Vespa-Ciao.NL
:: Vaag vonkjes probleem

Home Forums Techniek Elektrisch Vaag vonkjes probleem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wim
    Topic starter

Ik snap er even niks meer van…
      Heb net m’n Citta helemaal opgeknapt en nagenoeg alles is er nieuw op gekomen. Voor het opknappen liep die niet lekker, liet me zo maar staan en was dus niet echt betrouwbaar. Ik had ook geen zin om er nog meer tijd in te steken dus een compleet fris motortje in elkaar gedopt met werkelijk alles nieuw..
      Nieuwe DR 43mm cilinder/zuiger, nieuwe originele Delorto carburateur,  nieuwe originele bobine plus kabel en zo’n rode silicone Champion bougie dop, nieuwe spoelen contact punten en condensator en een nieuwe NGK B8HS bougie. Alleen de twee carter helften en het vliegwiel zijn tweede hands voor de rest niks.
      Alles weer in elkaar en het leek eerst goed te gaat want hij start meteen.. ik rij 2 km en klaar.. uit met de pret. Hij liet me weer staan.

Thuis gekomen en geconstateerd dat er geen vonkje meer is. Dus blok er onder weer vandaan en kijken wat er loos is. Een visuele controle leverde al niks op.. alles zag er goed uit. Verschillende bobines geprobeerd maar niks geen verbetering. Dan alles maar weer helemaal uit elkaar en doormeten in de hoop iets tegen te komen wat defect is.
      Alles door gemeten en alles blijkt prima inorde te zijn. Ook nergens kabelbreuken, of slechte massa. Alles was gewoon goed zoals het hoort. Dus contactpunten weer mooi op 0,45 en alles weer in elkaar gezet zonder ook maar iets te hebben vervangen.
      En ja hoor hij vonkt ineens wel weer.

Waar the f*** moet ik het nog zoeken. Alles is nieuw, alles doorgemeten en werkt ook gewoon zoals zou moeten maar toch valt hij zomaar in eens uit/vonkt niet meer.
      Ik kom d’r gewoon niet meer op aangezien er werkelijk niets is wat niet vervangen is.

Ben ik nou zo dom dat ik nog iets over het hoofd zie? Of spookt hier gewoon!!!

Het enige wat opviel is dat er een heel klein beetje magneet poeder / slijpsel was afgesleten van het vliegwiel. Het vliegwiel moet de het metalen gedeelte spoelen heel licht hebben geraakt. Zo licht dat het me niet eens was opgevallen toen ik alles in elkaar had en het blok met de hand de eerst paar omwentelingen gaf. Maar zou dat de boosdoener geweest kunnen zijn?

Wim
      Bijdrager

Ik snap er even niks meer van… Heb net m’n Citta helemaal opgeknapt en nagenoeg alles is er nieuw op gekomen. Voor het opknappen liep die niet lekker, liet me zo maar staan en was dus niet echt betrouwbaar. Ik had ook geen zin om er nog meer tijd in te steken dus een compleet fris motortje in elkaar gedopt met werkelijk alles nieuw.. Nieuwe DR 43mm cilinder/zuiger, nieuwe originele Delorto carburateur, nieuwe originele bobine plus kabel en zo’n rode silicone Champion bougie dop, nieuwe spoelen contact punten en condensator en een nieuwe NGK B8HS bougie. Alleen de twee carter helften zijn tweede hands voor de rest niks. Alles weer in elkaar en het leek eerst goed te gaat want hij start meteen.. ik rij 2 km en klaar.. uit met de pret. Hij liet me weer staan. Thuis gekomen en geconstateerd dat er geen vonkje meer is. Dus blok er onder weer vandaan en kijken wat er loos is. Een visuele controle leverde al niks op.. alles zag er goed uit. Verschillende bobines geprobeerd maar niks geen verbetering. Dan alles maar weer helemaal uit elkaar en doormeten in de hoop iets tegen te komen wat defect is. Alles door gemeten en alles blijkt prima inorde te zijn. Ook nergens kabelbreuken, of slechte massa. Alles was gewoon goed zoals het hoort. Dus contactpunten weer mooi op 0,45 en alles weer in elkaar gezet zonder ook maar iets te hebben vervangen. En ja hoor hij vonkt ineens wel weer. Waar the f*** moet ik het nog zoeken. Alles is nieuw, alles doorgemeten en werkt ook gewoon zoals zou moeten maar toch valt hij zomaar in eens uit/vonkt niet meer. Ik kom d’r gewoon niet meer op aangezien er werkelijk niets is wat niet vervangen is. Ben ik nou zo dom dat ik nog iets over het hoofd zie? Of spookt hier gewoon!!!

