Vespa-Ciao.NL
:: Vaag decompresseur probleem

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vaag decompresseur probleem

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Anoniem

Beste leden,

Misschien dat iemand ooit hetzelfde probleempje heeft gehad. Ik probeer het al 1.5 jaar te ontdekken, zonder succes.
      Het begon allemaal een tijd geleden:

Na het monteren van mijn Polini kit racing cilinder op een volledig bewerkt blok:

– Het uitstekende gedeelte van de decompressie stift werd nat. Je kon ook merken dat er afentoe wat valse lucht via de kop naar binnen werd aangezogen. Verder liep de brommer eigenlijk heel goed.

– Andere kopje erop gezet (Van mij snorblok= altijd droog kopje geweest).
      = hetzelfde verhaal> Weer lekken bij de deco stift

– cilinderkop 1 opnieuw ingeslepen en ultrasoon gereinigd> Nog steeds lekken

– Manueel decompressie bedienen zonder kabel: Nog steeds lek (kabel staat dus niet te strak)

– Andere 43mm cilinder erop> de normale polini 43mm. Nog steeds lekkend bij de decompresseur.

Hierna de brommer weg gezet en een tijdje niets meer gedaan tot op een paar weken terug. Het begon weer te kriebelen en had een nieuwe 43mm DR evo aangeschaft. Loopt prima maar weer hetzelfde probleem: Lekken bij de kop.

Ik was het een beetje zat. Van een vriend een HD kopje getest met en zonder koppakking: Nog steeds lekken als een malle.

Ook voor de grap nog een normale originele kop getest van hem: Ook lekken

Nu vraag ik mij af of iemand een soort gelijk probleem heeft gehad ooit.. Ik heb nog wat foto’s gemaakt die de boel misschien kunnen verduidelijken.

Het gekke is dat ik in mijn hele vespa historie nog nooit last hiervan heb gehad. Reed zelfs een paar jaar met de 46mm polini inclusief standaard kopje. Altijd een droog kopje gehad.

de foto’s:

Originele cilinder: (Let vooral op het decompressie kanaal)

3x 43mm cilinder (Let op de kleinere gaatjes van het decompressie kanaal)

43mm + originele kop

Op de foto hierboven zie je dus het verschil qua deco kanaal. Natuurlijk hebben de 43mm HD kopjes een kleiner decompressie kanaal. Aangezien de boring 43mm is hou je weinig vlees over om dat kanaal even groot te houden als een origineel kopje. De volgende foto’s zijn opmerkelijk:

Hieronder zie je de afdruk van de originele kop in de koppakking. Je ziet duidelijk de cirkel van het originele decompressiekanaal in de kop. Hier ligt een olie drupje, voor mij een teken dat ie doorlekt op dat punt. doorlekken dus vanuit de verbrandingskamer naar het deco kanaal.

38.4mm koppakking vs 43mm koppakking op een 43mm cilinder:

Hier zie je ook duidelijk hoe nauw het komt met een ori kopje op 43mm: (zie de 43mm koolafzetrand die rakelings langs het deco kanaal af gaat)

Welnu.. Je zou denken dat het probleem dan op te lossen is met een passende 43mm HD kop. Maar via de buitenkant lekt mijn deco stift nog steeds. Met HD kop lijkt hij zelfs nog meer te lekken dan met een origineel kopje.

Ik ben even door mijn opties heen… 🙂

Je zou bijna denken dat het blok teveel compressie heeft. Dat zodra de zuiger terugkomt van bdp de decompressie klep een beetje open wordt getrokken.

Dubbele koppakking heb ik nog niet getest (Compressie verlagend)

Een kopje zonder deco kanaal lijkt mij ook geen optie. Moet hem namelijk aan kunnen lopen in combinatie met vario.
      Nu ben ik eens benieuwd of er nog andere leden zijn met deze rare ervaring.

Groet,

Joris

SuperSi
      Bijdrager

Hoi Joris,

Wat het lekken via je deco stift betreft, dit is normaal. het moment dat jij je decompressie opent gaan de verbrandingsgassen via je deco kanaal je uitlaat in, maar omdat je decostift niet perfect in het gat past zal dit altijd een beetje lekken.
        Al heb jij een decostift die goed is ingeslepen in je kop en je gebruikt je decompressie nooit dan zal hij ook niet “lekken”.

Het lekken tussen je cilinder en cilinder kop kan je verhelpen door beide te vlakken.
        Vlakken doe je op een glasplaat of vlaktafel met daarom waterproof schuurpapier.
        Dit plak je vast en spuit je in met water of wd40 en dan je cilinder of cilinderkop vlak(overal gelijkmatig duwen) op het schuurpapier houden en kruizen maken.

Anoniem

Hee Supersi. Bedankt voor je reactie, maar naar mijn mening en ervaring hoort deze gewoon goed af te sluiten. In de kleine 8 jaar dat ik aan dit soort brommers sleutel zijn mijn kopjes altijd 100% kurkdroog geweest. Ook bij het decompressie stiftje.

