<3 Thunderstone
                Check mijn perso!

wilbert
                Topic starter

Dat is dus precies wat ik heb gedaan! zelf een goede pakking geknipt, en een goede, mooie rups vloeibare pakking ertussen.
                  En tog lekt hij dus nog waarschijnlijk. Het kan ook dat ik het luchtfilter alsnog heb bereikt en dat hij daardoor uit gevallen is.

Wat me ook opgevallen is dat de koppeling blijft ”plakken”. De koppeling wil niet loskomen naar het stationoair gedeelte terwijl er groene trekveertjes inzitten. Daardoor krijg je vervelende dingen zoalsdat hij uitvalt bij het stoppen, en HEEL erg sloom optrekken (wat hij dus al deed maar dan nog slomer) omdat hij geen gebruik kan maken van de kracht van de trekveren (hogere toeren) omdat hij blijft ”plakken”.

ook vreemd,

dus er is nog heel wat te doen en meer duidelijkheid over dit vage probleem.

Javad
                  Donateur

Tegen het plakken van je koppeling kun je een ringetje tussen je segmenten en het koppelingsplaatje doen.
                    En geen vloeibare pakking op de voetpakking smeren, daar wordt hij zacht van en gaat dan erg snel scheuren als je de kop wat te strak aandraait.
                    Alleen vloeibare pakking (hittebestendig, dus geen rode Curil) op je koppakking smeren. (sommigen vinden dit raar maar het helpt echt)

<3 Thunderstone
                    Check mijn perso!

wilbert
                    Topic starter

Blok is er onder vandaan. Wat me opgevallen is, de pakking is behoorlijk vet overal wat eigenlijk niet zou horen (ja een klein beetje aan de rand). Ook is me opgevallen dat de op de plek waar hij reageerde op deo de carter helften niet helemaal lekker op elkaar overlopen. Ik ga dus de carters vlak schuren op een glasplaat of iets.

foto van de pakking:

Turbociao
                      Donateur

In de grote en kleine carterhelft staat een 3 cijferig nummer in geslagen.
                        Deze moeten eigenlijk gelijk zijn,aangezien de carterhelften aan elkaar gepaart zijn.
                        Dat zal hoogst waarschijnlijk niet het geval zijn bij jou en hierdoor kan je cilinder bij de voet gaan lekken/valse lucht trekken.

wilbert
                        Topic starter

Klopt, Dit is een 2e aangekocht carter. Ik vlak hem op een rechte marmeren plaat en heb al gelezen hoe het precies moet. Daarna zal ik de koop ook wat vlakken en moet de kans op valse lucht wel heeeel klein worden.

Waarom?

@Wilbert,

Ik weet niet hoeveel de carterhelften van elkaar verschillen maar zo nauw komt dit niet. Het is natuurlijk altijd beter als dit mooi vlak is maar gezien je ook met papieren pakking rijdt compenseert dit meestal de verschillen. Zelf heb ik al vaak te maken gehad met dit probleem en is het standaard recept altijd een papieren pakking icm vloeibaar. Wel is het zo dat je de kopbouten nogmaals moet natrekken op 15Nm na de eerste keer warm draaien. Dit scheelt maar zo één slag extra dat ervoor zorgt dat de voet netjes afsluit.

wilbert
                            Topic starter

Ik heb de carterhelften gevlakt vandaag. Er zaten 2 diepe krassen in de voet die ik zo 1 2 3 niet zag. Toen ik net begonnen was met vlakken kwamen ze DUIDELIJK naar boven. Ik heb er 1 compleet weg weten te krijgen en de andere zover dat hij niet tot nauwelijks te voelen is. Vervolgens eeb hele nette pakking gemaakt en met siliconen vloeibare pakking er tussen en de boel weer in elkaar.

Morgen kijken of de ellende verdwenen is…..

JanBravoCiao
                              Bijdrager

Vloeibare pakking moet je eerst en vooral het vlak waar je op gaat werken ontvetten. Ze raden aan een kant met olie in te smeren als demontage regelmatig nodig is. Maar die blokjes zou ik alles ontvetten en de pakking goed laten drogen (langer dan op de verpakking staat kan best geen kwaad).

Als hij steeds weer blijft lekken ad voetpakking, overweeg een iets dikker pakkingspapier.

Niet alle vloeibare pakking is benzinebestendig 😉

wilbert
                                Topic starter

Hallo jongens,

Nadat ik de carters gevlakt heb, is het probleem nog steeds niet verholpen. Met poelie 70 krijg ik hem niet eens gestart met poelie 95 rijdt hij wel maar gewoon zo slecht zoals hij altijd deed. Kleine sproeiers en grote geprobeerd maar geen verschil. Ook de cillinder wordt erg heet (koelkap smelt)

en ja alles is goed ontvet…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.