Het enige wat opviel is dat er een heel klein beetje magneet poeder was afgesleten van het vliegwiel. Het vliegwiel moet de spoelen heel licht hebben geraakt. Zo licht dat het me niet eens was opgevallen toen ik alles in elkaar had en het blok met de hand de eerst paar omwentelingen gaf. Maar zou dat de boosdoener geweest kunnen zijn?

De B8 bougie vind ik wat koud, maar dat kan t niet zijn natuurlijk.
        Je had wel even een andere bougie geprobeerd? 😉
        of beter, een vonk vanaf de draad trekken, zonder dop.
        Sluit je die meteen buiten.

Je had alles uit elkaar en doorgemeten, niets gevonden,
        toen de punten weer op .45 gezet en hij vonkte weer.
        Misschien was dat t.
        Of dat poeder tussen de punten gekomen.
        Of vettigheid tussen de punten van lekke keerring,
        of een te gretig ingeolied viltje.

Of het fiber nokje aan de nieuwe punten was alweer meteen een
        paar tienden versleten, daar zit nieuw wel eens een dun braampje aan.
        Dan stel je m op t braampje, na enkele minuten rijden is dat weg
        en staat de ontsteking mega te laat.
        Of fiber nokje is al weggesleten door een te ruwe stalen nok.
        Ik polijst en poets die altijd tot ie glimt als chroom.
        Spekkieglad moet ie zijn. Nog een miniscuul puntje Boschvet erop.
        Dan verlopen je punten t langzaamst.

Of je draadje “punten-condensator-bobine” toch ergens tegen massa?
        Of te vet en/of te rijk mengsel, bougie kan door slaan.
        Na een dag(droogtijd) sleutelen doet ie het plots weer. 😯
        vandaar vonk trekken vanaf de dop.

P.S. Je rijdt je DR toch wel in hè?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wim
        Topic starter

Ja heb ook een B7 geprobeerd en uiteindelijk gewoon zonder bougie dop. Na dat ik alles had doorgemeten en weer in elkaar had gezet en hij wel weer vonkte was dat ook zonder de bougiedop.
          De contactpunten stonden nog goed afgesteld voor ik het uit elkaar haalde om door te meten. Wel zat er rondom de contact punten wat van dat fijne magneet poeder. Kon me haast niet voorstellen dat dat problemen zou geven maar ja na het schoon maken doet ie het wel weer dus wellicht heeft het er dan toch wel wat mee te maken.
          Misschien ben ik ook wel een beetje royaal geweest met olie op het filtje wat de nok smeert. nou ja ik weet het wel zeker. Goeie tip!! Daar had ik dus nog niet aan dacht.
          De nok polijsten,… ja klinkt eigenlijk heel logisch maar daar had ik zelf ook nog niet aan gedacht. Die tip ga ik ook even uitvoeren. Thanks!

Ja zeker ga ik de DR in rijden.. het is wel de bedoeling dat die een poosje mee gaat. Het zal wel moeite kosten want ja je wil zo graag die gas handel helemaal open draaien he..
          Heb er voor nu een 55 poelie op dus heel hoog in toeren hoef ik niet om wat snelheid te maken. Heb in die eerste test rit van een paar kilometer 1 keer naar de 55 door getrokken en ik had de gas handel amper half open. Zodra dit ingereden is gaat het vast heel leuk worden. 🙂

Danzl
          Bijdrager

Is de spie wel nog goed?

Wim
            Bijdrager

Is de spie wel nog goed?

Hij doet t toch al weer.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wim
              Topic starter

Ja de krukas en spie zijn ook splinter nieuw. Daar is niks mis mee.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.