Heb ook de blaastest gedaan op de kop. (blazen op de klep). Bij 3 kopjes die ik had gebruikt leken ze toch allemaal goed af te dichten. Kopjes zijn 100% vlak, cilinder is nieuw + vlak (controle gedaan).

Dus zelfs bij het kopje dat op m’n ‘semi’ snorblokje kurkdroog was lekt deze bij de decompressie op mijn volledig bewerkte blok.

Rick.

Oke dus stel dat je een te hoge compressie hebt. Dan zou je met een sterkere veer om je decompressiestift moeten voorkomen dat hij terugkomt. Ook kun je de veer vervangen door een busje ijzer zodat hij helemaal niet meer kan bewegen. Dan gewoon een schakelaar tussen je bobine en klaar is kees:thumb

zevenenergie
            Donateur

Dat je kopje niet droog is maar nat,
              hoeft niet te betekenen dat het klepje lekt.;)

De nattigheid kan ook uit het uitlaatkanaal door je decompressiekanaal, langs de klepsteel naar buiten lekken.

Als ik naar je koppakkingen kijk zie ik dat bevestigt. Een lek tussen de cilinder en het deco kanaal geeft een heel ander beeld. Dan zie je een donkere streep.

Ik had toen ik van een kopje 3mm verwijderd had, was er ook nog maar een klein stukje over om af te sluiten. en ik heb toen het decompressie gaatje in de kop dicht gesoldeerd met Durafix. En een nieuw gat geboord.
              De kop weer goed gevlakt en rijd er nu 1,5 jaar zonder koppakking mee rond. Gaat perfect.:thumb

Anoniem

zevenenergie :
                Dat je kopje niet droog is maar nat,
                hoeft niet te betekenen dat het klepje lekt.;)

De nattigheid kan ook uit het uitlaatkanaal door je decompressiekanaal, langs de klepsteel naar buiten lekken.

Als ik naar je koppakkingen kijk zie ik dat bevestigt. Een lek tussen de cilinder en het deco kanaal geeft een heel ander beeld. Dan zie je een donkere streep.

Ik had toen ik van een kopje 3mm verwijderd had, was er ook nog maar een klein stukje over om af te sluiten. en ik heb toen het decompressie gaatje in de kop dicht gesoldeerd met Durafix. En een nieuw gat geboord.
                De kop weer goed gevlakt en rijd er nu 1,5 jaar zonder koppakking mee rond. Gaat perfect.:thumb

Dat doe je goed dan :thumb Het gekke is dat ik ook al talloze rare combinaties heb gehad qua kopjes. Ging altijd goed en nooit lekkages gehad. Ga nog een keer proberen een origineel kopje in te slijpen met een nieuwe deco set.

Dat met het uitlaatkanaal zou wel eens goed kunnen kloppen. Zou bijna denken dat ie de druk niet fatsoenlijk kwijt kan in combinatie met citypower en vario.

niek1992
                Bijdrager

Bij een origineel kopje zit ook altijd een rubberen ringetje in het kommetje waar de deco-stift doorheen gaat. Zit het rubberen ringetje hier nog tussen?

Bij een Malossi/polini kopje zit dit niet. Met zo’n kopje zal je dus altijd een wat “nattere” stift hebben haha.

Anoniem

Niek, meen je dat nu?

Of ik ben al die tijd blind geweest. Maar er gaat even totaal geen belletje rinkelen. Als die er niet tussen zou zitten bij mij zou dat het een en ander kunnen verklaren. Heb 3 originele kopjes in m’n handen gehad, maar voor zover ik kon zien heb ik geen ‘klepsteelrubbertje’ gezien 😀

Wilk1985
                    Moderator

Ik zie die rubbertjes ook wel eens, maar vaker niet als wel.

Ik denk dat ze die voor een bepaalde tijd hebben gebruikt, maar zeker niet heel lang want zoals ik zei kom ik ze maar zelden tegen.

Ik stop ze overigens wel altijd terug want het is wel een goed idee, maar zeker niet noodzakelijk. Ik ken genoeg brommers die ze niet hebben en ook geen lekkende kopjes hebben.

Anoniem

Hmm. Apart! Dat is mij al die tijd nog nooit opgevallen dan. De kopjes die ik heb liggen hebben er in ieder geval geen. Dat je soms ziet dat de deco iets nattig is hoeft inderdaad niet veel te zeggen. Maar bij mij hoor je hem daar echt lekken. Alsof je uitlaat heeeeul minimaal lekt:no

Mocht iemand nog een kopje over hebben incl. dat rubbertje (Of zo’n rubbertje heeft) hoor ik dat graag

Edit

Ga zometeen een origineel kopje nogmaals inslijpen en een sterkere veer proberen. Als k geen veer meer heb liggen die past ga ik de originele veer iets uitrekken ofzo. Hopelijk dit keer succes

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.